Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan kust route topic: voor vragen en vlogs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Balkan kust route topic: voor vragen en vlogs

AfbeeldingWij hebben de Balkan kustroute in juni 2023 gefietst, van zuid naar noord. Van te voren alle campings uit de gids van Erik van der Boom als Points of Interest in een gps-file gezet. Onderweg nog een paar toegevoegd. Wellicht ook bruikbaar voor anderen. In de bijlages alleen de campings waar we gestaan hebben (en 3 niet-camping overnachtingen), als je de gpx met alle campings wilt hebben, stuur maar even een PM.
Hieronder onze ervaringen met de campings waar we gestaan hebben.
In Albanië en Montenegro varieerden overnachtingen van 15 tot 25€, Kroatië 20 to 35€.

Albanië:
Ksamil Caravan Camping: zeer gastvrij (ijskoffie bij binnenkomst), tenten staan op het dak van het huis ('free airco'), campers etc rond het huis. Sanitair prima. Schaduw zat.
Pine Side Camp: vrijwel onvindbaar, maar ligt er echt, je moet door verbodsborden, door een in bedrijf zijnde steengroeve, smal paadje langs woonhuis van eigenaar, maar dan heb je ook wat. Zelf gemaakte camping in pijnbos aan zee, simpel, maar erg gastvrije jonge eigenaar. Sanitair basic maar ok. Schaduw zat.
(Camping Himarë is verhuisd, ligt nu als aangegeven in gpx.)
Camp Paradise: Gastvrije Griekse eigenaar, serveert lunch en diner, lekker en betaalbaar. Sanitair basic, uitzicht op zee is kwijt door nieuwbouw hotel. Schaduw ok. Ligt aan de zuidelijke voet van de Lloraga-pas (1045 meter).
Eco Camping Velona: zanderig pijnboombos, zweeds-albanese eigenaar. Je kunt intekenen om mee te eten van barbecue. Sanitair basic, ok. Schaduw ok.
Berat Caravan Camping: familie van Ksamil, ook hier ijskoffie. Gras, mooi ruim sanitair, je kunt er lekker eten. Schaduw matig.
Camping Riviera2; net nieuw, nog kaal. Grind ondergrond, direct aan zee. Sanitair matig, drinkwater is zout. (Overigens wil je verder niet naar Shengjin, afschuwelijke rij betonbouw-hotels langs zandstrand.) Je kunt er eten, hebben wij niet geprobeerd.

Montenegro:
camping Livari Viewpoint: nieuw, op een prachtige plek, bij uitzichtpunt over meer van Shkodër. Groot grasveld, weinig schaduw, simpel sanitair. Ook een paar trekkershutten. s Nachts is er niemand.
Autocamp Rijeka: Groot grasveld, schaduw ok. Sanitair ok. Lekker stukje zelfgebakken strudel bij aankomst.
Camping Mimosa: terrassencamping aan baai van Kotor. Sanitair prima, schaduw ok. Erg lekker gegeten.

Kroatië
Camp Kate: Grote camping, vooral campers, tentenveld achteraf. Sanitair prima. Ongeveer 10 km van Dubrovnik, vonden wij handig om 's ochtends vroeg Dubrovnik te kunnen bezoeken. Schaduw ok.
Kamp Rogac: terrassencamping aan baai, sanitair ok, mogelijkheid om overdekt zelf te koken, schaduw zat. Kiezelstrand.
Camping Lavanda: terrassen, aan baai, sanitair ok, schaduw zat. Lekker gegeten.
Autocamp Ravno: beetje verloren olijfboomgaard, simpel sanitair, leek gesloten/opgeheven, maar was toch in bedrijf. Erg oude eigenaar. Ijskasten beschikbaar. Sanitair basic.
Camp Dragan: klein, tuin van woonhuis, sanitair basic. Schaduw matig.
Camp Roko:ruim, tuin van woonhuis, sanitair ok, schaduw ok.
Camp Punta: middelste van 5 campings op een rij, vooral staanplaatsen, mooi grasveldje voor het huis, sanitair ok, schaduw matig.
Camp Miocic: terrassencamping, schaduw en sanitair ok, lekker gegeten.
Camping Padova: op Rab lijkt alles in handen van 1 groot toeristenbedrijf, de camping is enorm, veel campers en animatie. Tentenveld achteraf, sanitair fraai, schaduw ok.
Filoziçi: is niet echt een camping, als je eten reserveert (table d'hotes) mag je je tent gratis opzetten in enorm stuk vrij woest land. Douche is een tuinslang bij een schuur. Eten is lekker, maar niet goedkoop, excl wijn 100€, alleen cash, maar camping inbegrepen.
Camping Motovun: kleine camping met mooi groen tentenveldje. Bij de ingang staat dat je je moet inschrijven aan de receptie van het kasteel/hotel, 1km met 130 steile hoogtemeters verderop. Niet doen, aan de zijkant van het toiletgebouwtje hangen formulieren en een postbus waar je je gegevens en geld in kunt stoppen. Sanitair ok. Weinig schaduw, mooi uitzicht.

