Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe is het met de Pedal & Power?? - Forum Wereldfietser

Hoe is het met de Pedal & Power??

Een hele poos geleden heb ik eens iets gelezen over de Pedal & Power, een systeem die via de dynamo van je fiets je GPS, mobiel, etc. op zou laden. Geen idee of dit nog bestaat, te koop is, of door iemand in gebruik is. Met Googlen kom ik eigenlijk niet veel verder dan een artikel uit 2005 waarin een Nederlander zegt veel baat te hebben bij de kit. Maar verder niets.

Iemand anders een idee????
Atbiker schreef:Een hele poos geleden heb ik eens iets gelezen over de Pedal & Power, een systeem die via de dynamo van je fiets je GPS, mobiel, etc. op zou laden. Geen idee of dit nog bestaat, te koop is, of door iemand in gebruik is. Met Googlen kom ik eigenlijk niet veel verder dan een artikel uit 2005 waarin een Nederlander zegt veel baat te hebben bij de kit. Maar verder niets.

Iemand anders een idee????
je beschrijving doet mij denken aan die zelfbouw-dingen om batterijen met je SON op te laden. (vind je hier wel op het forum)
Zie http://www.ikonglobal.com/

Bever had het ooit in het assortiment, zou misschien wel iets zijn om mijn Garmin Etrex van stroom te voorzien (via de USB poort / sigaretteaanstekerplug en de naafdynamo). Heeft iemand toevallig nog zo'n Pedal& Power setje over of een zelf gefabriceerd apparaat? :roll:
De tovenaar schreef:Zie http://www.ikonglobal.com/

Bever had het ooit in het assortiment, zou misschien wel iets zijn om mijn Garmin Etrex van stroom te voorzien (via de USB poort / sigaretteaanstekerplug en de naafdynamo). Heeft iemand toevallig nog zo'n Pedal& Power setje over of een zelf gefabriceerd apparaat? :roll:
Hi, zocht je misschien zoiets?

Bas
B@se schreef: Hi, zocht je misschien zoiets?

Bas
Deze travelkit wordt aangesloten op een bijpassende Ixon lamp (daarin worden de (4 AA ) batterijen opgeladen). Moet je de Ixon verlichting dus ook nog eens aanschaffen. Tenzij er op deze travelkit een USB / autostekker aangesloten kan worden?

Afbeelding
De tovenaar schreef:Moet je de Ixon verlichting dus ook nog eens aanschaffen. Tenzij er op deze travelkit een USB / autostekker aangesloten kan worden?
Nope dat hoeft niet, zie beschrijving. Je hebt alleen een Ixon lamp nodig als je tegelijk stroom en licht wil hebben.

Ben het met je tweede opmerking eens dat de Pedal & Power veeel flexibeler is vanwege z'n 12v stekker. Zou dat ding nog te krijgen zijn? Ik vraag me wel af of de laadstroom van je dynamo voldoende/geschikt is voor allerhande apparatuur (bv een snellader voor AA batt). Ben geen electro man dus heb geen flauw idee.

Ik heb net zo'n lader van BM gekocht, had er geen erg in dat ik ook dat voorlicht nodig had. Nu ja misschien niet, is het enige ding waarvan ik weet dat het erop werkt, ik zou durven denken van wel, maar een batterijlader kost ook al gauw 40 euro. Ik heb er inderdaad al 1, met zo een auto-adapter, maar een kabeltje dat een dikkere uitgang heeft zou wel passen op de lader, moet je natuurlijk zo een kabel vinden. En hopen dat het wil.

Willem
Torching Vark schreef: Nope dat hoeft niet, zie beschrijving. Je hebt alleen een Ixon lamp nodig als je tegelijk stroom en licht wil hebben.
Wat ik zou willen is een draadje naar de USB poort van m'n GPS die dan stroom trekt uit de naafdynamo, zodat het batterijverbruik minimaal blijft (alleen als ik dus stilsta schakelt die automatisch over op de batterij). Het ding hoeft dus niet te laden (kan dacht ik niet via de USB poort van m'n Garmin). Dus die hele Ixon lamp zou ik niet nodig hebben, alleen een verloopkabeltje van de travelkit naar de USB poort (of naar zo'n autostekker, want de Garmin heeft ook een aparte 12v autostekker-USB kabel) . Heb B+M een mailtje gestuurd of dat mogelijk is, even afwachten wat hun antwoord is. In principe zou zo'n Pedal & Power unit dus gekoppeld kunnen worden aan de GPS, wat op de website van ikonglobal ook wordt gesteld. Verder zou ik mijn oplader van mijn fototoestel eraan kunnen hangen, want die heeft ook een 12V autostekker. Weet echter niet of dit wel zo goed is voor de Lithium batterij.

wwwillem schreef:Ik heb er inderdaad al 1, met zo een auto-adapter, maar een kabeltje dat een dikkere uitgang heeft zou wel passen op de lader, moet je natuurlijk zo een kabel vinden. En hopen dat het wil.

