Additionally, paste this code immediately after the opening tag: inremmen Shimano schijfremmen - Forum Wereldfietser

inremmen Shimano schijfremmen

Ik heb een mtb uitgerust met Shimano XT weliswaar uit 2007 maar prima in orde.

Het inremmen van nieuwe remblokken gaat soms goed soms niet.

Ik heb de remschijven met brakecleaner meerdere keren schoongemaakt, goed geschuurd nog 2 x met brakecleaner afgenomen, kleine gaatjes in schijf met oorwatjes schoongemaakt vervolgens nieuwe blokken gemonteerd.
de remklauwen schoongemaakt dus ook van binnen, de werking van de zuigers gecontroleerd (luie zuiger) gecorrigeerd.. De remklauw afstelling op het frame opnieuw ingesteld.
De dikte van de remschijf is dacht ik okay , heb nergens gelezen dat dit een curxiaal probleem zou kunnen zijn.
Er zit een nieuwe ketting op die ik nog niet gesmeerd heb met olie dus contaminatie van de ketting lijkt mij uitgesloten. Ik heb geen lekkage geconstateerd van de remvloeistog, die is vorige week door fietsenmaker vernieuwd.

Ingeremd volgens de Shimano voorgeschreven procedure 25 km rijden dan remmen tot bijna stilstand zonder de wielen te blokkeren dan de remkracht opvoeren dat 20 keer (heel vermoeiend..)

ze hebben weinig bite en hebben meer vingerkracht nodig, ze glijden als het ware, zowel voor als achter.

Als oorzaak kan ik alleen maar denken aan contaminatie van de blokken, remschijf of beiden, dat zou alleen maar plaats hebben kunnen vinden als ik onvoorzichtigerwijs met handen of vettigheid aan de schijf zou zijn gekomen, dat dacht ik niet maar is natuurlijk niet 100% uit te sluiten. maar omdat het zowel bij de voor als achterrem niet erg bijt lijkt me dat onwaarschijnlijk.

voorheen zat voor hetzelfde metaal blok als nu dat had heel veel bite, achter een metaal shimano blok gemonteerd.

tijdens vorige grote tochten met afdalingen gingen de remmen ook de achterrem die beetje gleed veel beter werken , de verhitting van de schijf en blokken door de afdalingen hielp wellicht.

Het is op zijn zachts gezegd nogal frustrerend, het zou toch makkelijker moeten kunnen, of niet?

hoor graag tips of tricks
Ongeveer 8 jaren geleden is er op dit forum een uitvoerige discussie geweest over het inremmen van schijfremplaatjes. Er waren toen vreemde ideeën en keukenrecepten over hoe je tot optimale remwerking kon komen, het zg. 'bedding in'. Ik heb daar toen ijverig aan mee gedaan, ook op een ander forum (het antwoord met de hoogste score is van mij). In dat topic op Stack Exchanges wordt uitvoeriger uitgelegd wat 'bedding in' doet.

Tegenwoordig sta ik veel ontspannener tegenover schijfremmen en nieuwe remplaatjes. Ik heb de ervaring dat het vanzelf goed komt. Maar als je wilt kun je het proces aanzienlijk versnellen : zie hieronder.

Ik begrijp die procedure van Shimano helemaal niet. Sterker nog : óf je hebt hem verkeerd begrepen óf het is onzin. Het rijden van 25 km duurt minstens 45 minuten. Zolang je niet remt, zal er zowel aan de remplaatjes als aan de remschijf niets veranderen. Dus wat is de zin van die lange inrijtijd? Pas door te remmen heb je kans dat er tussen de remschijf en de remplaatjes een 'bedding in' proces kan plaatsvinden. Chemici weten dat zulke processen meestal sneller verlopen als de temperatuur van de materialen hoger is.

