Leon schreef: ↑vr 13 jan, 2023 12:39
Die pontjes moeten ze inderdaad snel elektrisch maken.
In een van de rapporten die ik las over de Gelderse veerdiensten was dat diesel als fossiele brandstof vervangen moet gaan worden door elektrisch. Dat vergt investeringen. Het Gelderse veerpotje dreigt leeg te raken omdat de provincie Gelderland zich eruit terug trekt.
"De financiële gezondheid van veren is niet in alle gevallen voldoende. Bij 28 van de 49 veren is er wel sprake van
hogere inkomsten dan uitgaven in de exploitatie. 21 veren ontvangen vanwege een structurele verlieslatende
exploitatie, onder voorwaarden, een jaarlijkse bijdrage ter hoogte van het tekort via oevergemeenten van de Stichting
Veren Gelderland1 . Eén veer ontvangt een bijdrage aan het exploitatietekort van ongeveer 364.000 euro, twee veren
ontvangen een bijdrage in het exploitatietekort van circa 50.000 euro per jaar, bij de overige veren is dit tussen
de 25.000 euro en 2.000 euro per jaar. Afgaande op het huidige budget van de Stichting Veren Gelderland, en met
bovengenoemde jaarlijkse uitgaven, is er tot 2024 nog ruimte voor subsidiering van de veren".
"De inkomsten zijn afhankelijk van het aantal overzetting en het tarief. De tarieven voor een overzetting worden bepaald door de veerexploitant in overleg met de oevergemeente. Tarieven veranderen nauwelijks. In de periode van 2013 tot 2017 was er bij de meeste veren sprake van een lichte stijging van de inkomsten door het aantal overzettingen per jaar. De uitgaven bestaan onder andere uit kosten brandstof, beheer en onderhoud, personeel en afschrijving van het schip. Op termijn zullen veerponten vervangen moeten worden, het gemiddelde bouwjaar van de veren in Gelderland is 1986 (34 jaar oud)".
Een van die pontbazen is 70 jaar en heeft geen opvolging. Zijn pontje zou nog zeker 30 jaar mee kunnen gaan volgens hem. Kosten ongeveer 1-2 ton. Wie dat kan ophoesten? En dan ook nog geld ermee verdienen om in je levensonderhoud te voorzien.
Dat zijn lange dagen. 7 dagen in de week. Als je dan ook nog een werknemer in dienst moet nemen en ziektevervanging moet regelen. Iemand die beschikt over een geldig vaarbewijs. Alsof je zelf niet af en toe aan vakantie toe bent. Of naar een verjaardagsfeestje of begrafenis wilt gaan.
Ja ik teken de petitie tegen beter weten in.
En ja ik ben voorstander van behoud.
Voorbeeldje? "Een voorbeeld hiervan is de volgende: als de veerdienst Tiel – Wamel niet functioneert dan hebben scholieren 20 minuten langer reistijd om naar school te fietsen".
Voetnoot;
https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 020-442%29