Willem
Ok, hou ons hier maar op de hoogte Willem, ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn!
De tovenaar schreef:Wat ik zou willen is een draadje naar de USB poort van m'n GPS die dan stroom trekt uit de naafdynamo. [knip] Dus die hele Ixon lamp zou ik niet nodig hebben, alleen een verloopkabeltje van de travelkit naar de USB poort (of naar zo'n autostekker, want de Garmin heeft ook een aparte 12v autostekker-USB kabel).
Uiteraard zou het ideaal zijn zowel een USB als 12v auto aansluiting te hebben. Als je met een USB kabel kan laden... die neemt minder ruimte in dan een autostekker. Een PC USB poort is 5V meen ik, dus dan heb je weer een ander schakelschema nodig (uit: "bluffen over electro voor dummies") dan voor de auto stekker. Ik meen te weten dat ampèrage niet zo zo krap komt, maar het voltage wel. Bij een hoger voltage krijg je misschien een lager amperage. Het laden gaat dan langzamer maar dat maakt verder niet uit. Ik weet niet of het langzaam laden van Li-ion of Li-polymeer slechter is dan snel laden. Alle laders zijn tegenwoordig snelladers maar dit zou natuurlijk ook ene gemak dingetje kunnen zijn. Ik loop wel het risico dat bovenstaand volledige kul is, wil iemand het afschieten?
De tovenaar schreef:Heb B+M een mailtje gestuurd of dat mogelijk is, even afwachten wat hun antwoord is. In principe zou zo'n Pedal & Power unit dus gekoppeld kunnen worden aan de GPS, wat op de website van ikonglobal ook wordt gesteld. Verder zou ik mijn oplader van mijn fototoestel eraan kunnen hangen, want die heeft ook een 12V autostekker.
Ik hoor graag de reactie van B+M. Ik probeerde P&P te mailen maar hun adres ligt er uit. Vervelend vind ik dat er op de site geen enkele datum te vinden is. 't Ding kan in 1980 uitgevonden zijn (zie dynamo), hun referenties zijn van 2000-2001. Aangezien de ontwerper Zweeds is heb ik de Zweedse fietsersbond een mail gestuurd. Ook even afwachten wat die zeggen.
De Garmin heeft een extra voedingskabel van sigarettenaanstekerplug naar mini-usb. De GPS werkt op twee penlites (3 V) dus dat moet de dynamo wel aankunnen lijkt me. Met zo'n soort connector voor de mini-usb plug zou ik de B+M kit wel kunnen aansluiten en dan heb je zo'n bulky autostekker niet aan je fiets hangen.

Hier het antwoord op mijn vraag aan B+M:
Busch + Muller schreef:mit dem "RIDE & CHARGE" können nur vier Akkus der Mignon-Größe (AA) im Akku-LED-Scheinwerfer "IXON" mit Hilfe des Nabendynamo geladen werden. Andere Anschlussmöglichkeiten gibt es zur Zeit leider nicht.
We zullen dus zelf verder moeten experimenteren met tussenstukjes e.d. :?

:? Hmm, ik vrees dat ik weinig beter nieuws heb:
Kansliet Cykelfrämjandet schreef:I don't think Pedal and Power is available any longer because I have tried to contact the company for long time but they don't answer.
Ik zit te denken, het zou toch niet zo heel lastig moeten zijn? V=I*R enz. Zijn er hier geen electro mensen die een schema kunnen tekenen en weerstandjes kunnen solderen (zei hij in alle naïviteit)? Of die kunnen vertellen dat het veel lastiger is dan dat...

Ik heb de vraag ook gedropt op het ligfietsforum, daar zitten wat meer techneuten dan hier :wink:

http://groups.google.com/group/ligfiets ... 00c99ec8ea

Ik denk dat ik maar beter geen GPS aan zo'n B+M apparaat kan hangen, dan wordt ie gestoofd. :?