Mijn advies is daarom om geen lange afstand te rijden, maar een korte rechte helling op te zoeken van ca. 10 meter hoogteverschil over 200-300 meter, bv. een fietspad naar een wegviaduct. Die helling rijd je kalm op en vervolgens met hoge snelheid omlaag. Tijdens de afdaling enkele keren maximaal remmen tot bijna stilstand. Steeds opnieuw flink aanzetten tot de volgende remactie. Zo zorg je dat de energie van het oprijden van het viaduct in zo kort mogelijke tijd omgezet wordt in rem-warmte. Hoe warmer de remschijf en remplaatjes worden, hoe sneller het bedding-in proces. Je zult merken dat de remmen steeds krachtiger worden. Ik verwacht dat je na ongeveer 5 keer het viaduct oprijden, prima zult kunnen remmen. Bij elkaar misschien een halfuurtje tijd.
Dank

Mojn formulering was niet duidelijk bedoeld was 25km per uur de snelheid en dan remmen.

Dat heb ik gedaan met wind bft 4 a 5 in de rug kon niet zo snel een heling vinden

Resultaat de blokken bijten niet maar glijden
Piepen bij tot stilstand komen en zijn alleen met heel veel kracht te blokkeren
Je zou idd verwachten dat ze na al jouw inspanningen goed remmen.

Waarom heb je de oude remblokken vervangen, remde ze slecht of waren ze versleten?
Als ze niet versleten waren en slecht remde en dus waarschijnlijk vet waren dan zijn je nieuwe nu ook vet, als je oude vet waren van teflon olie dan krijg je de teflon meestal niet van je schijven af.

Ook kan het zijn dat je schijven niet geschikt zijn voor Metal blokken, dan staat er Resin only op.

Metal blokken beginnen pas goed te remmen als ze warm zijn, dat gebeurd niet snel in NL, Organic of Resin blokken remmen gelijk goed, gebruik zelf alleen Metal in mn achterrem van de MTB, gaan wat langer mee in de modder.
Mijn oude blokken deden het nog prima,
Vooral voor, heel veel bite dus met geringe vingerkracht veel stopkracht zo erg dat je voorzichtig moet zijn om niet te blokkeren.

De remschifdikte nagemeten is 1,8 mm .

Heb wel eens gelezen dat sommige brake cleaners een chemische samenstelling hebben die slecht werkt met fietsen.

Het enige wat in mij opkomt is opnieuw beginnen maar zolang ik niet weet wat ik fout doe....of naar de fietsenmaker. Dat laatste is wel een hele grote deuk in mijn ego , hoe dan ook een kleine financiële aderlating 2 x 13 euro....
Om uit te sluiten dat de brakecleaner toch niet zijn werk doet, zoek ik rubbing alcohol ook wel schoonmaak alcohol genoemd dat is in de UK overal verkrijgbaar in Nederland niet bij de drogist.

Wordt geadviseerd voor ontvetten remschijven door de GMBN tech youtube kanaal
Heel begrijpelijk dat je wilt weten wat er mis is. En ook dat je het graag wilt oplossen. Maar een nieuwe schijf kost iets van een tientje? Je moet het jezelf ook niet al te ingewikkeld maken.
Klinkt meer als lucht in je leiding.
Of heb je die ook gebleed?
robgru schreef:
ma 15 apr, 2024 11:34
Om uit te sluiten dat de brakecleaner toch niet zijn werk doet, zoek ik rubbing alcohol ook wel schoonmaak alcohol genoemd dat is in de UK overal verkrijgbaar in Nederland niet bij de drogist.
Rubbing alcohol is meestal isopropyl alcohol, in Nederland op internet te bestellen (ca. €10/ltr). Je kunt voor hetzelfde werkje ook bio-ethanol nemen, wat soms bij de Action te vinden is en veel goedkoper is.

Maar ik vind dat je onnodig veel werk steekt in het schoonmaken van de remschijf. Bedenk wat zo'n schijf in gebruik over zich heen krijgt : regen, modder, water dat opspat van een nat wegdek waar vrachtverkeer over heen is gegaan, etc.
Als de schijf met de oude plaatjes wel goed remde, hoef je bij de dikte ook geen vraagtekens te zetten.
M276 schreef:
ma 15 apr, 2024 11:45
Klinkt meer als lucht in je leiding.
Of heb je die ook gebleed?
Remvloeistof Vorige week door fietsenmaker vervangen zie mijn tekst
robgru schreef:
ma 15 apr, 2024 16:30
M276 schreef:
ma 15 apr, 2024 11:45
Klinkt meer als lucht in je leiding.
Of heb je die ook gebleed?
Remvloeistof Vorige week door fietsenmaker vervangen zie mijn tekst
Daar had ik overheen gelezen. Maar ook als hij net terug is van de fietsenmaker hoeft dat niet te zeggen dat het goed gedaan is.
Ik lees dat je de remschijven / blokken opschuurd? Dit kan voor een ruw oppervlakte met minder contact zorgen, met veel remmen moet het dan beter worden.
Van het internet:

Magura
Versnel de fiets tot ongeveer 30 km/u.
Rem stevig af tot de fiets volledig tot stilstand komt.
Herhaal deze handeling 30 tot 50 keer.

