Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg mavic A319 gescheurd op het remvlak - Forum Wereldfietser

Velg mavic A319 gescheurd op het remvlak

Na bijna 15000km is mijn achtervelg kapot, een mavic A319 (gebeurde gelukkig vlak bij huis). De slijtageindicator kon ik met een potlood doorprikken, maar was nog niet door.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan het zijn dat de gebruikte band -Marathon Racer 40mm vouw- in combinatie met 5 bar te veel van het goede was?
- Maakt zwart of grijs veel uit wanneer het over slijtage velg en magura gaat?
- Is 15K extreem bezijden de norm voor een velg?
- enne, :roll: wat is de levertijd van een Exal sp19, net besteld bij bike4travel?

Johan
JohanB schreef:Na bijna 15000km is mijn achtervelg kapot, een mavic A319 (gebeurde gelukkig vlak bij huis). De slijtageindicator kon ik met een potlood doorprikken, maar was nog niet door.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan het zijn dat de gebruikte band -Marathon Racer 40mm vouw- in combinatie met 5 bar te veel van het goede was?
- Maakt zwart of grijs veel uit wanneer het over slijtage velg en magura gaat?
- Is 15K extreem bezijden de norm voor een velg?
- enne, :roll: wat is de levertijd van een Exal sp19, net besteld bij bike4travel?

Johan
Volgens Mavic (er staat een sticker op de velg) is 5 bar-40mm ok

Onder het zwart of grijs zit hetzelfde alu, dus kleur maakt hier niet uit

15K kan best als je vaak remt. Zeker met Magura's kun je de velgranden goed plat knijpen/ heen en weer buigen wat vermoedelijk de reden is dat de velg nu al de geest gegeven heeft
m-gineering schreef:Volgens Mavic (er staat een sticker op de velg) is 5 bar-40mm ok

Onder het zwart of grijs zit hetzelfde alu, dus kleur maakt hier niet uit
Sorry, niet goed geformuleerd: ik bedoelde de kleur van de remblokken. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij heb ik ook al eens grijze blokken gehad, voor keramische velgen las ik later.
m-gineering schreef:15K kan best als je vaak remt. Zeker met Magura's kun je de velgranden goed plat knijpen/ heen en weer buigen wat vermoedelijk de reden is dat de velg nu al de geest gegeven heeft
Hartelijk dank! Het is de achtervelg, en die rem gebruik ik verhoudingsgewijs het meest (motorrij-reflex denk ik), maar is helaas niet het efficientst. Misschien moet ik de remhandels (of kabels) maar omwisselen...
Ik heb de Exal SP19 besteld, dan kan ik de spaken als het goed is gewoon overzetten (spaaklengte hetzelfde volgens Rohloff).

Johan

Onlangs had ik ook een doorgesleten velgrand. Door slijtage bij het remmen wordt de velg zo dun dat hij op een gegeven moment scheurt. Fiets is een Gazelle Medeo die naar schatting ook zo'n 15.000 km heeft "gelopen". De velg is van Shimano. Het was bij mij ook het achterwiel dat het begaf. Ook ik ben motorrijder met misschien daardoor een wat stevige rechter hand voor het remmen. Bij een fiets is rechts verbonden met de achterrem maar op een motor is dat de voorrem die 90% van de remvertraging levert. Ik denk dat ook het zand dat door de voorband wordt opgeworpen en op de achtervelg terecht komt, er voor zorgt dat de achtervelg sneller slijt dan de voorvelg. Het doorslijten van velgen is iets om serieus rekening mee te houden als je met een intensief gebruikte fiets op wereldreis gaat. Onderweg een velg vervangen is niet overal zo makkelijk. Dus toch maar een verse velg monteren boven de 15.000 km.