Een faux-pas is de ogen van alle liefhebbers van Eddy Merckx-fietsen, maar mede daarom ook extra leuk.
Voordat Merckx zijn eigen fabriek begon had hij zijn naam al tijdens zijn wielercarrière gelicentieerd aan allerlei lokale fabrikanten. Crescent in Zweden, Kessels in België, Schauff in Duitsland, Falcon in Engeland, etc. Dat leidde tot de meest uiteenlopende fietsmodellen met de naam van Eddy erop.
Zo had had Miyata in Japan een bijzonder fraaie randonneur, zelfs met echte Eddy Merckx-tassen erop:
In Frankrijk had Bernard Dangre deze licentie. Bijzonder aan Dangre was dat hij geen voorraad hield, en alleen maar fietsen op bestelling maakte. De kans dat je twee dezelfde fietsen uit zijn Starnord-fabriek tegenkomt is dan ook niet groot.
Wat ook niet groot is, is de maat van de gemiddelde Frans fiets. Dus als ik er een in mijn maat tegenkom, dan heeft 'ie al gauw mijn aandacht. Zo ook deze "Fabrication Française" Starnord Eddy Merckx uit het midden van de jaren 70.
De maat was goed, de prijs redelijk en de kleur fantastisch. Double-butted Vitus 172. Inclusief balhoofdstel en trapas in de juiste (Franse) maat.
Onderweg vanuit Bourg en Bresse: