Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook graag tentadvies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ook graag tentadvies

Dan ook meer weer een andere suggestie. Wij zijn ook op de SOS show geweest. Het blijft me tegenvallen hoeveel tenten bij regen matig zijn. Een droge instap is in plastictentenland nog steeds een vreemd woord. Ik denk dat de door jou geselecteerde Birdland er ook last van heeft. De Wechsel misschien niet, maar zou je daar je tassen nog in kwijt kunnen als het regent? Want dan ga je vast door de voordeur naar binnen. De Lightwave vindt ik er wat dat betreft beter uit zien. Je kunt wat tassen kwijt aan de rechterkant (gezien zoals de tent op de foto). Ik twijfel wel altijd over de windvastheid van tunneltenten (betekend: ik twijfel vaak niet). Dan dus eerder de G2 misschien. Die zie ik niet op de website staan die je hebt gegeven...?

Onze conclusie van de SOS tentenshow was dat we de Eureka Totokon 2 nader willen bekijken.
Mijn voordelen
- Veel ventilatie mogelijk, ook bij slecht weer.
- Zat ruimte voor tassen in voor en achter stuk.
- Leuke prijs.
- Ziet er wel goed afgewerkt uit.
- Lang slaapgedeelte (ik ben 1.92, dus vergelijkbaar probleem als Robbert)
Nadelen
- Geen ruimte voor kledingtassen in slaapdeel.
- Binnentent gaat eerst omhoog.
Twijfel
- Regent het echt niet in in het slaapstuk? Er zit iets een flap over en wegens de 2e opening aan de andere zijde kun je altijd van de wind af de tent in, maar helemaal top is het niet.
- Hoe goed is het doek (de coating)? Alhoewel ik niet overloop van vertrouwen heeft een collega van mijn vriendin deze tent 10 jaar lang 3 week per jaar op de motor gebruikt voordat hij exact dezelfde tent nog eens kocht (en daar kwamen we pas na de SOS show achter :? )

Als je groter wil kan je ook de El Captain 3 kiezen. Een minder luxe variant van de Totokon met een groter slaapgedeelte. De El Captain 2 zou ik zeker niet kiezen omdat het prijsverschil slechts EUR 30 is en de Totokon behalve meer luxe ook een betere coating heeft. Nog groter kan ook. Er is zowel een Totokon 4 als een El Captain 4

Torching Vark schreef:Dan dus eerder de G2 misschien. Die zie ik niet op de website staan die je hebt gegeven...?
Afbeelding
De g2 Trek xt

Redelijk hetzelfde idee, maar dan de achterste stok zoals de g serie. Door het xt verhaal is deze tent altijd gevoeliger voor wind dan de normale g serie. Maar het zou weer iets minder gevoelig moeten zijn dan de normale tunnel. Voordeel voor beide is dat de middelste stok een knik heeft. Daarmee zou de constructie stabieler moeten zijn en is de hoogte ook iets beter in de tent.

En wel als nadeel het opzetten. Net als de Eureka gaat hier ook eerst de binnentent en dan de buitentent op. Groot voordeel lijkt mij inderdaad de ruimte en ik denk goede ventilatie.

Jarno schreef:g2 Trek xt
Dank voor de link, is me nu duidelijk. Zou de tent ook wel eens willen zien. Ben met name benieuwd hoe het met de ventilatie zit. Ze spreken op de site over veel, maar ik zie op de foto's een paar kleine openingen. Nou moet ik zeggen dat je bij de Eureka Totokon het ook niet van de foto afziet dat je die behoorlijk open kan zetten. En 'veel' ventilatie is relatief natuurlijk, ook ten opzichte van hoeveel je zelf wenst.

Weet je of de binnentent van een dichte stof is, of dat er mesh stukken in zitten? Bij de Totokon zittten er grote mesh delen in die je bij grote kou ook nog kan dichtritsen.

Zit nog wel met die ARCHitektur stokken. Goed voor de wind en de ruimte denk ik, maar welke invloed heeft het op het opzet gemak. Meestal krijg je zo wel een indicatie van een tent, maar er staat slechts één xt in helaas.

