Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel past niet op 26,8mm stuurpen - Koga Traveller 2002 - Forum Wereldfietser

Zadel past niet op 26,8mm stuurpen - Koga Traveller 2002

Hallo Allemaal

Ik heb een oude Koga Traveller uit 2002 gekocht en ga hiermee mijn eerste fietsvakantie doen. Ding moet worden opgeknapt.

De zadelpen is een 26,8mm van het merk Selcof. Mijn huidige zadel past niet op de zadelrail houder die erop zit. Zie de foto's. Ik kan flink klemmen en wat vloeken, dan kan ik het wel aandraaien, maar dan zit alles schots en scheef.
PXL_20240528_103637625.jpg
PXL_20240528_104037806.jpg
Iemand raad ?
Het zou moeten passen. Zadelrails is een standaardmaat.

Als je de rails een beetje samenknijpt, krijg je ze dan niet in de gootjes van de zadelrailklemming van de zadelpen gefrut?
Dacht ook dat het standaard was. Kan je misschien proberen om de bouten onder de veren even iets los te draaien zodat je een beetje met de rail breedte kan spelen?
Volgens mij is het zadel niet het probleem, ik heb zo te zien hetzelfde zadel en bij mijn zadelpen paste het.
Op de foto lijkt het ook of het zadel iets te ver naar voren staat. De rails lopen achteraan schuin uit. Probeer eens of het past wanneer je het zadel iets verder naar achteren plaatst.
Ik ben bang dat het inderdaad een ongelukkige combinatie van zadelrail & zadelrail houder is. Die zadelrail houder is veel te breed in de lengte richting voor dit zadel. Of het zadel heeft een veel te korte zadelrail ;-).

Als ik het zadel-zit-vlak eraf haal kan ik de rail met moeite erin klemmen en vast zetten. Als je goed kijkt zie je dat de zadelrail rechts niet helemaal lekker in de houder zit. Als ik nu het zadel-zit-vlak er weer op monteer krijg hem niet helemaal goed aangedraaid. Mja...voor nu moet het maar even zo. Ik weet het anders ook niet.
PXL_20240528_113942929.jpg
Probeer een andere zadelpen, Thomson maakt deze maat nog. Deze heb ik ook op mijn oude fiets, een Traveller uit 2004, nadat de bout van de oude pen tijdens het fietsen brak.
Dat is een goeie. Ik heb een andere zadelpen besteld! Deze lijkt een kleinere kop te hebben. Thomson wat te duur, maar ergotec heeft ze ook nog. https://www.bol.com/nl/nl/p/ergotec-zad ... 020913199/

Morgen binnen..ben benieuwd. Allemaal alvast super bedankt voor de hulp :D
De topic-titel beloofde iets spannenders ... :(
non-fixie schreef:
di 28 mei, 2024 18:45
De topic-titel beloofde iets spannenders ... :(
Haha, ik zie hem nu pas ja. 😂
Kleine update, met de nieuwe zadel pen past het huidige zadel prima. Hartelijk dank. Op naar de volgende 100 uitdagingen. :P

Als iemand nog een originele Koga zadelpen uit 2002 / 2003 nodig heeft, hoor ik het graag.