Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental of Schwalbe - Forum Wereldfietser

Continental of Schwalbe

Na 2x mijn vakantie te hebben uitgesteld ben ik eindelijk in het bezit van mijn nieuwe Jan Janssen Access. Met Continental Sport-contact.
Ze lopen heerlijk licht maar ik twijfel aan de prestatie met volle bepakking. Na 10.000 km op Schwalbe marathon+ nog niet lekgereden, maar die bollen niet best. Slechts een dag of 10 resten me nog om een rondje door Duitsland te maken, dus dat zouden ze toch wel moeten houden.
Heeft er iemand ervaring met de Conti's sc incl. bepakking?

Ik ben zelf redelijk zwaar ca 95kg en fiets met ca 25kg fiets 95% verhard en in buitenlandse steden moet ik in de hectiek weleens rijdend de stoep op. Of dit uitmaakt? Oordeel zelf.
Ik heb al driemaal (2x TT2000 en 1x travelcontact) gehad dat die scheurde net boven de hieldraad.... op zijn vroegst naar 2200km op zijn laatst op ca 4000km

Nu probeer ik de marathon plus...

Het verschil is niet zozeer Conti tegenover Schwalbe maar snel en kwetsbaar tegenover stevig maar langzaam. Wat ik ga zeggen over de Conti Sportcontact geldt vast ook voor de vergelijkbare Schwalbe Kojak.
De Sportcontact is een heerlijke snelle band, maar erg kwetsbaar. Bij ons heeft mijn dochter van nu elf en een kilo of 40 hem de laatste jaren op haar vakantiefiets. Lekker snel en licht, maar zelfs in haar geval relatief kwetsbaar. Twee jaar geleden in Nederland gingen de gravelsplinters als mesjes door de boter, en was zij onze kampioen lekke banden, terwijl ze nauwelijks bagage had.
Haar voorband heeft het inmiddels begeven op het weinig gebruikte dynamo spoor (nu vervangen door een Big Apple).
Kortom, haal die Sportcontacts er maar snel af, en bewaar ze voor als je terug bent. Ze zijn fantastisch voor een lekkere snelle rit zonder bagage op zondagmiddag, maar voor gebruik op vakantie met bagage zie ik het niet zitten.
Ik weet niet wat er wel en niet in je frame past, maar ik zou gaan voor een wat steviger band zoals de gewone Marathon, in de grootste breedte die in je frame past. Ik weet niet hoeveel ruimte er is, maar bij de meeste hybrides die in Nederland verkocht worden zit standaard 37 mm maar past 42 mm ook nog wel. Op het plaatje op de site van Jan Jansen zie ik angstig weinig spaken, en dat is een reden te meer om een brede band te nemen (dan krijgt het wiel iets minder grote klappen).
Wim

Ik fiets met Schwalbe Silento 2. Dit is een zeer lichtlopende band en na 2000km waaronder bijna 1000km onverhard (meer dan de helft in de Spaanse pyreneëen) nog geen enkele lek gehad. Ze zijn wel gevoeliger aan slijtage. Na 3000km zal ik ze toch moeten vervangen. Ze kosten wel niet zo veel (15 euro). Ik heb er ook vrij goeie grip mee op onverhard maar los zand is een hel.
Schlauch schreef:Maar zoals Wim al zei splinters houden er graag huis, ondanks de antileklaag. Dat komt naar mijn mening omdat er helemaal geen profiel op zit, waar splinters tussen kunen gaan zitten.
Bedoel je met het ontbreken van het profiel waar splinters tussen kunnen gaan zitten dat dit een voordeel zou zijn of juist een nadeel? Zoals je het nu formuleert is het onduidelijk.
Leon

Dank voor alle info, ik haal die 28mm conti's eraf en zet de marathon+ erop.
Btw, er zit een set fietsvakantiewielen op met xt naven. Die 35 mm marathons gaan idd nooit lek, dan maar weer harder trappen.

Zijn die Marathon Supreme's geen goed alternatief? Wel sterk, maar ook licht-rollend?

