Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbanden als bagage - Forum Wereldfietser

Fietsbanden als bagage

Heeft er iemand een goede tip om een (reserve)fietsband als bagage mee te nemen? Tot nu toe vouw ik 'm in een achtje en past ie net in m'n achtertas, maar het blijft een onding.

Sjoerd

Hoi Sjoerd,

Je kan ook vouwbanden kopen. Opgevouwen blijft er klein pakketje over.
Jaren lang heb ik zo'n band mee genomen voordat ik er achter kwam dat banden tegenwoordig behoorlijk betrouwbaar zijn.
Dus tegenwoordig reis ik zonder. Als er een band onherstelbaar beschadigd ga ik er van uit dat ik mee kan liften naar een stadje waar ze ATB banden verkopen. Dit soort banden zijn tegenwoordig bijna overal ter wereld in de grotere plaatsen te koop. vaak wel van een slechte kwaliteit maar ik ga toch nooit langer dan vijf weken weg.

Groeten, John.
ssmit schreef:Heeft er iemand een goede tip om een (reserve)fietsband als bagage mee te nemen?
Ik heb wel eens twee buitenbanden aan de voordrager van mijn vriendin's fiets gebonden, want die had daar geen voortassen op zitten.
Maar een vouwband meenemen is inderdaad nog gemakkelijker. De vouwband hoeft trouwens niet per se van dezelfde breedte te zijn als de originele banden.
Maar de beste remedie is te bedenken dat het beter is 100 euro uit te geven aan nieuwe banden dan twee dagen verliezen van je kostbare vakantiedagen.
Groeten, Leon

Een buitenband moet je niet als een acht vouwen, want dan forceer je 'm en kan er een knik in komen. Als je de band voor je houdt, pak dan met de linkerhand het rechtermidden en met de rechterhand het linkermidden. Beweeg de linkerhand naar links en de rechterhand naar rechts. Je krijgt dan drie lussen, waarbij de onderste en bovenste lus de neiging hebben naar het midden te klappen. dat is ook de bedoeling. Drie touwtjes erom en je hebt de band in een handzamer formaat dan met een achtje.
Ze passen gewoon in de fietstas en zijn goed te gebruiken als bodem met de pannenset en brander erop. Ze passen in drieen gevouwen ook mooi in de slaapzakhoes

Theo Jorna schreef:... drie lussen....
Ze passen gewoon in de fietstas
Dat vouwen in drie lussen in plaats van twee is natuurlijk juist. De gemiddelde wereldfietserband heeft al dan niet zo gevouwen echter wel de neiging om een groot deel van een achtertas te vullen, dus ik vind jouw opmerking beter klinken dan hij is.

Ik weet niet wat voor fietstassen jij hebt. Ik heb van die ouderwetse, groene karrimores die ik in 1980 heb gekocht en waar ik de halve wereld mee heb rondgefietst. En ik gebruik ze nog steeds.
Voor een tocht van een jaar neem ik twee buitenbanden mee, in elke fietstas eentje. Het holletje in de band op de bodem van de tas vul ik op met klein spul dat ik overdag niet nodig heb. En daarop de andere spullen. Werkt prima.
Maar goed, ieder zijn of haar eigen oplossingen. Ik ben dik tevreden met de mijne.

Ik bind hem gewoon in een 8 achterop, rekker er over en hij neemt geen kostbare plaats in in je fietstassen. Droog hoeft hij toch niet te blijven.
Ik heb wel vernomen dat men is sommige landen (ik dacht sommige Afrikaanse landen) verzot is op banden omdat die daar voor hen onbetaalbaar zijn, gecamoufleerd in een plastiek zak zien ze niet dat het om banden gaat.

Dat plastic is niet alleen nodig als camouflage. Als de band achterop zit is-ie na enkele maanden in weer en wind en zon al enigszins verweerd en gebarsten zonder dat je er een meter op hebt gefietst.

En het probleem van 1 opgevouwen band die al een fietstas grotendeels opvult, komt misschien wel omdat die mensen brede, zware banden hebben. Wat ik tegenwoordig op de gemiddelde randonneur zie, is zwaarder en breder dan waar ik altijd mee fiets, ook op onverharde wegen en wegenloze gebieden (700x35C).

[quote][quote="johntelleman"]Hoi Sjoerd,

Je kan ook vouwbanden kopen. [/quote]

Je kan ook vouwbanden kopen.

Bedankt voor de tips! Die vouwbanden lijken me wel wat. Was er niet van op de hoogte, dat deze bestaan. Ben echter benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn. Hoe goed is de kwaliteit? En wat kosten ze? Is er een bepaald merk wat eruit springt?

groet,

Sjoerd

De vouwband Schwalbe Marathon XR is goed.
1 keer 12.000 km en een andere 8000 km. (op de wegen van zuid amerika).

Let er wel op dat wanneer je een vouwband eenmaal hebt gebruikt, je hem niet meer terug moet vouwen.

Ik deed dit wel. Om de dure vouwband te sparen kocht ik een lokale band. Toen deze het begaf, zette ik weer mijn vouwband erom, maar die hielt het ook niet lang meer vol.

Door het gebruik gaat het beschermende waslaagje (of zoiets) eraf, en droogt de band een beetje uit. Hierna kan de band de scherpe knikken tijdens het vouwen niet meer aan.

De 26x1.75 wordt helaas niet meer gemaakt. De volgende banden zijn nog wel te krijgen:
26x1.90
28x1.3/8
En ze kosten rond de 35 euro.

Groeten,

Marco de Wit