Additionally, paste this code immediately after the opening tag: december-januari in Nepal??? - Forum Wereldfietser

december-januari in Nepal???

Wij hebben het plan om eind december/begin januari te gaan fietsen in Nepal.
Deze periode is voor ons de enige mogelijkheid om op reis te gaan.
We vragen ons af of deze tijd qua klimaat geschikt is. Is het helder en aangenaam ( lees een graad of 25 c) van temperatuur of is het dan "gewoon" koud. En met welke vliegtuigmaatschappij wordt zoal gevlogen op Kathmandu? En is het makkelijk om met de bus naar een ander gebied te reizen, wild kamperen mogelijk of toch guesthouses?
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Aan te bevelen routes/gebieden, reisgidsen en andere tips zijn van harte welkom!!

November tot januari is de beste tijd voor Nepal, het is dan kraakhelder. Vanaf februari wordt het neveliger, en in maart heb je bijna geen uitzichten meer.

Qua temperatuur hangt het er erg vanaf hoe hoog je gaat. Ik was in februari in Kathmandu en het was erg warm. Ook in de bergen, tot 2500 m, met alleen een t-shirt gelopen.

Qua fietsen weet ik verder niets: ik heb er gewandeld in 1998. Of er guesthouses zijn hangt waarschijnlijk erg af van het gebied waar je heen gaat en hoe toeristisch het daar is.

Goede reis!

Ligt eraan wat je wil gaan doen. Twee maanden fietsen? Er zijn niet zoveel rondjes in Nepal. Eigenlijk het enige leuke rondje is KTM-Hetauda-Chitwan-Butwal-Tansen-Pokahar-KTM, daar ben je (incl rondhangen in Chitwan en Pokhara) zo'n 2 weken mee bezig. De East-West highway van ruim 1000km in de Terai kun je heen en weer fietsen, maar ja is dat leuk? Verder zijn er veel gravelwegen de bergen in maar dat is bijna allemaal doodlopend na enkele tientallen tot enkele honderden km's, en dan moet je weer terug over dezelfde weg, tenzij je gaat lopen met de fiets over bergpaden. Twee weken fietsen en 6 weken trekking is ook leuk - maar is dat de moeite om je fiets helemaal voor mee te nemen? Tsja, Nepal is een leuk land voor mountainbiking, maar een echt fietsreisland is het niet, tenzij je op route van/naar India of Tibet bent.
Overigens is december/januari prima, hoewel er in januari 's ochtends veel hardnekkige waterkoude mist is, vooral in de Terai tot 11.00-12.00h maar ook in Katmandu. Lodges etc. zijn gewoon open en vind ik handiger dan wildkamperen omdat er overal overal overal mensen zijn.

Dank voor de reacties zover!!
We hebben 3 weken te besteden en willen echt gaan fietsen. Ik begrijp dat Nepal niet echt een fietsland is? Wij hadden begrepen van wel....meerdere ervaringen welkom!
En hoe is het gesteld met India in deze periode?

Sorry, verkeerd gelezen. Dacht dat je 2 maanden wilde gaan fietsen in Nepal, en daar is het niet zo'n land voor. Drie weken is OK, kun je bovengenoemd rondje doen en nog een beetje tempels scoren in de stad