Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitserland en Italie - Forum Wereldfietser

Zwitserland en Italie

Ciao,
Ik zit weer eens op de fiets in het buitenland, nu ben ik in Italie aangeland, na te zijn gestart in Zwitserland.
Alles gaat goed, gezondheid prima, materiaal goed, weer uitstekend, wat wil je nog meer.
Ik ben een aantal dagen terug met de CityNightLine (trein Amsterdam-Zurich) naar Zwitserland gegaan en ben gestart met fietsen vanuit het plaatsje Landquart.
Het ging aanvankelijk erg moeizaam, de nacht in de trein was niet echt optimaal, en dan meteen een lange, weliswaar niet steile klim naar de Wolfgangpas op 1633m, net voor Davos. Het was best zwaar en het is een drukke weg, er zijn hier geen alternatieven voor fietsers.
Gelukkig was de afdaling vanuit Davos een stuk prettiger, en na weer een klim, nu een heel pittige, kom ik aan in Bergun, net voor de Albulapas. Dag 1 dus meteen 1600m klimmen. Heel mooie kleine camping daar met superligging, geweldig.

De volgende dag de klim naar de Albulapas (2312m), erg druk hier met motorfietsen vooral, maar het fietsen ging al wat beter. Na de afdaling kom je in een waanzinnig mooi dal, heel breed en weids. Wie wil weten hoe de Canadese Rockies eruit zien: je hoeft niet ver te gaan want hier is het zo mogelijk nog imposanter. Gelukkig is hier een fietsroute, vanaf het plaatsje S-Chanf wel onverhard, maar lekker rustig fietsen tot Zernez.
Daar installeer ik me op de plaatselijke camping en eet lekker comfortabel in een restaurantje in het dorp, vandaag slechts 1200m geklommen.

De dagen hier zijn erg pittig, meteen in de ochtend al de klim van de pas van die dag voor de kiezen, geen mogelijkheid om op te warmen. Je moet wel een goede conditie hebben dus.

Ook vanuit Zernez is het gelijk omhoog naar de Ofenpas, een niet zo heel zware of bijzondere pas, en snel bereik je de top vanwaar een schitterend dal zich voor je uitstrekt richting Santa Maria in Mustairs. Daar is weer een fraai gelegen camping, maar ik zie dat er een goedkoop hotel hogerop is.
Dat komt beter uit, want ik wil morgen de Stelvio beklimmen van hieruit en dat is echt een enorme klim, dus als ik daar vandaag iets vanaf kan doen is dat wel zo handig. Dus klim ik vanuit Santa Maria nog 400m naar het Hotel Alpenrose, waar het zeer rustig is. Heerlijk om zelf dus volledig uit te rusten met lekker eten en een uitstekend ontbijtbuffet in de ochtend voordat ik naar de Stelvio ga. Al met al 1400m geklommen vandaag.

En nu zit ik in Santa Caterina, net boven Bormio. Ik heb er weer 1700 hoogtemeters opzitten.
Eerst geklommen naar de Stelvio, en die is, zonder overdrijving 1 van de mooiste beklimmingen die ik ooit heb gedaan. Mijn conditie wordt steeds beter en de klim ging super. Wel steil, constant 9%, maar o zo gelijkmatig, dat maakt het klimmen zo fijn, dan kan je volledig in cadans komen met je zelf.
De top ligt op 2757m en is 1 van de hoogste in de Alpen.
Zo mooi als de klim is zo lelijk is het op de top met betonnen hotels, souvenirwinkels, bratwurst etc. Druk, druk! Maar toch absoluut de moeite van de inspanning waard!

De afdaling naar Bormio is heel bijzonder, zelden heb ik zulke mooie haarspeldbochten gezien en dus is het genieten geblazen. In no-time bereik je het stadje en zit ik in Italie. Ik ben nog niet moe en ga alvast een stukje van de Gavia-pas doen, anders wordt dat morgen een hele lange klim aan 1 stuk in de ochtend. En zo ben ik nu aangeland in Santa Catarina (1736m).

Vandaag zit ik weer in een hotel, hier zijn minder campings, dus kan het niet anders. Maar wel een goeie deal gemaakt, halfpension voor 45 euro, dat is best goedkoop.
Nou, nog een weekje te gaan, misschien kom ik nog een keer bij een internet-aansluiting, dan hoort u meer van mij.

ciao,
jim

Via de Umbrailpass geklommen? Is die nog steeds een paar km onverhard?

