Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Omleg Marathon Supreme banden - Forum Wereldfietser

Omleg Marathon Supreme banden

Omdat domme vragen niet schijnen te bestaan (:lol:) hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoe om de Marathon Supreme banden gelegd moeten worden. Dus als je fietsend op de band kijkt, zie je dan u'tjes of n'etjes?

Als je de band van bovenaf bekijkt moet de bolling van de U naar voren wijzen (vaker wordt overigens gesproken over een V in plaats van een U, in dat geval moet dus de punt van de V naar voren wijzen als je bovenop de band kijkt)

er staat een pijl in de zijlant van de band geprint met iets van 'rotation' erbij. De richting van de pijl is dus de rotatierichting.

WFvN schreef:Als je de band van bovenaf bekijkt moet de bolling van de U naar voren wijzen (vaker wordt overigens gesproken over een V in plaats van een U, in dat geval moet dus de punt van de V naar voren wijzen als je bovenop de band kijkt)
Dan zit de band gelukkig goed! Uit je antwoord begrijp ik dat bij alle banden met eenv-profiel dit de juiste manier is?
Quirien schreef:er staat een pijl in de zijlant van de band geprint met iets van 'rotation' erbij. De richting van de pijl is dus de rotatierichting.
Bij deze banden miste dat dus :)

mavave schreef:Dan zit de band gelukkig goed! Uit je antwoord begrijp ik dat bij alle banden met eenv-profiel dit de juiste manier is?
Bijna alle banden hebben nader beschouwd een v-achtig profiel. De methode met de V naar voren is inderdaad meestal goed, maar er zijn ook banden waarop voor voor- en achterband verschillende richtingen staan aangegeven.
Groetjes,
Leon

Leon schreef:Bijna alle banden hebben nader beschouwd een v-achtig profiel. De methode met de V naar voren is inderdaad meestal goed, maar er zijn ook banden waarop voor voor- en achterband verschillende richtingen staan aangegeven.
Groetjes,
Leon
Klopt. Ik ben ze alleen nog weinig tegen gekomen. Ik heb in ieder geval een keer een stel Continentals gehad waar inderdaad op de wangen 2 pijlen stonden waarbij de ene richting voor een 'aangedreven' wiel (doorgaans het achterwiel dus) was en de andere richting voor een niet-aangedreven wiel

Maar om terug te komen op het V-profiel. Ik heb begrepen dat dat is om water netjes af te voeren naar de zijkant. Bij autobanden met V-profiel zal je dus vermoedleijk ook de V met de punt naar voren zien wijzen.

WFvN schreef:Maar om terug te komen op het V-profiel. Ik heb begrepen dat dat is om water netjes af te voeren naar de zijkant.
Bij de bandbreedtes en sneheden van fietsen is dat onzin. Bestudeer motorfietsbanden maar eens 8)
De groeven dienen om de wegligging bij slechter en gladder (cq. nat) wegdek te verbeteren. Ook al zijn het geen nopjes, ook de stukken tussen de groeven buigen zich als gevolg van de krachten en geven dan onder slechtere omstandigheden meer grip dan een band zonder profiel. Wie wel eens met slicks een scherpe bocht met een beetje zand erin heeft genomen of op nat gras heeft geremd weet dat :shock:
Dat er een richting aan zit heeft er mee te maken dat de sterkste krachten op de band de remkrachten zijn en dat de band ook nog grip moet geven als je enigszins in een bocht remt; dit is namelijk het meest veeleisende moment. Als je het V-profiel schuin houdt komt dat neer op de stroken in de lengterichting van de fiets of dwars.
Leon