Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnellingen maar geen Rohloff - Forum Wereldfietser

Naafversnellingen maar geen Rohloff

Hoi,

Ik ben nieuw in het wereldfietsen maar ben wel gewoon met het mountainbiken en wielrennen. Op het moment heb ik wat vage plannen om misschien volgend jaar een paar maanden te reizen (op de fiets). Maar aangezien ik student ben is er niet veel geld beschikbaar (tenminste niet bij deze student).

Rohloff, vind ik een prachtige stukje techniek, maar 1000 euro naar onze oosterburen vind ik wel erg veel. Ik ben dus gaan zoeken naar een wat goedkoper alternatief. Toen kwam ik op de site van Sheldon Brown. Excentrieke vent en zijn rommelige website is zeker het bekijken waard alleen al vanwege zijn vernuftige ideeen die hij ook daadwerkelijk uitvoerd. De Sturmey-Archer 8 speed trok vooral mijn aandacht, omdat SA bekend staat om hun super duurzame 3 speed hubs. Heeft er iemand ervaring met dit ding? Of weet iemand hier meer van?

Verder vroeg ik mij af of er iemand meer weet over de Shimano ALFINE groep. En of er iemand iets weet over de Imotion 9-speed van SRAM. Beide komen geloof ik in 2007 naar Europa.

Laatst genoemde heeft een bereik van 340% wat weliswaar nog niet in de buurt van de 526% van de Rohloff komt. Maar als die aanzienelijk goedkoper is dan wil ik er wel over nadenken.

Eventueel is het bereik van de Rohloff alsnog haalbaar i.c.m. een schlumpf speed- of mountaindrive.

Ik hoor over al bovengenoemde systemen graag wat ervaringen of gedachtes waarom iets wel, of niet, in aanmerking komt voor een lange tocht.

Groeten,
van Blaaten

Correctie: ALfine groep zou over vier dagen al in de schappen moeten liggen.(oktober 2006)

Hi,

eerst een andere vraag, je bezit waarschijnlijk al een wegfiets of atb, waarom ga je daarmee niet "vakantiefietsen" kijk eens hier

maar een draadje over naven vindt je hier.

Bas
van Blaaten schreef:Hoi,

De Sturmey-Archer 8 speed trok vooral mijn aandacht, omdat SA bekend staat om hun super duurzame 3 speed hubs. Heeft er iemand ervaring met dit ding? Of weet iemand hier meer van?
en de vreselijke 5 speed naven..... Ik heb nog geen bericht gehoord dat er ergens een 8 speed heel is gebleven

Verder vroeg ik mij af of er iemand meer weet over de Shimano ALFINE groep.
In wezen gewoon de nexus 8 speed naaf maar nu opgeleukt met een schijfrem etc
En of er iemand iets weet over de Imotion 9-speed van SRAM. Beide komen geloof ik in 2007 naar Europa.
de versie met terugtraprem komt eerst, ik zou nog even wachten met er mee op vakantie gaan. Er is ook een erkend degelijke 7 speed naaf van Sram
Laatst genoemde heeft een bereik van 340% wat weliswaar nog niet in de buurt van de 526% van de Rohloff komt. Maar als die aanzienelijk goedkoper is dan wil ik er wel over nadenken.

Eventueel is het bereik van de Rohloff alsnog haalbaar i.c.m. een schlumpf speed- of mountaindrive.
Als je Schlumpf kunt zeggen zonder met de ogen te knipperen kun je ook een Rohloff betalen :lol:
@m-gineering

Heb je wel gehoord dat er een 8 speed kapot is gegaan :wink: .

Die 7 speed van SRAM is misschien het nader bekijken waard?

Dat schlumpf idee was inderdaad meer een hersenspinsel dan een serieuze optie. Wel raar dat zo'n simpel systeem zo ontzettend duur moet zijn. Het zal wel te maken hebben met hun kleine afzet markt.

