Je kan de vraag het beste omgedraaid stellen: hoe veel spiritus heb ik nodig om een liter water aan de kook te brengen? Als je dat eenmaal weet kan je dat als basis gebruiken voor je planning (hoe veel water ga ik per dag koken, hoe veel dagen ga ik op pad).Irrimirriradelt schreef: ↑di 28 mar, 2023 15:09Nu is mijn vraag hoelang brandt ie met een vol cupje?
Dat heb ik een keer gedaan met mijn (in dit geval) gasbrander. Je hebt hier een goede digitale keukenweegschaal voor nodig. Als eerste heb ik mijn gastankje gewogen. Daarna heb ik (buiten) een pan met 1 liter water opgezet, "vol gas". In 6 minuten kookte het water. Daarna heb ik het tankje opnieuw gewogen en toen bleek dat deze 10 gram minder woog. Het gaat hier om 10 gram vloeibaar gas. Met dit gegeven en met de wetenschap hoeveel vloeibaar gas er in je tankje zit (staat op de buitenkant: Net Weight) kan je uitrekenen hoeveel dagen je vooruit kan. Natuurlijk zijn er diverse factoren die e.e.a. beïnvloeden (zorg voor een goed windscherm) maar het is een heel aardige indicatie. Op deze wijze kan je ook je spiritusgebruik meten. Een beetje serieuze keukenweegschaal heeft een afwijking van 1 gram.