Mooie tocht iig. Ik ken de omgeving en het is idd fantastisch daar. Veel plezier nog! Ben benieuwd hoe je de Gavia vond :)

Fedor: de Umbrail-pas is helemaal verhard, gelukkig maar, want het is zo al zwaar genoeg.

Het is nu vrijdag 20 juli 2007 en eindelijk een rustdag. Is op zich ook wel lekker. Eigenlijk ben ik iemand die steeds maar door wil gaan, terwijl ik ook best moe ben geworden nu.

naar Edolo (55km, 1100 hoogtemeters)
Vanuit Santa Caterina ben ik de Gavia opgeklommen. Wederom een fikse col met 2612m. Heel mooi, leeg ruig landschap met in de verte nog kleine gletschers. De beklimming is minder druk dan voorgaande dagen, meer afgelegen, kleinere weg, juist voor mij ideaal om te doen. Wel zwaar en onregelmatig omhoog, maar dat maakt het klimmen ook zo fijn, heerlijk afzien en toch genieten van de omgeving. Op de col is het ook niet zo'n gekkenhuis als op de Stelvio, een enkel hotel en een restaurantje om wat bij te tanken.
De afdaling gaat niet helemaal makkelijk, want die is weer lekker steil, dus veel de remmen erop.
In het dal kom ik bij Ponte di Legno en moet een besluit nemen, naar links of naar rechts. Het wordt rechts, ik ben nl. best wel moe en naar rechts is afdalen richting camping en naar links klimmen plus daarna nog een veel groter rondje voor de boeg voor de komende dagen.
Gelukkig het goede besluit, want ik kan mezelf ook opblazen, en het gaat nu juist erg goed, het is heerlijk fietsen zo als je nog wat reserves hebt.

Ik kan eind van de middag snel de camping vinden, net voorbij Edolo, en daar heb ik genoeg tijd om de kapper te bezoeken en nog een pizza in het dorpje te eten. Op de camping is het doodstil en ik ga dan ook vroeg slapen.

via Mortirolo terug naar Bormio (60km, 1700 hoogtemeters)
Vanuit Edolo is het geleidelijk klimmen naar Monno, niet te zwaar maar jammer genoeg wel over een drukke weg. Gelukkig mag ik al na 5km deze weg af en klim ik door naar het dopje Monno, aan de voet van de Mortirolo gelegen.

De Mortirolo, tja, een beroemde berg, de zwaarste beklimming in heel Italie (in heel de Alpen?). Maar eerlijk is eerlijk, dan wel van de andere kant. De kant die ik beklim is minder zwaar, desondanks nog best heel pittig te noemen, in 13km 1000 meters overbruggen. Ook niet te versmaden.
Het is de rustigste col tot nu toe, zowat geen verkeer, eindelijk geen motorrijders (daar word je soms wel gek van hier, het wemelt ervan en ze scheuren allemaal met hoge snelheid langs je heen, ook dezelfde toppen doen die fietsers doen). Lekker genieten dus nu, aanvankelijk steeds zicht op het machtige Adamello-massief van 3500m. Gek genoeg is nergens een spoortje te bekennen van sneeuw op dit hele massief?!
Op de col 1852m staat een lullig bordje in de kant van de weg , voor de verplichte foto natuurlijk, en er is helemaal niemand hier, totaal geen gekkenhuis zoals op eerdere cols.
De afdaling, ja die is echt heel serieus, die gaat over die beroemde Mortirolo-klim. Steil, steil! Ongelooflijk en ontzagwekkend. Ik moet de hele tijd de handremmen knijpen, laat ik even varen dan maak ik weer veel te veel snelheid. Echt indrukwekkend, en ik heb ontzag voor die paar fietsers die hier omhoog komen. Deze kerels (geen vrouwen) verdienen echt respect.
In het dal eet ik snel een lekkere pasta om bij te komen om daarna nog 700m te klimmen naar de camping voor Bormio.
In het stadje lekker eten en vroeg naar bed.

Bormio, rustdag
Ja, eindelijk dan toch die rustdag. Vandaag dus nog een dagje op de camping, wel de duurste camping in mijn leven, 14,50 euro per nacht! Maar goed, het is nu eenmaal zo, we moeten gewoon wennen aan deze prijzen blijkbaar. Gisteren in Edolo was het "slechts" 10 euro. En dan gaat het hier om heel gewone campings, niet superdeluxe of zo. Dan zijn Engeland en Noorwegen goedkoop te noemen!
In Bormio kan ik lekker tot rust komen en me opladen voor de komende dagen. Lekker lummelen en nietsdoen is het motto, dan is de batterij straks weer opgeladen. Het weer is nog steeds goed, nu af en toe wolken.

