Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Upgrade" Shimano onderdelen - Forum Wereldfietser

"Upgrade" Shimano onderdelen

Mijn besluit staat vast. Een Trek X600 voor de tochten op (semi)verharde wegen. Dit paard komt met een Shimano DEORE set.

Ik vraag me nu af of het niet verstandig is om bepaalde onderdelen van de DEORE set te vervangen voor een "betere".

Misschien heeft 1 van jullie een ruime ervaring met Shimano Deore en kan mij hierin adviseren. Welke onderdelen hierin slijten het snelst? Wat zijn de minnen in deze groep?

Dick. R.

Afbeelding

Deore is best een goede groep. Ik zou ermee gaan rijden en als een onderdeel versleten is kan je het altijd vervangen door een betere. Ikzelf heb ongeveer 16.000km afgelegd met een Deore groep (behalve de remmen). Het heeft me nooit onderweg in de steek gelaten. Goed onderhoud doet overigens wonderen.
Mijn fietsmaatje nam het daarmee iets minder nauw. Als gevolg begon zijn voornaaf, een Shimano LX, te kraken en te doen. Zeer irritant geluid. We hadden echter niet het gereedschap om er meteen iets aan te doen. Die naaf was dus gaar na de vakantie (ongeveer 15.000km).
Duurdere onderdelen zijn dus niet per definitie beter dan goedkopere. Onderhoud is belangrijker.

Wat bij mij het snelst sleet waren ketting en cassette. Duurdere cassettes en kettingen slijten bijna net zo snel, ze zijn de meerprijs niet waard. Wel kan je beter een SRAM ketting erop leggen, die zijn sterker en hebben een handige schakel dat je de ketting zonder pons kan 'breken'.

Duurdere onderdelen zijn vaak iets sterker en lichter. Maar je betaald ook voor een groot deel voor imago. Al eens op een mountainbike forum gekeken? Daar kikken ze op XT en XTR. Zo wordt Shimano rijk. Jammer dat er geen echte wereldfietsgroep bestaat i.p.v. mtb en race groepen.

jpost0760 schreef:...Goed onderhoud doet overigens wonderen...
...Onderhoud is belangrijker....
Absoluut waar dat goed onderhoud essentieel is voor de levensduur van elk onderdeel. Misschien heb je een goede tip wat betreft de soorten olieen en vetten de je gebruikt voor je onderdelen?

Op Aruba zijn er maar een paar "sleutelaars" die ieder een eigen idee hebben van de te gebruiken producten. Helaas is geen van hun onafhankelijk wat betreft het geven van advies. (Lang leve deWereldfietser.nl)

Ik heb net een deore achternaaf van 1,5 jaar doormidden gereden. Hiervoor had ik een fiets waar ik 10 jaar op heb gereden met xt naven, een nieuwe xt naaf is onderweg(hoef alleen de meerprijs te betalen rest is garantie). Voor de rest is deore inderdaad best goed.
De afdichting is bij XT wel merkbaar beter. Ik gebruik in de lagers teflonvet, voor zover deze niet voorzien zijn van zg industrielagers, die zijn niet te demonteren.
De ketting smeer ik regelmatig met gewone kettingolie en 1 keer per jaar reinig ik de ketting. Als ik in het bos ben wezen rijden dan wordt de ketting en tandwielen uiteraard wel even afgespoten met de tuinslang anders gaat de slijtage erg hard.

Erik schreef:Ik gebruik in de lagers teflonvet,
Teflonvet kun je beter niet voor kogellagers gebruiken. Dit spul is eigenlijk gemaakt voor glijlagers.
Doordat het teflon "te glad" is, bestaat er een kans dat de kogeltjes gaan glijden ipv rollen.
Dit heeft als resultaat dat er een plat kantje op de kogels ontstaat. (vierkante kogels). Wanneer het vet dan de smerende werking heeft verloren, loopt het lager niet lekker meer.

Gewoon lithiumvet of kogellagervet werkt het best.

Groeten,

Marco

Met name de laatste jaren zijn Shimano-onderdelen redelijk kwa kwaleit geworden voor het gebruik op trekkingfietsen. Er zijn veel betere merken maar die zijn vele malen duurder én veel moeilijker te krijgen.
Waar Shimano echt klo.... in is is in het gebruik van de hoeveelheid vet in lagers, etc. Volgens mij zetten ze het potje met vet naast de lagers en doen ze er verder niets mee. Oke, oke....wat kort door de bocht maar een dringend advies voor elke shimano-gebruiker: haal (ook de spliksplinternieuwe) lagers uit elkaar en vul ze volledig af met een goede kwaliteit vet. bezuinig hierop nooit. Niet kwa prijs en zeker niet kwa hoeveelheid. Teveel vet wordt tijdens het gebruik er vanzelf uit geperst waardoor de lager goed waterdicht is afgesloten.
succes,
marco

jpost0760 schreef:Jammer dat er geen echte wereldfietsgroep bestaat i.p.v. mtb en race groepen.
Je bént hier bij De Wereldfietsergroep :D
Leon (groepen op mijn fietsen inmiddels varierend van Alivio tot XTR, maar dat laatste alleen omdat ik deze antieke cantilevers voor een zeer schappelijk prijsje kon krijgen.)

:D Ja, de werelfietsgroep :D
En ik ben nog lid ook...
Hoe kon ik het vergeten :lol:

Wat ik trouwens wel vind, is dat Deore gemakkelijker in onderhoud is dan Alivio. Verder schakelt Deore iets soepeler.
Het verschil tussen Deore en LX is al een stuk kleiner.

MvG
Jeroen