Additionally, paste this code immediately after the opening tag: iets kraakt bij stevig aanzetten - Forum Wereldfietser

iets kraakt bij stevig aanzetten

Heb ik weer. Leg ik een nieuwe ketting erop: deze loopt deze als een zonnetje. Maar als ik flink aanzet (bij wegfietsen of hard heuvelop) kraakt er iets. Het lijkt niet van de ketting te komen. En is voel geen 'rendementverlies' ofzo. Maar het klinkt een beetje naar natuurlijk.

Kan het te maken hebben met de nieuwe ketting en de al iets afgesleten tandwielen voor en-of achter: 2200 km mee gefietst, ziet er niet erg afgesleten uit). Of het enkele kettingblad zelf misschien: een van de vier boutjes draait een beetje door en zit dus niet supervast.
willem.megens schreef:Heb ik weer. Leg ik een nieuwe ketting erop: deze loopt deze als een zonnetje. Maar als ik flink aanzet (bij wegfietsen of hard heuvelop) kraakt er iets. Het lijkt niet van de ketting te komen. En is voel geen 'rendementverlies' ofzo. Maar het klinkt een beetje naar natuurlijk.

Kan het te maken hebben met de nieuwe ketting en de al iets afgesleten tandwielen voor en-of achter: 2200 km mee gefietst, ziet er niet erg afgesleten uit). Of het enkele kettingblad zelf misschien: een van de vier boutjes draait een beetje door en zit dus niet supervast.
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Crankstel
De gouden kraker op nummer een met stip is de krakende cartridge-as in een aluminium frame. Vooral goed hoorbaar/voelbaar bij aanzetten, soms ook als een enkele tik. Als het natrekken van de crankbouten en de bladboutjes niet helpt wordt het tijd de cartridge opnieuw te monteren. Verwijder de cranks, schroef de cartridge uit het frame, en monteer de trapas opnieuw met ruim anti-seize of vet, en een slinger van 30 cm PTFE (Plumbers Tape For Everything, of was het nou polytetrafluor....) om de schroefdraad van de cups. Als je de cranks van de trapas hebt getrokken voel je natuurlijk eerst of de as nog netjes loopt, als de lagering het gehad heeft, heeft hermontage niet zoveel zin. Ik heb nooit gehoord dat scheurende crankstellen kraken, maar het bestuderen van het pedaaloog, de overgangen crank-spider en de hoeken van het montagevierkant kan natuurlijk geen kwaad. Nog een aandachtspunt: crankstellen die uit meerdere delen zijn opgebouwd, dus met een losse spider. Bij goedkope crankstellen kom je vaak een op de crank geklonken tandwiel tegen, bij sommige MTB's is de getande verbinding los te schroeven. Bij een goedkoop crankstel probeer je dan of kruipolie of een geeigende ram met een moker helpt, bij een sjiek crankstel zet je de verbinding weer met verse borgvloeistof in elkaar
Hmmm... ik heb weliswaar geen aluminium frame, maar de klacht komt wel overeen. Ik heb, om alles goed schoon te kunnen maken, die crank-voorblad boutjes losgehaald. Op een na want die draait steeds mee :? . Zou ik deze moeten invetten en weer goed vastdraaien?

willem.megens schreef:
Crankstel
De gouden kraker op nummer een met stip is de krakende cartridge-as in een aluminium frame. Vooral goed hoorbaar/voelbaar bij aanzetten, soms ook als een enkele tik. Als het natrekken van de crankbouten en de bladboutjes niet helpt wordt het tijd de cartridge opnieuw te monteren. Verwijder de cranks, schroef de cartridge uit het frame, en monteer de trapas opnieuw met ruim anti-seize of vet, en een slinger van 30 cm PTFE (Plumbers Tape For Everything, of was het nou polytetrafluor....) om de schroefdraad van de cups. Als je de cranks van de trapas hebt getrokken voel je natuurlijk eerst of de as nog netjes loopt, als de lagering het gehad heeft, heeft hermontage niet zoveel zin. Ik heb nooit gehoord dat scheurende crankstellen kraken, maar het bestuderen van het pedaaloog, de overgangen crank-spider en de hoeken van het montagevierkant kan natuurlijk geen kwaad. Nog een aandachtspunt: crankstellen die uit meerdere delen zijn opgebouwd, dus met een losse spider. Bij goedkope crankstellen kom je vaak een op de crank geklonken tandwiel tegen, bij sommige MTB's is de getande verbinding los te schroeven. Bij een goedkoop crankstel probeer je dan of kruipolie of een geeigende ram met een moker helpt, bij een sjiek crankstel zet je de verbinding weer met verse borgvloeistof in elkaar
Hmmm... ik heb weliswaar geen aluminium frame, maar de klacht komt wel overeen. Ik heb, om alles goed schoon te kunnen maken, die crank-voorblad boutjes losgehaald. Op een na want die draait steeds mee :? . Zou ik deze moeten invetten en weer goed vastdraaien?
is nooit verkeerd, investeer in een bladboutsleuteltje