Arriverderci,
jim

Jim,
Was het erg nieuw asfalt? Vorig jaar zomer zijn wij de stelvio opgeklommen en afgedaald via de umbrail en toen zat er nog een stuk onverhard in!

Je fietst nu inderdaad echt in een prachtig gebied!

Hallo Jim,

Leuk om je verhalen te lezen, dat maakt mijn voorpret nog groter! Over anderhalve week vertrek ik ook in die richting, via de Reitsma-route. Alle door jou genoemde cols heb ik ook in mijn route opgenomen. Vooral naar de Stelvio en Gavia kijk ik erg uit. De Mortirolo lijkt mij op papier ook leuk om te doen, maar als ik er ben waarschijnlijk niet meer. Ik beklim (als het lukt) hem wel van de zware kant en zo te horen kan ik mijn borst maar beter alvast nat maken. Zelf ga ik na o.a. de Fluela-, Albula-, Julier- en de Splugenpass nog richting de Dolomieten en via een rondje om het Gardameer fiets ik dan naar mijn vliegtuig in Bergamo.
Ik ben benieuwd waar jij nog allemaal komt en wil graag nog wat verhalen van je lezen!

Buon viaggio,
Arjen

Vorig jaar heb ik ook op de camping op Edolo (camping Adamello) gestaan, maar ik betaalde toen de hoofdprijs, 17 euro maar liefst.

Campings zijn trouwens in Italie vaak hufterig duur en je krijgt er vaak een keien veldje voor. Italianen houden nu eenmaal niet zo van kamperen.
De Dolomieten wijken daarin af, want dat heeft veel Oostenrijkse invloeden.

Dat is een leuke route lijkt een beetje mijn tocht van zomer 2000.

http://luddo.freehostia.com/Zwitser2000/Zwit2000.htm

De Mortirolo is inderdaad een killer met bepakking en de Albula ook een van mijn favorieten.


Veel plezier

groet

Luddo

Ik ben weer heelhuids thuis!
De Umbrailpas: ik kan me toch niets herinneren van een onverhard stuk en ook niet van spik-splinternieuw asfalt overigens. Blijkbaar niet zo goed opgelet.
De Mortirolo: ik nam gemakkelijke zuidelijke kant dus ik heb geen recht van spreken. Maar ik vraag me af, doet iemand de moeilijke noordelijke kant met bepakking? Kan me haast niet voorstellen.

Minder mooie ervaringen deze toer:
- veel cols erg druk met dagjesmensen (motoren, auto's)
- bergwegen hier veel drukker dan in de Franse Alpen in vergelijkbare periode (mijn persoonlijke ervaring).
Mooiste ervaringen van deze toer:
- vele o.a.
- Mortirolo
- beklimming Stelvio
- Gavia
- Albula
- zicht op Bernina massief

Op mijn site www.jimvandenberg.nl staan voor de geinteresseerden nu wat foto's plus een kort filmpje (alleen te bekijken met Microsoft Explorer).

seeya
jim

Mooie foto's :D
Een van de foto's van de umbrail is volgens mij net op het stuk (voorheen) onverhard genomen (de haarspelden). Het asfalt ziet er daar inderdaad nieuw uit.

Mortirolo is wel te doen met bepakking. Indertijd met ligfiets naar boven gegaan, ook niet de beste klimfiets. Met een gemiddelde van 4 km, geloof ik drie uur gedaan over de 12 km, inderdaad niet zo erg snel. Met een klein verzetje kom je overal boven. De steilste delen zijn gelukkig niet zo lang.

De Albula is inderdaad een erg verrassende klim, toch wel een van mijn favoriete klims.