De Supremes rollen lichter maar zijn minder slijtvast dan de XR. Een paar weken geleden heb ik een stel Supremes in mijn handen gehad waar 10.000 kilometer mee was gefietst door de Verenigde Staten. Het oppervlak was lekker pokdalig.

Ik heb zelf iets van 4.000 met de supremes gefietst, en ze bevalen goed. Maar wil je geen gezeik, neem dan de XR zou ik zeggen.

Eric,

En hoe zijn volgens jou die Supremes in verhouding met de Marathon Plus, waar Don het over heeft?

Hoi Spironski,

Ik had vandaag een lekke band met mijn Supreme. (de eerste lekke voorband in pakweg 4.000 kilometer, waarvan een groot deel op slecht wegdek in China, Vietnam en Laos).

Ik heb meteen een stuk of dertig stukjes glas uit het loopvlak gepulkt die nog niet door de brekerlaag heen waren gedrukt. Dit was de 1e keer dat ik dit bij mijn voorband deed.

De Marathon Plus is een geweldige stadsband. Nog betere anti-leklaag dan de toch al goede Vectran-laag van de Supremes. Het nadeel van deze dikke -blauwe- anti-leklaag? Als je hem zwaar belast (dus met bagage fietst) in een warme omgeving en het rubber is iets uitgedroogd, dan gebeurt het volgende: De harde anti-leklaag drukt aan de zijkanten door het rubber heen. Deze rubber toplaag zal vervolgens eraf lopen en dat is het einde van de band. Kortom mijn mening over de Marathon Plus: niet geschikt voor vakantiefietsers en warme oorden.
Zoals Willem al reeds eerder heeft gemeld waren er op de Engeland tocht 4 lekke banden (in een peleton met 40 banden). Twee keer de smalle slicks van Jim en tot 2 keer aan toe een Supreme band (10% van het peleton onderweg op Supreme).

Ik heb verder 4000km door Nederland gereden sinds Februari en de teller staat nu op 3 lekke banden (1 keer voor 2 keer achter). En dan heb ik het echt over stukjes glas die dwars door de band steken. Ik ga nu zelfs voor een weekendje weg met 2 extra binnenbanden op pad. Keurig 4,5 bar en regenmatige controle op stukjes glas.

Blanche heeft nu een exra buitenband mee en extra binnenbanden naar Bulgarije en ik ben benieuwd naar haar ervaring.

Verder ben ik over de banden erg tevreden genoeg grip en niet te veel rol weerstand.

Wouter Hagedoorn

Eric e.a.

vorig jaar reed ik 3 weken in toscane met 30 graden, circa 1500 km op de marathons. Zelfs met bepakking over mountainbike-paden. Ik reis alleen dus zeker 25 kg bagage + mijn bescheiden 73 kg.
Inmiddels hebben diezelfde banden nu 15000 km afgelegd (ca. 4000 bepakt) zonder enige pech, ze zien er zelfs nog goed uit.

Vandaag reed ik 100 km op die conti slicks en na alle verhalen hierboven zat ik niet echt relax op de fiets, angstvallig alle steentjes ontwijkend. De zoektocht naar een goed 28mm alternatief heb ik al opgegeven.

Al met al kan ik wellicht concluderen dat qua lekrijden de marathon veruit het beste scoort. De rolweerstand op de koop toe nemen dan maar.

Waarom zou je willen dat je alternatief ook gelijk 28 mm is? Breder heeft geen lagere rolweerstand. Monteer zo breed als past in je frame (35 mm) en kies dan een band die voldoende stevig is, maar niet nodelooos stevig. In Europa vind ik Marathon XR overdreven, en zou ik kiezen voor de gewone Marathon. De Marathon Plus mag minder snel lek gaan, maar is volgens iedereen stug (lees minder comfortabel) en rolt minder dan de gewone Marathon. Maar gezeur zul je niet hebben denk ik.
Wim

Willem Jongman schreef:Waarom zou je willen dat je alternatief ook gelijk 28 mm is?
Idd onzin, na decennia op de racefiets echter een ware psychose. :wink:

Intussen ben ik er nog niet uit, na alle reacties blijf ik twijfelen tussen de supremes (35mm, 40 kan ook) of de marathon XT. Onverhard zal ik nauwelijks rijden dus als de levensduur de doorslag geeft neem ik de supremes.
Morgen moet ik ze bestellen ivm levertijd.

