Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spd of niet - Forum Wereldfietser

spd of niet

Binnen 3 weken ga ik een maand in de pyreneëen fietsen.
Het wordt een hele zware tocht. Ik heb nog nooit met spd gereden en ik heb het nooit nodig geacht. Maar aangezien de hellingen ginder soms 10% en meer zijn en een stuk langer dan de klimmetjes in de ardennen, denk ik wel dat ik met spd beter af ben. Ik ga nu zelden uit mijn zadel uit angst om van mijn trappers te glijden. Wel heb ik ooit eens last gehad van mijn knieën en ik las nog wat topics door over spd en daar kwam dit probleem ook in voor.
Ook wil ik schoenen waar ik wat mee kan wandelen tegelijk.

Ikzelf heb vooral "op het platte" profijt van mijn SPD's. Maar ook in de bergen fietst het stukken beter, helemaal in de afdaling.
Je moet overigens wel wennen aan die dingen, zeker als je ook niet gewend bent aan toeclips.

Er zijn drie verschillende soorten SPD-ijzertjes.
Één soort zit vast: je voet kan niet roteren. Dit type is niet aan te raden, zeker als je makkelijk last krijgt van je knieën. Bij dit type moet dusdanig ingesteld worden dat de as van de trapper EXACT parallel is aan de as van je knie.
De andere twee soorten hebben een “float”, als je voet omhoog trekt zit hij wel vast, maar je kunt je voet wel enigszins vrij roteren. Tijdens het fietsen zal je voet zich automatisch naar de juiste positie bewegen. Deze twee types onderscheiden zich onderling in het uitklikken: de ene is alleen zijwaarts uit te klikken (aanbevolen voor hard aan je pedalen trekken (sprinten)), de andere in meerdere richtingen (aanbevolen voor makkelijk uitklikken (minder snel vallen)).

Wandelen met van die ijzers onder je schoenen vindt ikzelf niet erg praktisch voor grotere afstanden, het is echter wel goed te doen. Dit hangt natuurlijk sterk af van het type schoenen dat je kiest.

Kijk ook eens op:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

Als je wel voor SPD kiest zou ik er niet te lang mee wachten. Het verdient aanbeveling om er even mee te oefenen, de plaatjes goed af te stellen en om de aansluitingen op elkaar "in te laten slijten". Tip: stel de veren, zeker in het begin, soepel af, dan kom je er makkelijker uit (als je weer eens vergeet dat je vast zat) :D .

Ik heb een aantal jaren met SPD gefietst. Juist bij zeer stijl klimmen had ik de neiging vast te ontkoppelen, voor het geval ik door te lage snelheid/onbalans van mijn fiets zou vallen. Op glad asfalt kun je dat beter inschatten, maar zeker als je steil onverhard gaat klimmen is SPD misschien eerder een nadeel dan een voordeel. Ook als je na een stukje lopen weer in moet klikken op een steil gedeelte is dat wat gedoe. Ik zou eerst proberen pedalen en schoenen te lenen voor een lang weekend Ardennen ofzo, alvorens over te stappen.

Nu fiets ik met lage wandelschoenen en plateaupedalen met pinnetjes (zoiets). Daar glijd je niet snel vanaf. Ik kan er probleemloos staand mee klimmen. Verder is het handig dat je dan schoenen kan gebruiken die ook voor wandelen geschikt zijn. Als je al over wandelschoenen beschikt is het waarschijnlijk ook goedkoper dan een overstap op SPD.
s0lar schreef:Binnen 3 weken ga ik een maand in de pyreneëen fietsen.
Het wordt een hele zware tocht. Ik heb nog nooit met spd gereden ... Wel heb ik ooit eens last gehad van mijn knieën en ik las nog wat topics door over spd en daar kwam dit probleem ook in voor.
Bedenk dat je wanneer je vastzit aan de pedalen je ineens een set spieren gaat aanspreken en pezen gaat belasten die dat anders niet (op die manier) gewend waren. Alsof je in het voorjaar meteen een lange tocht maakt terwijl je al een half jaar niet geweest bent. Direct vóórf een zware tocht is dus niet het ideale moment om spd aan te schaffen. Dus als je het wel doet begin dan voorzichtig. Gebruik ze de eerste dagen maar een uur of paar uur en de rest van de dag niet. Bedwing een eventuele neiging om kracht te zetten met trekken en kap ermee als je knieën beginnen te klagen of je spierpijn krijgt.
Leon