Slovenië
Kamp Belvedere: bizar dure, grote camping (61€ voor 1 nacht op een ruim, maar kaal terrein.) Sanitair ok, schaduw matig. Restaurant uitstekend.

Joke van der Veer, Hans van der Molen

Bijlagen

Hey Joke,
Dank voor het delen. Wij vertrekken as weekend in omgekeerde richting. Zulke praktische info (met reviews) is dan fijn
Hallo! Ik ben al sinds juni door Europa aan het fietsen en ik stap morgen in Shköder over van Dwars door de Balkan op de Balkan kustroute. Ik fiets dan door tot Igoumenitsa, en vanaf daar ga ik naar huis. Misschien heel stom maar ik ben ineens bang dat ik dat stuk door Albanië helemaal niet leuk ga vinden :shock: :oops: . Zo langs de kust enzo, is dat wel mooi? Ik hoop dat iemand hier me er een beetje warm voor kan maken haha! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
fietsmaartje schreef:
zo 10 sep, 2023 16:55
Ik fiets dan door tot Igoumenitsa....
Hoi Fietsmaartje,

Dan is er naar mijn mening nog genoeg te bekijken. De kuststrook is minder bergachtig, dat wel. Op een flinke klim na tussen Vlorë en Sarandë.
Leuke plaatsen: Krujë (museum ter ere van Skenderbeg, de held van Albanië), Durrës (amfitheater, Venetiaanse toren, staat nog een standbeeld van een Nederlander voor (Thomson: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_Thomson)), vlakbij Ardenicë (Ardenica Monastery / een oud Klooster), Fier (iets westelijk, Appolonia / oude stad uit Griekse rijk), iets van de kust af en bezienswaardig zijn Berat en Gjirokaster, voorbij Sarandë (Butrint, wederom veel archeologische vondsten). Iets zuidelijk van Gjirokaster heb je nog de Blue Eye, een waterbron, Te combineren met Gjirokaster en niet als je echt de kustlijn volgt.

Langs de kust zul je ook toeristische stukken passeren, dat vind ik persoonlijk wat minder. Sarandë is ook vrij toeristisch, veel hotels. Veel plezier in Albanië.

Anno
Veel mensen raken erg gecharmeerd van Albania. Ik ben de enige niet. De kust in het zuiden werd door Frank van Rijn ooit het mooiste stuk mediterrane route genoemd. Er zitten wel veel hoogtemeters in. En ik zou het weekend vermijden, want dan wordt de kust nog wel bezocht. Door de week heb je er alle ruimte.
bikelike schreef:
zo 10 sep, 2023 20:49
Veel mensen raken erg gecharmeerd van Albania. Ik ben de enige niet. De kust in het zuiden werd door Frank van Rijn ooit het mooiste stuk mediterrane route genoemd. Er zitten wel veel hoogtemeters in. En ik zou het weekend vermijden, want dan wordt de kust nog wel bezocht. Door de week heb je er alle ruimte.
Oh kijk eens aan! Dat klinkt goed. En die hoogtemetertjes mogen er van mij juist zijn hoor :)

Het weekend mijden gaat wel lastig worden maar dan wordt het gewoon rap doorfietsen die dagen
@Anno
Wauw dankjewel voor je uitgebreide reactie! Top. Ik heb nu al zin in de klim bij Voire.

Ja die toeristische stukken vind ik altijd vréselijk, ik hoop dat het al iets minder zal zijn omdat het september is... en anders hoop ik het een beetje te kunnen vermijden door heel vroeg in de ochtend te vertrekken. Hier in Montenegro is het echt berenkoud in de ochtend, ik zit in volledig winterkostuum op de fiets!!
Rond de Middellandse zee kan het temperatuurverschil tussen kust en binnenland in het najaar extreem zijn. De zee is nog erg warm.
Kamperen op de route in april en mei

Ik ga half april starten in Igoumenitsa met de route. Weet iemand of de campings dan al open zijn?
Kans is erg klein, zelfs in mei zijn sommige nog dicht. Als je weet welke campings het allemaal zijn kun je natuurlijk de campings opzoeken op internet en kijken wanneer ze opengaan. Overigens is Albanië spotgoedkoop als het om hotels en pensions gaat, net als met alles eigenlijk.
Wij hebben de route in juni 2024 gefietst van Zuid naar Noord.
Hierbij wat informatie, die niet of voor een deel in het routeboekje staat.