Dank voor alle verhalen en tips!

Wouter

dus als de levensduur de doorslag geeft neem ik de supremes.
Ehh, als de levensduur de doorslag geeft neem je dus de Marathon XR, dat is de zware expeditie-band. Anders kan je overwegen om de redelijk stevige, lichtlopende Marathon Supreme te nemen, of de gewone Marathon, die misschien ietsje minder licht loopt en iets lekgevoeliger is, maar dan wel weer een stuk goedkoper.

Spironski schreef:
dus als de levensduur de doorslag geeft neem ik de supremes.
Ehh, als de levensduur de doorslag geeft neem je dus de Marathon XR, dat is de zware expeditie-band. Anders kan je overwegen om de redelijk stevige, lichtlopende Marathon Supreme te nemen, of de gewone Marathon, die misschien ietsje minder licht loopt en iets lekgevoeliger is, maar dan wel weer een stuk goedkoper.
Excuus, wat krom geformuleerd: ik prefereer de lagere rolweerstand boven de langere levensduur, dus. Zojuist de Supremes besteld.
Schlauch schreef:
Leon schreef:
Schlauch schreef:Maar zoals Wim al zei splinters houden er graag huis, ondanks de antileklaag. Dat komt naar mijn mening omdat er helemaal geen profiel op zit, waar splinters tussen kunen gaan zitten.
Bedoel je met het ontbreken van het profiel waar splinters tussen kunnen gaan zitten dat dit een voordeel zou zijn of juist een nadeel? Zoals je het nu formuleert is het onduidelijk.
Leon
Als je profiel hebt is dat een voordeel. Ik zie het zo : de kans wordt groter om lek te gaan. Je kunt 's-avonds niet op je gemak je buitenband ontdoen van onregelmatigheden, omdat die dan al door de antileklaag heen zijn.
Mét profiel kan het overal gaan zitten prikken, maar kunnen splinters de binnenband niet halen omdat de afstand groter wordt, maar ook omdat 'het drukverschil' tussen de splinter en het raakvlak anders is:
Jacq
Hier sla je volslagen onzin uit. Sorry - geen zin om het subtiel te zeggen vandaag.
Leon

Schlauch,

Wellicht een troost dat ik na 5x lezen je uitleg (denk) te begrijpen.
Het draait dus om de dikte van de rubberlaag, daar waar het profiel is opgehoogd ipv uitgesneden. Als nadeel zie ik bv bij de travel-contact dat eventuele splinters, scherven, e.d. juist door het zijprofiel naar het dunnere loopvlak zonder profiel worden "gewerkt". Bij een semi-slick welhaast onmogelijk.
Een dwarsdoorsnede zou e.e.a. verduidelijken.

Don schreef:Schlauch,

Wellicht een troost dat ik na 5x lezen je uitleg (denk) te begrijpen.
Het draait dus om de dikte van de rubberlaag, daar waar het profiel is opgehoogd ipv uitgesneden. Als nadeel zie ik bv bij de travel-contact dat eventuele splinters, scherven, e.d. juist door het zijprofiel naar het dunnere loopvlak zonder profiel worden "gewerkt". Bij een semi-slick welhaast onmogelijk.
Een dwarsdoorsnede zou e.e.a. verduidelijken.
Dat laatste klopt! Bij semi-slicks is de maximale dikte echter meestal minder dan bij de profielversies; een Schwalbe Marathon Slick die ik ooit zag leek wel op een mooi afgeslepen standaard Marathonband :shock:
Ook speelt het al dan niet aanwezige profiel een rol in het naar binnen of naar buiten werken van binnengedrongen voorwerpen, wat volgens mij in het nadeel van de slicks uitpakt.
Leon

Hi,

heb conti sportcontact banden gehad, rolt super licht, maar zoals ik al eerder in dit forum naar voren heb gebracht scheurden de zijwangen vrij vlug. Heb nu Schwalbe banden. Na enkele maanden heb ik qua duurzaamheid een betere indruk van deze banden tov de conti's. Ik zou voor schwalbes gaan.

gr walter