@B@se

Wat ik precies ga doen en hoe (en zelfs of) is nog helemaal niet duidelijk. Het topic was meer geopend omdat ik weinig info kon vinden over alternatieven voor dat Duitse stukje techniek. Behalve een derailleur systeem is er niet echt een alternatief blijkbaar. Daardoor zijn ze waarschijnlijk ook zo duur.
van Blaaten schreef:@m-gineering

http://www.velovision.co.uk/cgi-bin/sho ... orynum=715
van Blaaten schreef:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... light=dual

Het is dus allemaal niks.

Dan toch maar met de Fixie op vakantie :D .

Allen dank voor uw bijdrage.
van Blaaten schreef:@m-gineering

Dat schlumpf idee was inderdaad meer een hersenspinsel dan een serieuze optie. Wel raar dat zo'n simpel systeem zo ontzettend duur moet zijn. Het zal wel te maken hebben met hun kleine afzet markt.

@B@se

Wat ik precies ga doen en hoe (en zelfs of) is nog helemaal niet duidelijk. Het topic was meer geopend omdat ik weinig info kon vinden over alternatieven voor dat Duitse stukje techniek. Behalve een derailleur systeem is er niet echt een alternatief blijkbaar. Daardoor zijn ze waarschijnlijk ook zo duur.
Zou zeggen kijk even naar deze link ivm Nexus 8.

http://www.fahrrad-look.de/hersteller/r ... 1_2006.pdf

gr Walter
van Blaaten schreef:... niet veel geld beschikbaar ... Rohloff... goedkoper alternatief. ... Sturmey-Archer 8 speed...super duurzame 3 speed hubs ...Imotion 9-speed van SRAM ... Rohloff alsnog haalbaar i.c.m. een schlumpf speed- of mountaindrive. Ik hoor over al bovengenoemde systemen graag wat ervaringen of gedachtes waarom iets wel, of niet, in aanmerking komt voor een lange tocht.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar wat is er mis met een derailleurfiets als je niet veel geld hebt?
Je knieën zullen je dankbaar zijn als je echt lichte versnellingen bij de hand hebt als het zo ver is.
Leon
Leon schreef:
van Blaaten schreef:... niet veel geld beschikbaar ... Rohloff... goedkoper alternatief. ... Sturmey-Archer 8 speed...super duurzame 3 speed hubs ...Imotion 9-speed van SRAM ... Rohloff alsnog haalbaar i.c.m. een schlumpf speed- of mountaindrive. Ik hoor over al bovengenoemde systemen graag wat ervaringen of gedachtes waarom iets wel, of niet, in aanmerking komt voor een lange tocht.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar wat is er mis met een derailleurfiets als je niet veel geld hebt?
Je knieën zullen je dankbaar zijn als je echt lichte versnellingen bij de hand hebt als het zo ver is.
Leon
Hi Leon,

ik denk dat daar helemaal niets mee mis is. Hoewel je met bepaalde types derailleurs het ook erg duur kunt maken (deore XTR). Voor niet techneuten en mensen die meer onderhoudsvrij willen rijden is een naafversnelling denk ik een uitkomst. Ik denk dan aan shimano premium nexus 8 met gesloten kettingkast bijv. ipv een standaard deore derailleur.

gr Walter

Ik begrijp dat gedoe over het onderhoud van een derailleur niet. Kost dat nu echt zoveel inspanning? Je kan overal goed bij met een borsteltje en een lapje.

Die gesloten "dozen" geven mij altijd de onconfortabele gedacht gedachte: "wat als hij kapot gaat "in the middle of nowhere?"

Als een derailleur de geest geeft, (wat mij in 30 jaar nog nooit is overkomen), haal je hem in 1-2-3 uit elkaar, zonder hoogtechnologisch gereedschap. Is hij hopeloos voor het schroot, dan hoeft het geen 1000 euro te kosten om hem te vervangen.

Reinig tussendoor regelmatig de derailleur en de ketting en laat de zaak niet hopeloos vervuilen en neem een (klein) busje olie mee voor onderweg. Is zo gepiept.