Ben benieuwd naar je oordeel nadat je hem gezien hebt, wil je dat hier posten?

Torching Vark schreef:
Jarno schreef:g2 Trek xt
Ben benieuwd naar je oordeel nadat je hem gezien hebt, wil je dat hier posten?
Ik heb een reguliere g2 gezien, maar daar nog niet zoveel op gelet. De bedoeling is dat ik zaterdag weer naar Kathmandu ga. Hopelijk is de tent dan binnen. Ik zal proberen er wat extra aandacht en eventueel een fotootje aan te besteden.

Hi,

ik weet dat ze bij outdoor & travel outfitters in Roosendaal een aantal Lightwave tenten hebben staan, oa de t2xt. Heb daar een tijdje naar staan te kijken. Het grootste deel is idd mesh en je hebt een aantal van die puntzakjes voor de ventilatie. Ook kun je de deuren openzetten.

Wat mij vooral opviel was hoe dat de boel is afgewerkt, super.

Zelf zou ik opteren voor de tunnel, omdat deze met de Architecture heel erg veel binnenruimte hebt, meer dan bij een geodeet. Als ik kijk naar de binnenruimte van mijn westwind ivm een mnt 25 is dit ook al erg duidelijk.

Bas

ps kijk maar eens naar deze paaltjes:

Afbeelding Afbeelding

Wat je bij die geodeet ook hebt is het hogere gewicht.

Jarno schreef:De bedoeling is dat ik zaterdag weer naar Kathmandu ga.
Goede zaak. Eigenaar Ray Delaney (maffe Brit) is erg leuk om mee te kletsen. Was (Is?) een ervaren expeditieklimmer.

Net even een belletje naar B&B Outdoor & Travel in Doetinchem gewaagd. Ze hebben de g2 Trek xt op voorraad en opgesteld in de winkel staan. Dat wordt dus een ritje naar het oosten van het land vanavond. Hopelijk heeft Kathmandu dan morgen de t2 Trek xt staan. Dan wel niet in één winkel naast elkaar, maar wel binnen korte tijd beide te zien.

Even een update. Slecht weer gisteren, zelfs in het oosten van het land. En de g2 wordt het niet. Het is een mooie tent, maar ik vind de ruimte, zeker in de binnentent, tegenvallen. De tent wordt achterin behoorlijk smal en vooral de hoogte achterin maakt het een beetje krap, zeker voor het gevoel. Helaas heb ik de t2 nog steeds niet gezien. Wel de t2 arctic gezien. Deze heeft een extra boog. Hopelijk was dat een voorbode qua ruimte voor de t2 trek. Want die heeft beduidend meer ruimte.

Voor de liefhebbers, ik heb gepoogd een paar foto's te maken van de tent. O.a. ventilatie en afwerking grondzeil. Geef maar aan als of er interesse is.

Heb je al eens aan de exped tenten gedacht? Er zijn enkele fans op het forum.
Zelf vind ik ze ook wel heel mooi en vrij goed geprijsd.
Type vela 2 (extreme) vond ik interessant omdat het 2 zijdelingse ingangen heeft. De Venus 2 heeft ook 2 ingangen. De sirius is dan meer type nammatj (hilleberg) en de andromeda is dan de GT versie.

Nee solar, is nieuw voor me. Zonder Google af te struinen, waar is dit zoal te koop?

Jarno schreef:Nee solar, is nieuw voor me. Zonder Google af te struinen, waar is dit zoal te koop?
http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... enframeset

bij carl denig, demmenie, zwerfkei, kariboe (belgië) en meer.

Ook de fjallraven tenten zijn van prijs schappelijk vond ik zelf.

Ik zal wel heel scheel hebben gekeken toen ik bij Carl Denig en de Zwerfkei was. Althans, de laatste keer bij Zwerfkei was er net een tentenshow geweest, dus alles stond er niet.

