Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wiel richten - Forum Wereldfietser

Wiel richten

Hoi,
Bij mijn beide wielen (rigida DP18/Campa Veloce) hebben alle spaken best veel uitwijking 7-10mm. Er zit echter maar een heel miniem slagje in. Kan ik het wiel nu stijver krijgen door alle spaken evenveel strakker te draaien. Klinkt misschien als een reparatiekneusje, maar na het (bijna) zelfstandig ombouwen van mijn ergopowers durf ik dit wel aan :wink: .
Woutre schreef:Hoi,
Bij mijn beide wielen (rigida DP18/Campa Veloce) hebben alle spaken best veel uitwijking 7-10mm. Er zit echter maar een heel miniem slagje in. Kan ik het wiel nu stijver krijgen door alle spaken evenveel strakker te draaien.
bij een voorwiel gaat dat wel, maar de rechter achterspaken moet je ca 2 x zo ver opspannen als de linker. Als de spaak eerst een stuk mee tordeert met de nippel moet je de nippel verder doordraaien (zodat de nippel op de draad verdraaid) en dan het stuk torsieslag weer terug

Als je bedoelt dat je naaf 7-10 mm uit het midden staat (wat verschrikkelijke veel is !) let dan wel op dat het wiel recht in de vork zit, zoniet krijg je een verkeerd beeld. Het zou me verbazen dat men zo'n wiel verkoopt.

Zet het wiel eens omgekeerd in de vork. Zou je dezelfde afwijking hebben, dan betekent het dat het wiel geen fouten heeft, maar dat het niet goed in de vork zat, of dat je vork verbogen is.

Met een centreerboog kan je de offset van de naaf 100% controleren. Laat het anders bij de fietsenmaker nakijken.

Als je helemaal zeker bent van de correcte stand van het wiel in de vork kan je gaan richten. Daarover vindt je goede handleidingen op het net, deze bijvoorfbeeld: http://sheldonbrown.com/tooltips/truing.html

Het werkt makkelijk als je een centreerstand hebt. Maar het gaat ook prima in de fiets. Draai een remblokje om, met de moer naar de velg, en los de remkabel. Zo kan je de moer dicht bij de velg duwen en zie (of hoor) je de afwijking.

Je moet eerst één kant van de spaken losser zetten voor je de andere kant vaster zet. Werk met kwart- of halve slagen tegelijk en behandel een volledige omwenteling voor je aan de andere kant begint.