GerritH schreef:Het ligt toch ook wel een beetje aan de afmetingen van de doos denk ik.
"Mijn" doos: ca. 145x 84x 25
Geen probleem in:
Dhaka, Bangladesh 2015 (Turkish Airlines)
Dushanbe, Tadjikistan: 2015 (Turkish Airlines)
Mashhad, Iran: 2014 (Turkish Airlines)
Bishkek, Kirgizie: 2014 (Turkish Airlines)
Dakar, Senegal: 2013 (TAP)
Banjul, Gambia: 2010 en 2011 (ArkeFly en Corendon)
Op elke van bovenstaande luchthavens gewoon door de scanner, nooit een probleem en een onbeschadigde fiets op Schiphol.
Grtz
Gerrit Heij
Helaas past een normale vakantiefiets niet in die doos, tenzij je je fiets een stuk demonteert.
Ik doe mijn fiets nooit in een doos, tenzij de airline dit nadrukkelijk verplicht stelt. Ik fietste afgelopen winter op Lanzarote en Fuerteventura. Vloog met (toen nog) Arke ( nu TUI) aan op Lanzarote en terug van Fuerrventura.
Arke/TUI eist echter een doos, maar die bleef achter op Lanzarote.
Op Fuerteventura naar een fietsenwinkel gegaan. Die had voor mij wel een doos die door de scanner zou passen. Om mijn fiets passend te maken moest het volgende van mij fiets af behalve de gebruikelijke trappers:
lowriders, stuur, zadel, voorwiel, achterwiel en achterdrager los.
De baas van de fietsenzaak heeft mij toen naar de luchthaven gebracht.
Opmerkelijk op Spaanse luchthavens is dat in bijvoorbeeld Girona en Barcelona wel een scanner is van voldoende formaat voor afwijkende bagage van, maar op veel andere vliegvelden het vaak een groot probleem is, terwijl al die luchthavens onder één bedrijf vallen: Aena
Er is zeer veel geld gestoken in de uitbreiding van veel Spaanse luchthavens met ook gigantische nieuwbouw en een overdaad aan glimmend prestige, maar een behoorlijke scanner voor de afwijkende bagager kon er niet vanaf.
Wat zijn de meerkosten van een scanner van een maat groter, dan opzichte van de huidige te krappe scanner?
Gaat er nergens een belletje rinkelen dat er iedere keer noodgrepen moeten worden uitgevoerd?
Ik heb jaen geleden al eens contact gehad met Aena. Hun reactie was: "onze apparatuur voldoet aan alle eisen om bijzondere bagage te verwerken."