De Vela lijn is niet mijn tent. Ik vind het geen fijne constructie. De Venus moet ik eens gaan bekijken, deze lijkt ook aardig. Dank voor de suggestie.
Ook de fjallraven tenten zijn van prijs schappelijk vond ik zelf.
Ben ik met je eens. Maar deze hebben slechts één ingang en ik wil er echt twee. Ik heb er wel serieus naar gekeken. Met name de Akka 2.

s0lar schreef:
Jarno schreef:Nee solar, is nieuw voor me. Zonder Google af te struinen, waar is dit zoal te koop?
http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... enframeset

bij carl denig, demmenie, zwerfkei, kariboe (belgië) en meer.
Ben eens aan het kijken op de sites van denig, demmenie en zwerfkei, maar ik kan bij geen van de drie de tenten vinden. Wordt toch Google ben ik bang :-(. Gelukkig staan er bij exped meer mogelijkheden op de site. Bijvoorbeeld:
http://www.alpaca-buitensport.nl/

Ja je hebt gelijk, maar op de site van exped staan ze wel als dealer opgegeven. Ik wilde je enkel nog wat andere merken en modellen laten bekijken. Zo ook dus de fjallraven akka rs2. Op denig.nl meende ik die gezien te hebben.

Wie kan er wat zinnigs zeggen over de Eureka Moonshadow Solo? (1,6 kg)
Ik heb een beperkt budget (student) dus deze komt mij qua prijs-kwaliteit wel goed uit denk ik.
Nadeel is dat ik er niet rechtop in kan zitten, maja ;)
Nog andere zwaarwegendere nadelen?

Barbara81 schreef:Wie kan er wat zinnigs zeggen over de Eureka Moonshadow Solo? (1,6 kg)
Ik heb een beperkt budget (student) dus deze komt mij qua prijs-kwaliteit wel goed uit denk ik.
Nadeel is dat ik er niet rechtop in kan zitten, maja ;)
Nog andere zwaarwegendere nadelen?
Wat is je budget? Zoek je echt 1 persoonstent of heb je een maximum gewicht?

De reden dat ik me op deze Eureka heb gericht is eigenlijk dat ik 'm van iemand kan overnemen voor 100 euro. Dus iets in die trant denk ik.
Het hoeft niet perse eenpersoons te zijn, maar dat leek me qua volume en gewicht wel praktisch...

Barbara81 schreef:De reden dat ik me op deze Eureka heb gericht is eigenlijk dat ik 'm van iemand kan overnemen voor 100 euro. Dus iets in die trant denk ik.
Het hoeft niet perse eenpersoons te zijn, maar dat leek me qua volume en gewicht wel praktisch...
Nieuw kost ie een 130 euro. De Jack Wolfskin Gossamer kost nieuwe 100 euro en weegt 1650g. De Robens Cloud 1 weegt 1900g en kost 150 euro maar daar kun je je bagage beter in kwijt opzij. Als je goed zoekt kun je verschillende lichtgewicht 1 of 2persoonstentjes vinden onder de 200 euro. Ik heb zelf een Robens en die is wel degelijk en een siliconen coating aan de buitenkant,

Ik ben gisteren laatste uitrustingsstukken gaan inslaan voor tocht naar Ierland over 2 weken. Onder andere deze tent: http://www.decathlon.be/NL/Product_arbo ... index.html.

Het is niet de bedoeling hem dagelijks te gebruiken. Gewoonlijk wil ik in jeugdherbergen ed. overnachten, maar ik fiets tot ik er genoeg van krijg, en weet dus 's morgens niet waar ik 's avonds zit. Boeken is niet praktisch in mijn geval. Als alles volzet is heb ik dan nog mijn tentje (sommige jeugdherbergen laten blijkbaar ook toe dat je een tent opzet in de tuin voor zacht prijsje, en verder gebruik maakt van hun douches, gemeenschappelijke ruimten,...).

Dit tentje leek me een mooi compromis: licht, voor 1 persoon voldoende plaats voor bagage,... . En later kan ik dan nog zien of ik een andere tent wil. Ander voordeel van deze tent was dat je hem ook in de regen "droog" kan opzetten (maw, geen aparte binnentent die je eerst moet rechtzetten)

's Avonds direct even de tent rechtgezet in de tuin. Ben er wel tevreden over, hoewel ik verbaasd was over hoe dun het grondzeil is. Dat lijkt me het kwetsbaarste punt.

Ervaringen eventueel na de fietstocht :)