derdekeer schreef: ↑wo 14 jun, 2023 22:01
Persoonlijk zou ik niet meteen een smak geld geven aan een nieuw zadel voor ik de rest - de houding - in orde heb.
Uiteraard moet je met zadelhoogte en setback experimenteren. Sowieso hebben sportieve fietsers (en daar schaar ik vakantiefietsers deels onder) de neiging te hoog te zitten, met alle problemen van dien. Grof gezegd kan je beter te laag zitten dan te hoog omdat je bekken dan gaat torderen(simpele test: ga 120+rpm trappen, als je gaat wippen zit je te hoog).
Je advies is dus prima, dus wat ik hierna ga zeggen is ook zeker niet om dat weg te zetten als onzin. Ik vind alleen advies over fit (zeker van afstand) heel erg nutteloos, tenzij er echt hele duidelijke aanwijzingen zijn. ik kan het niet laten om een betoog te starten waarom ik hier een uitgesproken mening over heb.
Waarom (en dit is onpopulair) ben ik enorm voorzichtig met fitters en advies over fit (
ook van mij)?
De redenen:
1.
Er is geen bewezen beste zit. Klinisch testen geeft aan dat een mens nogal aanpasbaar is (uiteraard binnen grenzen), na een paar dagen lever je met een iets veranderde houding hetzelfde vermogen. Vermogen is natuurlijk geen comfort, maar het is wel een redelijk meetbare functie die iets zegt over efficiëntie en hoe je kan bewegen op de fiets. Zo is het bij Jumbo-Visma blijkbaar gewoonte om het stuur van een neo elk half jaar wat naar beneden te zetten om de luchtweerstand te minimaliseren, het lichaam past zich aan aan de nieuwe eisen.
2. Hoe zet je een man/vrouw op de fiets? Fysiologisch is het verschil nihil, vanuit een oud skelet geslacht determineren is "een dingetje". Toch zal je altijd zien dat een vrouw korter/rechter op de fiets wordt gezet. Er is geen duidelijke reden waarom we dat doen... ervaring? Ego? Spierkracht? Niemand die een duidelijk antwoord op heeft waarom we dit doen.
3.
Elke fitter geeft ander advies. Dat komt natuurlijk uit punt één, iedereen gebruikt andere methodes omdat er geen vaststaande methode is. Uiteraard kan hij met luisteren naar je klachten wel met goed advies komen, maar vaak zie je dat dat niet zomaar klaar is (zie punt 5).
4. Nog maar eentje: Waar wil jouw fitter de pedaal as hebben? Traditioneel is dat onder de bal van je voet, maar een middenvoet positie is niet slechter (zie ook weer punt 1 met trainbaarheid).
5. Als je naar fora gaat zie je dat mensen die naar een fitter gaan vaak meermaals naar verschillende fitters gaan. Niet elk probleem is op te lossen met een goede fit.
Plat gezegd, als je op de racefiets wordt gezet met "hak op de as, been (bijna) strekken en als je in de beugels recht naar beneden kijkt zit je iets voor je vooras" zit je meestal al verassend dicht bij de aloude Genzling en zit je ook niet bijzonder ver van methodes als Retul. Zo spannend is het niet (mits en indien geen blessureleed of ander beperkingen). Maar heb je een middenvoet positie moet je je zadel weer 2-4 cm laten zakken en naar voren schuiven. Je ziet al, dat is lekker arbitrair, voetlengte speelt natuurlijk een rol, maar dat is nogal een marge. We weten het dus gewoon niet...
Dat betekend niet dat elke zit kan en je vooral niet om advies moet vragen, maar zadelpijn is niet zomaar een dingetje wat je met wat afstellen meestal op kan lossen. Het is een wijdverspreid probleem, ook onder veel fietsers die weten wat ze doen.
En dat geldt ook voor rugpijn/schouderpijn etc. dat is niet zomaar met fit op te lossen. Soms is het structureel, soms is het een gebrek aan core strength, soms moet je stuur hoger, moet je langer/korter, is de sweep net ff niet fijn etc. etc. Er is geen aanpak/behandeling die duidelijk effectiever is dan een andere.
Links of rechtsom is fietsen primair niet gericht op comfort, maar op mechanica (overeind blijven) en efficiëntie (luchtweerstand overwinnen). Dat zijn de twee pijlers waar het concept mee staat of valt. En dan moet je dus nog enigszins comfortabel tussen die wielen kruipen. Ergonomie is eigenlijk een after thought