door
Adieu » di 01 nov, 2022 12:27
egopro schreef: ↑di 01 nov, 2022 10:22
Gewoon uit interesse, een vraag aan gebruikers van een donsjas.
Is een donsjas een isolerende laag? Doe je dan nog een windbreaker over de isolerende laag? En druk je dan donslaag samen en verlies je iso waarde?
Is een donsjas dan ook een windstoppende laag? Dan kan je toch niet meer variëren met windstopper en/of isoleren?
Ik probeer uit interesse de toegevoegde waarde te vinden van een donsjas.
De toegevoegde waarde van een donsjas voor mij is vooral voor en na het fietsen.
Voor het fietsen als ik in de ochtendkou uit de tent kom en het te fris vind om in een t-shirtje o.i.d. buiten te staan, te ontbijten, naar de wc, wasgelegenheid lopen, etc. en 's avonds idem dito (behalve het ontbijt dan).
Verder gebruik ik 'm als hoofdkussen en als backup voor als het echt heel, heel koud is voor onder de hardshell.
Het donsjack wat ik gebruik is goed en \aardig klein op te bergen in een bijgeleverd zakje en weegt 452 gram. De rest van de eigenschappen vind je op hun website.
Mocht het 's nachts extreem koud zijn, dan kan ik 'm altijd nog aantrekken in mijn slaapzak.
Zo heb ik ook een paar fleece tights bij me voor de kou, voor, tijdens en na het fietsen.
Ook tijdens mijn bergsport-/klimsportactiviteiten zijn dit wel mijn twee favoriete kledingstukken tijdens de koudere dagen.
Misschien is het daarom wel een soort van gewenning om mijn donsjack en fleecetights altijd bij me te hebben en/of te dragen. Ze behoren tot mijn psu.