Ik heb een aantal jaar geleden hier eens met een electroniker over gesproken en heb iets laten bouwen. Het probleem is dat je uit moet kijken voor overspanning (of hoe dat ook heet). Daarbij geeft een dynamo gelijkstroom en een GSM, GPS, TomTom, etc. heeft wisselstroom nodig (of omgekeerd).
Hij heeft hiervoor een deel van de inhoud van een adapter van een modem gebruikt. Dat is alles wat ik nog weet. Zijn schema heb ik niet meer helaas maar het moet dus mogelijk zijn.

Wie weet vinden we hier nog keien. Die adapters kan ik volgens mij nog wel leveren.

Atbiker schreef:Daarbij geeft een dynamo gelijkstroom en een GSM, GPS, TomTom, etc. heeft wisselstroom nodig (of omgekeerd).
Omgekeerd, dynamo geeft wisselstroom en de apparaten hebben gelijkstroom nodig.

Hier nog een zelfgeknutseld project om met je fietsdynamo een ipod op te laden:
http://geektechnique.org/projectlab/511
Of deze:
http://www.smitmedia.nl/uitvinding/fiet ... pladen.htm

En de al eerder vermelde forumlader: http://www.t3productions.de/rad-forum-l ... 178.0.html

Het blijft tot nu toe beperkt tot wat experimenten.
Als ik zoek in dit forum op "oplader" zie ik dat mijn vraag om bijv een GPS te voeden via de naafdynamo (dus niet opladen) al eens eerder aan de orde is geweest:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6142
De tovenaar schreef:De Garmin heeft een extra voedingskabel van sigarettenaanstekerplug naar mini-usb. De GPS werkt op twee penlites (3 V) dus dat moet de dynamo wel aankunnen lijkt me. Met zo'n soort connector voor de mini-usb plug zou ik de B+M kit wel kunnen aansluiten en dan heb je zo'n bulky autostekker niet aan je fiets hangen.
Bestaan die (of soortgelijke) adapters voor de B+M kit? Want ik hoef helemaal geen nieuwe lamp om batterijen mee op te laden, ik wil gewoon direct iets op bijvoorbeeld mini-USB aansluiten. Zo ja, waar te kopen? :roll:
Jordann schreef: Bestaan die (of soortgelijke) adapters voor de B+M kit? Want ik hoef helemaal geen nieuwe lamp om batterijen mee op te laden, ik wil gewoon direct iets op bijvoorbeeld mini-USB aansluiten. Zo ja, waar te kopen? :roll:
Ze beweren dat ie alleen op de B+M lamp past, maar volgens het blad De Vogelvrije Fietser kan je zo'n kit op iedere batterijlader aansluiten die zo'n ingang voor een sigarettenaanstekeradapter heeft. Als je zo'n kit hebt gewoon informeren bij een electronica zaak, en uitproberen (op eigen risico). Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Hier wordt de P&P aangeboden:

http://www.cat.org.uk/shopping/searchx. ... s&reinit=1

Of probeer bikefix in London, erg behulpzame lui vast niet te beroert om iets op te sturen.

http://www.bikefix.co.uk/


Groet,

Stijn
De tovenaar schreef:
Jordann schreef: Bestaan die (of soortgelijke) adapters voor de B+M kit? Want ik hoef helemaal geen nieuwe lamp om batterijen mee op te laden, ik wil gewoon direct iets op bijvoorbeeld mini-USB aansluiten. Zo ja, waar te kopen? :roll:
Ze beweren dat ie alleen op de B+M lamp past, maar volgens het blad De Vogelvrije Fietser kan je zo'n kit op iedere batterijlader aansluiten die zo'n ingang voor een sigarettenaanstekeradapter heeft. Als je zo'n kit hebt gewoon informeren bij een electronica zaak, en uitproberen (op eigen risico). Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Thanks, maar ik hoef er juist geen batterijen mee op te laden, maar graag direct een mobiel, PDA of andere accu's. Vooralsnog werkt (gelukkig) noch mijn telefoon, noch mijn PDA, noch mijn fotocamera op batterijen.

Wat bedoel je trouwens met een sigarettenaanstekeradapter?
Zo'n ding:
Afbeelding

Want hoe zou je die dan hierop aansluiten?