door
Leon » wo 26 jul, 2023 10:12
luchtfietser schreef: ↑wo 26 jul, 2023 09:13
silverline-schroefverwijderaar-set/p51010
Verwijderen jullie weleens dolgedraaide bouten?
De getoonde schroefverwijderaars zijn maar in een beperkt aantal gevallen de oplossing.
Wat jij had was geen dolgedraaide bout (schroef) maar een dolgedraaide boutkop. In zo'n geval zou mijn eerste keus, behalve de tips vab Senior2, zijn om de kop af te slijpen zodat er een steeksleutel, bahco of andere tang op zou passen. (In die volgorde). Vervolgens zou ik medewerking vragen van kruipolie etc.
Als het dan nog vast zit heb je geen dolgedraaide bout, maar een vastzittende. Dan kun je de kop afzagen of -slijpen. Dan zou je de getoonde dingen willen gebruiken, maar dan zul je toch eerst een gaatje moeten boren om grip te krijgen. Ik vraag me af welke bouten aan een fiets groot genoeg zijn voor het setje in kwestie. Dat zijn er niet veel.
Het uitboren van hard stalen bouten valt trouwens om de drommel niet mee, ofwel met een consumentenboormachine en gewone boortjes gaat dat niet lukken.
Ik heb zelf wel eens een RVS boutje waarmee ik de achterdrager aan een aluminium frame had gemonteerd uitgeboord omdat het compleet vastgecorrodeerd zat. Uit de hand geboord, met weinig wijsheid en onbegrijpelijk veel geluk slaagde ik er in de bout zo ver weg te boren dat ik de RVS-schroefdraad er met een tangetje uit kon pulken en daarna nog een bruikbaar gat mét schroefdraad had ook. Dat was fijn in dat geval omdat er geen plek was om een moertje op een doorlopende bout te zetten en ook geen plek op het kleine achterpatje om een nieuw gat te boren. Sinsdien ben ik helemaal vóór frameontwerpen waarbij men niet op de laatste 25 gram wil besparen door het achterpatje onmogelijk klein te maken.
Ik ga die dingen niet bestellen.