Additionally, paste this code immediately after the opening tag: plaatsing bar-ends (breedte) - Forum Wereldfietser

plaatsing bar-ends (breedte)

de remgrepen van een racestuur
(belangrijkste steunpunt handen)
staan pakweg 42 cm uit elkaar
is het niet logischer bar-ends
ook ongeveer op die breedte te zetten ?
wat is uw standpunt

(u zou kunnen zeggen neem een racestuur
maar dit impliceert een meer-voorover-gebogen houding)
Hoi,
De meeste rechte en licht gebogen sturen van tegenwoordig zijn inderdaad door de mode erg "okselfris" breed. Mijn sturen met barends heb ik dan ook afgezaagd. Je wordt daardoor in de praktijk begrensd door de verdikking in het midden die je belet de montage van de commandeurs nog verder naar binnen te schuiven. Maar breder dan 42 cm zal ondanks dat probleem toch blijven, want de hoofdpositie van de handen (aan het rechte stuur dus) wil je niet al te smal hebben. Een van mijn huidige sturen is in totaal 55 cm breed, maar als ik de handen aan de remgrepen heb staan de middens van de handpalmen (en daar hebben we het over) zo'n 37 cm uit elkaar, en dat is al minder dan 42 cm. Meet zelf maar eens na bij je eigen stuur.
Groetjes,
Leon

Vraag je dit nu omdat je op het punt staat om je stuur in te korten?
Ja, dan is dit het antwoord...

Nooit te snel en teveel inkorten, is mijn tip. Je kunt het er nooit meer aanplakken :lol: .

Kort je stuur een beetje in en rij er dan een poosje mee. Als blijkt dat je er te weinig vanaf gehaald hebt, kan je weer een beetje korten. Hoe ver de barends uitelkaar zouden moeten staan is een gevoel en het inkorten doe je het best met beleid.

Succes!

Blanche

Op een racestuur zit je niet noodzakelijk heel veel meer voorover dan op een recht mtb stuur. Als je frame niet belachelijk lang is, dan kun je met een racestur ook tamelijk normaal zitten. Zet de bovenkant van je stuur ongeveer op de hoogte van je zadel, of zelfs nog iets hoger. Kies vervolgens een stuur dat niet te ver naar voren en beneden buigt (3TTT Morphe, Nitto 135 of Nitto 177), en neem geen al te lange stuurpen. Daarbij zou ik zelf wel een breder stuur willen hebben dan 42 cm, maar dat is persoonlijk: ik rijd met een Nitto 177 van 46 cm.
Of je bij een (vrijwel) recht stuur de bar ends aan het einde van je stuur wilt hebben, of meer binnenboord is iets wat je probleemloos kunt uitproberen. Het is nog geen half uurtje knutselen, en alles zit anders dan eerst.
Wim

Willem Jongman schreef:Of je bij een (vrijwel) recht stuur de bar ends aan het einde van je stuur wilt hebben, of meer binnenboord is iets wat je probleemloos kunt uitproberen.
Ik weet niet wat je bedoelt Wim, maar je hebt van die bar-ends die alleen op het end van de bar kunnen, daar valt qua breedte toch alleen met de zaag an te proberen.
Tip van mij: eerst controleren hoe ver de commandeurs en de andere stuurprullaria naar binnen kunnen. Niet op de helling monteren en ook niet een beetje!
Leon

Gewoon kijken! Ga op je fiets zitten en laat iemand kritisch naar de positie van je schouders, armen en polsen kijken. Zowel recht-van-voren als van-opzij. Let vooral op de hoek van de polsen t.o.v. de handvatten en t.o.v. de onderarm.
Onthoud het gevoel en laat de ander onthouden hoe het eruit ziet.

Vervolgens schuif je de handvatten iets naar binnen. Jij voelt en de ander kijkt. Met een kritische blik kom je heel ver :shock:

Leon schreef:Ik weet niet wat je bedoelt Wim, maar je hebt van die bar-ends die alleen op het end van de bar kunnen, daar valt qua breedte toch alleen met de zaag an te proberen.
Leon
Hi zat zelf aan deze te denken:
Afbeelding

die kun je eigenlijk tot aan de verdikking van je stuur verplaatsen en hoef je echt niet voor te gaan zagen, gewoon alles opschuiven..

Ideale breedte maat zou volgens een aantal verschillende meet methoden je schouderbreedte plus 1 moeten zijn, maar blijft wel een beetje probere natuurlijk... zelf zit ik op 45 cm, maar heb mijn stuurbuis niet afgesneden, deze is dus nog netjes 56 cm en met een setje brede grips kan ik echt over erg veel posities mijn handen verdelen...

Bas

b@se

".. zelf zit ik op 45 cm, maar heb mijn stuurbuis niet afgesneden, deze is dus nog netjes 56 cm"

dus nog maar 5.5 cm links en rechts ? ...