is deze hier al voorbij gekomen?
https://www.youtube.com/watch?v=sDzMrbJ ... CLINGABOUT
Why We Should STOP Our Obsession With Bike Weight
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Aan een vermogensmeter heb je in dit geval niet veel.
Bidons en stuurtas verwijderd van voorvork en stuur. Vandaag een lagere vlakke rit gemaakt (langs de Maas) en er is wel degelijk flink wat impact. Niet zozeer door het verminderde gewicht en de luchtweerstand, maar de fiets stuurt wel echt veel lichtvoetiger (logisch ook, vooral de stuurtas steekt best ver uit).Fedor schreef: ↑wo 12 okt, 2022 12:39Ik kijk wel of ik de stuurtas vaak weg kan laten door de inhoud (vaak is de tas lang niet volledig gevuld) elders te plaatsen. En daarnaast misschien de bidons weer van de voorvork af te halen (hopelijk net wat minder luchtweerstand) en elders binnen het frame te plaatsen.
Het waait 's winters gemiddeld ook harder. Dus met alle andere nadelen komt dat er ook nog bijbast1aan schreef: ↑zo 16 okt, 2022 14:54Ik ervaar een vergelijkbaar verschil.LHTJoost schreef: ↑zo 16 okt, 2022 08:24Maar is dit verschil niet erg groot?alma schreef: ↑za 15 okt, 2022 06:14Even inbreken met wat praktijkgegevens:
Over mijn woonwerkrit op de racefiets van Houten naar Rotterdam (iets meer dan 60 km, grotendeels langs de Lekdijk) deed ik in de winter gemiddeld genomen ongeveer een half uur langer dan in de zomer. 1uur 45 minuten tegen 2 uur 15 minuten. Dit bij gelijke hartslag.
Lijkt me wel, het vertelt je of je lichaam meer of minder vermogen levert, of dat het aan andere factoren ligt. Dat kan je op een andere manier niet feitelijk meten (hooguit bij benadering inschatten nav gevoel of hartslag).
Interessant, kende ik nog niet. Maar ben wel enigszins sceptisch. De daadwerkelijke luchtweerstand hangt heel erg af van de CdA. Die is relatief statisch bij windstil weer, maar dat is het hier zelden. Zodra het waait, is de CdA sterk afhankelijk van de windrichting, en die afhankelijkheid van de windrichting is weer afhankelijk van de attributen zoals bagage die je aan je fiets hebt hangen, enz. Dat werkt zeer complex op elkaar samen, iets wat je alleen in een windtunnel goed kan meten.
Een eerste en voor de hand liggende benadering hiervan is dat het frontaal oppervlak (de A in Cd x A, waarin Cd de luchtweerstandscoëfficiënt is) bij fietsen altijd stevig toeneemt als de wind schuin invalt, tenminste als je het oppervlak vanuit de virtuele windhoek bekijkt.bast1aan schreef: ↑di 18 okt, 2022 11:33De daadwerkelijke luchtweerstand hangt heel erg af van de CdA. Die is relatief statisch bij windstil weer, maar dat is het hier zelden. Zodra het waait, is de CdA sterk afhankelijk van de windrichting, en die afhankelijkheid van de windrichting is weer afhankelijk van de attributen zoals bagage die je aan je fiets hebt hangen, enz. Dat werkt zeer complex op elkaar samen, iets wat je alleen in een windtunnel goed kan meten.
Waarschijnlijk doelt hij hier op.Leon schreef: Wat een Aero Sensor is en wat daar mee is kan uit het gelinkte artikel niet opmaken. Ik lees alleen maar blabla voor ingewijden en 0,0 uitleg.
Denk ook aan de vorm van een ribbels in je helm.