Algemeen
Ga de route niet fietsen in de maanden juli en augustus. Niet alleen de hitte, maar ook volle campings. In de maand juni was er altijd voldoende ruimte op campings en ook voldoende kamers/appartementen en ruimte in hotels.
Wij hebben regelmatig prima appartementjes/kamers geboekt bij particulieren via Booking. Een andere optie is naar een boekingsbureau in het stadje gaan die veel accommodaties vertegenwoordigen in het stadje.

Route suggesties
De klim van Himare naar Vuno is steil, wij vonden het de zwaarste klim als je van zuid naar noord fietst. En dan ook nog de kustweg, rond Himare alleen maar hotels of hotels in aanbouw en de laatste 20 km voor Vlore alleen maar hotels. Dan is de route door het binnenland een beter alternatief.
Toch de kustroute: De lange klim naar de Llogara pas is met max 10% goed te doen. Als de tunnel klaar is, wordt deze klim een stuk rustiger.
Als je geen zin hebt in de drukte rond Dubrovnik, dan kun je vanuit Herceg Novi naar Trebinje in Bosnië fietsen. De klim naar de pas van 860 meter is in het begin wat steil en je kunt ook nog een stukje over de oude weg (goed asfalt). Vanuit Trebinje fiets je vrijwel vlak naar Hum waar je de route (over de Ciro) weer oppikt.
De Ciro heeft zo hier en daar een asfalt variant en de gravel oude spoorbaan variant. We hebben voor Ravno een stukje oude spoorbaan gefietst met een tunnel. Die tunnel hing vol met vleermuizen en we liepen dus door de vleermuizenpoep, die tunnels zijn geen aanrader. We hebben daarna de gepijlde route gevolgd die ook op openstreetmap is ingetekend. Bij Lisina (Cerovia) wijkt de Ciro route af van de GPX track, er staat een bordje doodlopende weg. Door de gepijlde route te volgen vermijd je vermoedelijk een steil stukje gravel. Wij hadden veel moeite om uit het route boekje te lezen hoe het zit met al die Ciro route varianten en waar wel en geen tunnels zijn.
Tussen Zadar en Kozino wordt veel aan de weg gewerkt (2024). We hebben alles kunnen fietsen en een stukje gelopen.
Gravel op Pag: dit stukje onverhard van 7 km krijgt veel aandacht in het route boekje, gewoon fietsen een paar stukjes zijn echt stenig, een van de mooiste stukjes van de hele route.

Veerboten Kroatië
Er zijn altijd kaartverkooppunten bij de veerboothaven. Soms wat lastig te vinden. De kaartverkooppunten bij de veren van en naar Cres liggen een paar honderd meter voor de haven, dus let op dat je ze niet voorbij rijdt in de afdaling. En een fietskaartje is bijna dezelfde prijs als een persoonlijk kaartje!
Van Pag naar Rab zijn maar weinig boten. Ga in Tovernele naar de informatie en de schipper van de taxiboot wordt opgehaald. In de stad Rab liggen de taxiboten aan de oostzijde van de oude stad. Als je met je fiets voorbij komt, wordt je vanzelf aangesproken. Kosten 70 Euro.
De veerboot terminal in Vela Luka is verplaatst naar het westen. Volg niet de wegwijzers voor de auto, maar blijf zo dicht mogelijk bij het water, de weg gaat tussen wat oude fabrieken door.

Gas
Schroefdraad gasblikje hebben we gekocht bij:
- Decathlon Zadar
- Tony Store Tirana. Als je voor een gesloten deur staat, bel even het nummer wat op de deur staat.

Campings

Albanie
Saranda Camping Riverside. Kleine camping bij Cuke. Sanitair basic en schoon. Schaduw redelijk. Mooie plekken rechts achterin op de camping. De Butrint route variant komt er langs. Vanaf de hoofdroute: neem de weg onderlangs Cuke vanaf de hoofdroute en fiets niet door Sarande.
Vuno Shkolla Hostel. Tegenover het hostel is een klein veldje naast de weg, groot genoeg voor 1 of 2 tentjes, geen schaduw. Er een boomgaard maar daar staat het gras hoog. Sanitair is simpel. Een beetje meer onderhoud en schoonmaak is niet verkeerd. Koken kan in het keukentje.
Vlore, Eco camping Valona. Mooie camping in dennenbos. Sanitair is basic en schoon. 4 km Noord West van Vlora. Je kunt van en naar de route via het plaatsje Narte en een paar soms wat ruige onverharde wegen. Populaire camping voor westerse toeristen.
Camping Berat Dimal Castle. Deze camping ligt vlakbij de Berat Caravan Camping. Verwarrend want je verwacht niet twee campings vlak bij elkaar. Heel mooi sanitair, maar even gevraagd om het schoon te maken. Schaduw matig op een klein grasveldje achterin. Als we geweten hadden dat de Berat Caravan camping 1 km verderop was, dan waren we doorgefietst.
Bar Camping Landi. Camping in achtertuin in het plaatsje Brandashesh aan de route. Bij drukke rotonde, een rotonde verder richting Tirana begint oude rustige weg naar Tirana. Top camping, sanitair goed.
Eco social farm. Kampeerplekjes op een aantal terrassen (geen gras) en eventueel kun je in het hoge gras in een boomgaard tegenover gaan staan. Staat ook op Warmshowers. Sanitair basic. De fietsers-camping in Albanië bij fietsstad Shkoder! Koken kan in de keuken. Ook eenvoudige appartementjes. Het gravelweggetje naar de Eco social farm ligt 300 meter ten westen van de toegangsweg naar camping Australia.

