Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dawes Sardar - Forum Wereldfietser

Dawes Sardar

Hoi mensen,

Ik ben 19 jaar en ik heb mijn tweelingbroer beloofd met hem op een fietsvakantie te gaan. Dat leek me erg leuk tot ik de prijzen van de fietsen zag. Mijn broer heeft al een Santos 2.6 maar dat is voor mij denk ik te hoog gegrepen. Op de site van bike4travel heb ik de Dawes Sardar gezien. Heeft iemand ervaring met deze fiets? Is die fiets geschikt voor een fietsvakantie van, pak weg, een maand door Europa? Is het een erg groot nadeel dat er geen tubus dragers op zitten?
Raad kan ik altijd gebruiken, alvast bedankt.
Tim

Ben je van plan een vakantiefiets te kopen?
Er zijn verschillende topics waar vele fietsen aangeraden worden en de keuze is zeer groot. Probeer ook eens winkels af te gaan en proefritjes te maken.

De vraag van Tim gaat denk ik specifiek over deze fiets anders had ie 'm niet gesteld. Ben ook wel benieuwd wie ervaring heeft met deze fiets.

Deze fiets is pas sinds afgelopen winter op de nederlandse markt. Dus nog weinig ervaringen beschikbaar denk ik. Veel fiets voor relatief weinig geld. En Dawes is een framebouwer met naam. Als ik aankoop zou overwegen, zou ik wel meer over de wielen willen weten. Het is mij nu onduidelijk wat voor velgen en spaken zijn gebruikt.
Ik ben inderdaad specifiek op zoek naar mensen met raad over de Sardar. Rede hiervoor is dat de fiets bij bike4travel wordt gepresenteerd als de ideale vakantiefiets en de fiets toch zo goedkoop is. Zit er aan addertje onder het gras? Ik heb al uitgebreid rondgekeken op dit forum waar iedereen elkaar alleen het beste van het beste aan lijkt te raden. Ik vraag me af, is dit nodig? Kan ik niet op vakantie met bagadragers die "inferieur" zijn aan tubus en met wielen die niet van de beste, handgemaakte kwaliteit zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank.

Je kan best op vakantie met minder dat 'de ideale' vakantiefiets. Als er iets duidelijk wordt op dit forum, is het wel dat het ideaal voor iedereen weer anders is. Er zijn ook wel draadjes te vinden op dit forum over de zin en onzin van dure fietsen. Een enkeling gaat zelfs het liefst met een gevonden opknappertje op stap, om die aan het einde van de reis gewoon achter te kunnen laten.

Dragers: heel veel fietsers hebben jarenlang de wereld rondgetrapt met 'inferieure' aluminium bagagedragers. Neem wat slangenklemmetjes, sterk draad en wat tieraps mee voor eventuele reparaties als het toch misgaat.

Wielen: als je erg zwaar bent en/of heel veel bagage meetorst zijn de wielen het meest kritische onderdeel en kan dat dus reden zijn om van deze fiets af te zien. LX-naven zijn prima, maar verder staat er bij de Sardar niet bij wat voor velgen en spaken worden gebruikt. Als je niet zo zwaar bent, kun je ook met minder heftig uitgevoerde velgen en spaken toe. Ik ga ervan uit dat Marco (van Bike4travel) je niet met een slecht gespaakt wiel op pad stuurt.

Ik zie verder geen adders onder het gras. Maar de grootste adder is altijd de vraag of de fiets je past, letterlijk, bij je lichaam en ook bij je fietsstijl. Dus toch een keer langsgaan en proberen voor je een besluit neemt.

Tim, laat je niet te veel uit het veld slaan door de reacties op dit forum. Zoals met alle fora kom je ook op dit forum vooral mensen tegen die erg gepassioneerd zijn over hun hobby ( de 'freaks' :wink: ) en daarom ook bereid zijn veel geld voor hun hobby neer te leggen.

Ook met een 'middenklasse'-fiets kun je prima op vakantie, zeker als je binnen Europa blijft. Ik heb zelf in mijn studententijd jarenlang met een mindere fiets dan die Dawes gefietst. De kans op pech neemt uiteraard wel toe, maar als je een beetje handig bent en er zijn voldoende fietsenmakers in de buurt is er altijd wel een oplossing voor te vinden, en kun je dat risico gerust nemen.

Voor je die fiets echter aanschaft zijn er, denk ik, wel 2 dingen die je moet overwegen:

1) Wil je in de toekomst ook buiten West-Europa gaan fietsen? Of, wil je ook off-road gaan fietsen? Zo ja, dan kun je wellicht beter nog even doorsparen.

2) Heb je een tweedehandsfiets overwogen? Voor 800 euro kun je namelijk ook een tweedehands fiets van een topmerk kopen. Zoek b.v eens op marktplaats naar tweedehands Koga Miyata's. Ik zag er b.v. een tweedehands Worldtraveller en een Randonneur, beide voor 850 euro staan. Als het toevallig je maat is heb je - denk ik - een betere fiets voor hetzelfde geld. Maar zoals Liz al terecht opmerkte is het belangrijkst het frame. Dat is het enige onderdeel dat je niet kunt vervangen. De rest is vervangbaar.

Succes met je keuze.

peter

Ikzelf heb ook een tweedehands fiets gekocht. Een oud model Giant Expedition. Na enkele aanpassingen is hij voor mij geweldig. De fiets kostte me 150 euro, ik heb de buitenbanden vervangen, na 1000km nog gereden te hebben ook de ketting. De cantileverremmen vervangen door 2dehandse magura hs11. Andere handvaten, kost haast niets, andere shifters, er stonden gripshifters op. Uiteindelijk heeft het me om en bij de 300 euro gekost. De fiets was 10j oud en had al 30000km gereden.