Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op Sumba - Forum Wereldfietser

Fietsen op Sumba

Wij gaan volgende maand naar Indonesie. We vliegen op Bali en willen daarna direct naar Lombok. We zouden graag vanaf Lombok of Sumbawa naar Sumba, of misschien is het handiger vanaf Bali? Heeft iemand ervaring met fietsen op Sumba en kan informatie geven over eventuele veerboten. bedankt en groet,Martin

Aansluitend hierop een meer algemene vraag. Heeft er iemand ervaring met fietsen op binnenlandse vluchten in Indonesie? Als we naar Bali vliegen hebben we onze fietsen in een fietsdoos, maar die willen we op Bali laten staan voor de terugreis. Is het verplicht om de fiets op een binnenlandse vliucht in te pakken? Groet,Martin

In Indonesië zijn tegenwoordig zoveel maatschappijen, elk met eigen regels, dat daarover geen algemene uitspraak mogelijk is. Dat een doos of andere verpakking dan een plastic hoes strikt verplicht zou zijn, is overigens onwaarschijnlijk. Ik denk dat als je een simpele hoes (fietspyjama) meeneemt, je meestal geen problemen zult hebben. Wel bestaat de kans dat er beperkingen zijn wegens kleine vliegtuigen, waar een fiets niet of moeilijk in past.

Wij vlogen van Bali naar Flores en hadden geen doos, noch fietspyjama nodig. Omdat de toestellen klein zijn konden onze 2 fietsen alleen mee als cargo en moesten we de fietsen een dag van te voren op de cargo afdeling inleveren. Er was geen garantie dat de fietsen met dezelfde vlucht zouden gaan, maar uiteindelijk bleek dat wel het geval.
Overigens kan je je fiets in Kuta tegenover het hoofdpostkantoor bij een fietsenmaker laten inpakken voor vliegvervoer. Hij brengt je fiets dan ook naar het vliegeveld.
Veel plezier!

Nogmaals.
Les een van je fiets mee in het vliegtuig: doe je fiets nooit in een doos!!!!! * Biedt alleen maar schijnbescherming. Zo'n onding van een doos kunnen ze lekker plat neerleggen bovenop een stapel koffers en er vervolgens weer loodzware Samsonites op kwakken.
Die dozen zijn vaak ook veel te groot voor kleinere toestellen.
Gebruik de VK-hoes. Deze kun je klein opvouwen en achterop je fiets meenemen. Je kunt voor de vlucht je fiets beschermen met karton en bubbeltjesfolie en vervolgens gaat dat in de hoes. Je knoopt de koortjes aan de onderkant dicht en klaar is Kees. Bij aankomst dump je het karton en de folie bij het afval en de vouwt de hoes weer op. Karton kun je overal wel vinden.
De VK-hoes is o.a. te koop bij:
Snel in Utrecht, www.sneltweewielers.nl
Marco de Wit in Rotterdam (Capelle), www.bike4travel.nl
De Vakantiefietser in Amsterdam, www.vakantiefietser.nl

*Tenzij de maatschappij echt eist. Vraag de voorwaarden na. De incheckdames op Schiphol weten vaak de regels niet.

Helemaal eens met Bert Sitters. De hoes is overigens ook bij Halfords verkrijgbaar.
Je kunt de hoes ook bevestigen door tie wraps door de oogjes te halen, die zijn stevig en gemakkelijk weer door te knippen.

Ik denk dat we voor de binnenlandse vlucht een hoes meenemen. Een doos is voor binnenlands vliegen geen optie, omdat we niet meer op dezelfde plek terugkomen. We zien het daar wel. Overigens hebben wij geen slechte ervaringen met een fietsdoos, maar ook niet met karton+ bubbeltjesplastic. Ik hoef die discussie op het vliegveld niet zo nodig en pak het braaf in de fietsdoos als het vereist is. Overigens hebben we wel eens verplicht in fietsdoos verpakt, om vervolgens bij een aansluitende binnenlandse vlucht (Thailand) te horen dat een fietsdoos te groot was (fiets moest uitgepakt worden). Maar goed, er is genoeg discussie over dit onderwerp op het forum. Ik vraag me nog steeds af of er wel eens iemand op Sumba is geweest en of iemand een tip heeft voor een kaart die daar te gebruiken is. Valt er goed te fietsen? Tips nog steeds welkom.
Groet,Martin