Bedankt voor de tips.

Ik denk dat ik een combi pedaal ga aanschaffen en ik ga vooraf ook nog wat tochten maken en een keer in de ardennen fietsen om er aan te wennen.
Powergrips leek me ook wat maar ik weet niet waar ik die kan kopen.

Net terug van een gecombineerde fiets/wandelvakantie op Madeira.
Heb mijn SPD schoenen/pedalen thuis gelaten en op wandelschoenen gefietst. Geen moment de SPD gemist, ondanks de bijzonder steile hellingen (tot 25%). Sterker nog, ik was blij ze niet te hebben toen mijn fiets onderuit gleed in een gladde tunnel (kon er nog net op tijd afspringen) en ik afdaalde op een supersteile afdaling (>20%, te steil om te fietsen, op en afstappen was al moeilijk zo niet onmogelijk met SPD pedalen). Kortom voor de zeer steile stukken moet je ze juist niet nemen, je hebt er vooral baat bij om je energie tijdens de beklimmingen efficienter te verdelen (duwen/trekken aan de pedalen). Ook heb ik overwogen powergrips te bestellen, ze zijn verkrijgbaar bij http://shop.singlespeed.nl


Groeten, Minko

Minko, blijkbaar ben je in Madeira op 'n rechtop-fiets geweest?

Ik weet dat jij ook op 'n Challenge Wizzard ligfiets fietst. En ik vraag me af, of er op de ligfiets ook nog 'n goed alternatief voor spd is.
Op lange tochten worden de voeten moe. En om ze toch op pedalen te laten hangen, leken spd tot nog toe de enige goede keuze. Maar misschien dat jij dat kunt tegenspreken?

Ik kan me indenken dat je voeten op 'n ligfiets uit de powergrips kunt vallen.

Edit: Ik stuitte via deze triathlon site op Pyro platforms. Bedoeld voor triathlon-atleten, die hiermee met hun loop-schoenen kunnen gaan fietsen (De verloren tijd aan het wisselen van schoenen weten ze zo te beperken). Maar misschien dat 't ook met wandelschoenen goed werkt. Hoef je dus ook maar 1 paar schoenen mee te nemen.
De Pyro platforms zijn wel prijzig. Googlend zag ik prijzen variëren van 100 tot 150 euro.

Gr. Marco

Afbeelding

Cycle Maniac schreef:Minko, blijkbaar ben je in Madeira op 'n rechtop-fiets geweest?
Ja, niet met de ligger (te steil daar). Op de ligfiets heb ik sowieso SPD pedalen wel nodig, ervaring met Powergrips heb ik (nog) niet.

Afbeelding
Fietsend op Madeira (zonder SPD pedalen)

Ik ben toch nog even door gaan googlen op 'recumbent powergrips', en kwam zo op o.a. de volgende links:

- eBent Recumbent Cycling - Why I don’t use Clipless Pedals.

- Op Bentrideronlineforums - Pedals wordt 't volgende gezegd:
I use power grips exclusively with my Django and I love them.I also live in a VERY hilly area north of NYC.I commute to work nightly and put in lots of miles on my weekends with no problems at all with the grips.There will be some stretch at first until they are worn in but adjusting them is a snap.It will take a little practice getting in and out of them at first but like clipless pedals it becomes second nature after a while.