Lijkt mij wat over dreven 30 tot 50 keer.

Mario
M276 schreef:
ma 15 apr, 2024 16:39
robgru schreef:
ma 15 apr, 2024 16:30
M276 schreef:
ma 15 apr, 2024 11:45
Klinkt meer als lucht in je leiding.
Of heb je die ook gebleed?
Remvloeistof Vorige week door fietsenmaker vervangen zie mijn tekst
Daar had ik overheen gelezen. Maar ook als hij net terug is van de fietsenmaker hoeft dat niet te zeggen dat het goed gedaan is.
Ja dat klopt het linkerremhandrl kan je nu te makkelijk tot bijna het handvat intrekken

Ik heb alleen de zuigerwerking gecontroleerd
Zonder blokken dus uit de klauw laten komen en terugduwen ik zag geen remvloeistof lekkage ze zijn er ook niet erg ver uit geweest
Ik met handschoenen aan heb net de schijf met eerst met bio ethanol afgenomen, daarna blank geschuurd met watervast 240 afgespoeld met water en daarna 2 x afgenomen met ethanol
Remklauw was schoon werking zuigers gecontroleerd zonder blokken
Nieuwe blokken gemonteerd Shimano metaal en ingeremd nu ging het prima !

Alleen er zat nu weinig druk op de handel die kan je te makkelijk te ver intrekken
Het lijkt te maken te hebben met de de controle van de werking van de zuigers die ik gedaan heb voor de montage van de blokken, heb de fiets opgetild rem op ooghoogte.
Rem voelt niet sponzig aan.
Ga wel teru naar fietsenmaker.,.
supermario schreef:
ma 15 apr, 2024 22:08
Van het internet:

Magura
Versnel de fiets tot ongeveer 30 km/u.
Rem stevig af tot de fiets volledig tot stilstand komt.
Herhaal deze handeling 30 tot 50 keer.

Lijkt mij wat over dreven 30 tot 50 keer.

Mario
Inderdaad

Er zijn veel sterk verschillende methodes Mantel heeft ze op een rijtje gezet.
Het is nog maar de vraag of ik de 30 kmu haal....,,🥴

Parktools adviseert om langzaam te rijden 15 km en dan te gelijkmatig te remmen en tussendoor de remschijf te laten afkoelen.
De temperatuur zou niet te hoog moeten worden.

Ik ben net niet boven de 20 uitgekomen....
robgru schreef:
di 16 apr, 2024 12:46
Inderdaad. Er zijn veel sterk verschillende methodes Mantel heeft ze op een rijtje gezet.
Ik ben destijds met mijn nieuwe fietsen elk éénmaal de van Randwijckweg in Beek afgegaan (76 meter hoogteverschil, 2 - 10%) en daarbij afwisselend remmen en koelen. Beide fietsen remmen met één vinger (per remhendel). Bij schijfremmen geen hogere wiskunde gebruiken.
Als ik iets geleerd heb van deze oefening remblokken vervangen is dat het heel zorgvuldig ontvetten en de restanten/depot wegschuren op de remschijf van heel groot belang is.
Ethanol als ontvetter werkt heel goed.
Daarvoor gebruikte ik disccleaner (autos) heb wel gelezen dat sommige wat depot achter laten wat voor problemen kan veroorzaken.

Omdat ik dit keer heel zorgvuldig en veel geschuurd heb, er waren geen sporen meer zichtbaar op de schijf, is het niet mogelijk om te stellen dat het eindresultaat toe te wijzen
is aan het schuren of aan de ethanol of een combinatie van beiden. Maar zeker is dat goed schuren om de sporen te verwijderen geen kwaad kan. Ben tevreden nu in ieder geval een betrouwbare methode te hebben met een voorspelbaar eindresultaat.