groet

Luddo

Hoi Luddo,
Diep respect voor je als je die kant op ben gefietst. Mij zou dat niet lukken met mijn huidige versnelling (Shimano 105-groep), ik mis dan aan de onderkant toch zeker 2 à 3 kleinere versnellingen. Overigens ging de route die ik nu deed prima en hoefde ik nooit zigzaggend de weg over, laat staan af te stappen om boven te komen. Ik had dan ook niet de allersteilste beklimmingen.
Hieronder de Mortirolo van de beruchte noordkant.
jim
Afbeelding
jimvdberg schreef:Ciao,
Ik zit weer eens op de fiets in het buitenland, nu ben ik in Italie aangeland, na te zijn gestart in Zwitserland.
Alles gaat goed, gezondheid prima, materiaal goed, weer uitstekend, wat wil je nog meer.
Ik ben een aantal dagen terug met de CityNightLine (trein Amsterdam-Zurich) naar Zwitserland gegaan en ben gestart met fietsen vanuit het plaatsje Landquart.
Het ging aanvankelijk erg moeizaam, de nacht in de trein was niet echt optimaal, en dan meteen een lange, weliswaar niet steile klim naar de Wolfgangpas op 1633m, net voor Davos. Het was best zwaar en het is een drukke weg, er zijn hier geen alternatieven voor fietsers.
Gelukkig was de afdaling vanuit Davos een stuk prettiger, en na weer een klim, nu een heel pittige, kom ik aan in Bergun, net voor de Albulapas. Dag 1 dus meteen 1600m klimmen. Heel mooie kleine camping daar met superligging, geweldig.

De volgende dag de klim naar de Albulapas (2312m), erg druk hier met motorfietsen vooral, maar het fietsen ging al wat beter. Na de afdaling kom je in een waanzinnig mooi dal, heel breed en weids. Wie wil weten hoe de Canadese Rockies eruit zien: je hoeft niet ver te gaan want hier is het zo mogelijk nog imposanter. Gelukkig is hier een fietsroute, vanaf het plaatsje S-Chanf wel onverhard, maar lekker rustig fietsen tot Zernez.
Daar installeer ik me op de plaatselijke camping en eet lekker comfortabel in een restaurantje in het dorp, vandaag slechts 1200m geklommen.

De dagen hier zijn erg pittig, meteen in de ochtend al de klim van de pas van die dag voor de kiezen, geen mogelijkheid om op te warmen. Je moet wel een goede conditie hebben dus.

Ook vanuit Zernez is het gelijk omhoog naar de Ofenpas, een niet zo heel zware of bijzondere pas, en snel bereik je de top vanwaar een schitterend dal zich voor je uitstrekt richting Santa Maria in Mustairs. Daar is weer een fraai gelegen camping, maar ik zie dat er een goedkoop hotel hogerop is.
Dat komt beter uit, want ik wil morgen de Stelvio beklimmen van hieruit en dat is echt een enorme klim, dus als ik daar vandaag iets vanaf kan doen is dat wel zo handig. Dus klim ik vanuit Santa Maria nog 400m naar het Hotel Alpenrose, waar het zeer rustig is. Heerlijk om zelf dus volledig uit te rusten met lekker eten en een uitstekend ontbijtbuffet in de ochtend voordat ik naar de Stelvio ga. Al met al 1400m geklommen vandaag.

En nu zit ik in Santa Caterina, net boven Bormio. Ik heb er weer 1700 hoogtemeters opzitten.
Eerst geklommen naar de Stelvio, en die is, zonder overdrijving 1 van de mooiste beklimmingen die ik ooit heb gedaan. Mijn conditie wordt steeds beter en de klim ging super. Wel steil, constant 9%, maar o zo gelijkmatig, dat maakt het klimmen zo fijn, dan kan je volledig in cadans komen met je zelf.
De top ligt op 2757m en is 1 van de hoogste in de Alpen.
Zo mooi als de klim is zo lelijk is het op de top met betonnen hotels, souvenirwinkels, bratwurst etc. Druk, druk! Maar toch absoluut de moeite van de inspanning waard!

De afdaling naar Bormio is heel bijzonder, zelden heb ik zulke mooie haarspeldbochten gezien en dus is het genieten geblazen. In no-time bereik je het stadje en zit ik in Italie. Ik ben nog niet moe en ga alvast een stukje van de Gavia-pas doen, anders wordt dat morgen een hele lange klim aan 1 stuk in de ochtend. En zo ben ik nu aangeland in Santa Catarina (1736m).

Vandaag zit ik weer in een hotel, hier zijn minder campings, dus kan het niet anders. Maar wel een goeie deal gemaakt, halfpension voor 45 euro, dat is best goedkoop.
Nou, nog een weekje te gaan, misschien kom ik nog een keer bij een internet-aansluiting, dan hoort u meer van mij.

ciao,
jim
Ik heb in 1974 vanuit Nederland langs de Rijn via Oostenrijk naar Zwitserland gefietst op een Raleigh met maar één versnelling (heb nog steeds erge spijt van) en ook van Landquart naar Davos. Bij Klosters was het inderdaad vreselijk pittig! In Davos heb ik familie wonen. Maar wat heb ik genoten van het prachtige Alpenlandschap!