Paul
Dus blijven die powergrips dus ook voor 'n ligfiets interesant.

Gr. Marco

Ik zweer bij Time pedalen. Spd klikt moeilijker in en uit.

Maar in het algemeen kan je stellen, welk systeem je ook gebruikt dat met vastzitten met je voeten aan de pedalen een stuk veiliger is dan los. (uitglijden). Ook met riempjes is gevaarlijker, omdat je dan helemaal niet meer van de pedaal afkomt. Ook wordt je trapbeweging efficienter. Alleen maar plussen dus!

goedings schreef:.. dat met vastzitten met je voeten aan de pedalen een stuk veiliger is dan los
Waarom rijden de meeste kinderen dan zonder?

Ik rij nu al een 2 dagen met spd rond en ik merkte vandaag het voordeel dat je hebt doordat je ook kan trekken.Uitklikken is redelijk makkelijk, ik heb ze vrij los staan en dan lukt het me. Hopelijk kan ik binnenkort eens gaan testrijden bergop in de ardennen.

Waarom denk je dat je alleen maar kunt klimmen met SPD of andere klikpedalen? Wij hebben al duizenden kilometers in de pyreneeen gefietst en altijd op gewone sandalen of bergschoenen. Ik ben net terug van de Engelandtocht, kijk in het fotoalbum voor een impressie van de hellingen, en ehb gereden met sandalen en later in de kou met gewone sportschoenen, nergens gelopen.

Ronald

ciclista schreef:Waarom denk je dat je alleen maar kunt klimmen met SPD of andere klikpedalen?
Dat is natuurlijk idd niet waar. Een groot voordeel wat wij uit klikpedalen halen is dat je veel langer in je zadel kunt blijven zitten, het moment dat je op de pedalen aanbrengt is groter doordat het tweede been meewerkt. Zo klats je sneller naar boven of kun je met een prettig (hoger) beentempo rustiger naar boven rijden.

Ik weet ook wel dat ik kan klimmen zonder spd, maar ik ga niet graag uit mijn zadel omdat ik dan schrik heb om van mijn pedalen af te glijden. Met spd kan ik dat zonder dat ik daarvoor bang moet zijn.

Ik weet ook wel dat je met clickpedalen meer kracht kan zetten. Maar wat ik wilde aangeven is dat het niet echt nodig is om je voeten aan je pedalen vast te klikken om te klimmen. Ik heb ervaring met SPD pedalen en met metalen (platvorm) pedalen met pinnen die daardoor heel stroef zijn onder je schoenen. Ik vind de platvorm pedalen prettiger en vooral veiliger. Je hoort vaak zeggen dat je gemakkelijk je schenen kan openhalen aan die pedalen maar ik heb dat nog niet meegemaakt. Het is duidelijk dat er fervente voor en tegenstanders zijn van click en/of platvorm pedalen. Door de ervaringen van beide soorten te noemen kunnen we bijdragen aan een weloverwogen keuze.

Groetjes Ronald

Ik was ook altijd tegen vastklikken, maar ben er toch een keer aangegaan. Bergop sta ik nooit maar juist doordat je andere been ook op de opwaartse beweging mee kan helpen, helpt het juist door vastgeklikt te zitten. Ik heb combi pedalen (ene kant spd, andere gewone met pinnen). Voor mij ideaal, ik merk toch dat ik iedere keer weer anders ga zitten en soms krijg ik dan last van knieen of spieren. Dan draai ik mijn pedaal gewoon om mijn voeten te laten staan waar ik wil. Het gaat echter nu vaak zo dat ik ingeklikt zit zonder het te merken. Mijn veren staan ook altijd aan de losse kant, zodat ik tot noch toe geen probleem heb gehad met uitkomen. Als de weg erg onverhard is of ik moet heel langzaam fietsen om het een of ander wil ik nog wel een niet inklikken. Echt de moeite waard om te proberen SPD. Succes.