Montenegro
Camp Sunny Hills. Kleine camping, 2 km van de route. Aanrader, maar als het druk is wordt het dringen voor de enige badkamer met prima douche en toilet. Mooie plekken in de boomgaard. Vlakbij ligt nog een kleine camping: Camp Podkraj.
Camping Oaza Lipa. Iets voorbij de Lipa grotten, als je vanuit het zuiden komt over de oude weg voor Cetinje linksaf, 2 km van de route en 100 meter lager. Mooie camping met wat verouderd maar prima sanitair. Schaduw redelijk. Bij restaurantje.
AutoCamp Zelenika. Vrijwel aan de route vlak voor de tunnel (de route gaat om de tunnel heen). Mooie schaduwrijke camping met prima sanitair.

Bosnie
Bij hotel Stanica Ravno (aan de Ciro) kun je voor 10 Euro je tentje opzetten in de tuin. Je kunt gebruikmaken van de toiletten van het hotel. Geen schaduw.
In het routeboekje staat dat er een Stone house cottage is aan de route, maar dit hebben we niet kunnen vinden en op telefoonnummer uit het boekje komt geen reactie.

Kroatie
Kamp Oskorusica. Westelijk van Korcula stad. Mooie ruime camping met goed sanitair. Veel schaduw onder de bomen, geen gras.
Etno eko selo Skopljanci. Staat aangegeven, het weggetje helemaal uitfietsen tot je bij wat huizen komt. Halverwege staan misschien ook wat tenten, maar dit is het niet. Dit is met name een (weekend) restaurant, dus het kan soms druk zijn. Op zondagavond waren wij de enige. Mooi veldje achter het huis. Douche en toiletten aanwezig. Prijs in overleg!
Camp Krka (noordwest van Lozovac). Moderne camping, goed sanitair en schaduw. Weinig gras. Vlakbij is Camp Marina, die vonden wij iets minder vriendelijk.
Camp Punta. Kleine camping tussen Sukosan en Bibinje. Basic sanitair en grasveldje voor de tenten, hoewel daar ook campers op gezet worden. Aan dit straatje liggen 5 campings (Kamp Dido, Camping Matea, Camp Andela, Kamp Kero), dat kan keuzestress geven.
Kamp Mali Dubrovnik. Kleine camping bij Povljana met wat jaarplaatsen. Veel schaduw en goed sanitair. Er is ook nog een Camp Porat in dit dorpje, maar hier betaal je de hoofdprijs.
Padova Premium Camping Resort. Grote camping met een Premium prijs waarvoor je ook nog de hele nacht muziek krijgt. Advies: zoek een appartementje of kamer in de buurt voor dezelfde prijs. Op het eiland Rab is nog een Padova camping, maar we hoorden dat fietsers daar weggestuurd zijn omdat de camping vol was.
Niet alleen de hitte, maar ook volle campings
Ik zou ivm de hitte ook niet de voorkeur geven aan juli/augustus, maar waar baseer je de aanname op dat campings in juli en augustus vol zitten als je zelf in juni bent wezen fietsen?
maar waar baseer je de aanname op dat campings in juli en augustus vol zitten als je zelf in juni bent wezen fietsen?

Informatie van de campingbeheerders waar we vaak een praatje mee maken. Omdat wij het rustig hadden vroegen we regelmatig hoe druk het in het hoogseizoen was.
Als je van Pag naar Rab wil heb je dus 3 keuzes, veel geld uitgeven, extra vroeg uit de veren (er vaart wel een boot maar die is op mensen gericht die op het andere eiland werken) of naar Zigljen en daar met de pont naar het vaste land en vervolgens naar Stinica om daar naar Misjnak over te steken dat zijn veerboten die volgens een vast schema af en aan varen (Traject).