Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schwalbe Marathon ATB of "normaal" - Forum Wereldfietser

schwalbe Marathon ATB of "normaal"

Hallo,

Sinds vandaag ben ik lid van deze site. Ik ben van plan deze zomer een fietsvakantie te ondernemen door Zuid-Frankrijk en ben opzoek naar ervaringen en kennis van materiaal van andere fietsreizigers.

Het is de bedoeling mijn ATB aan te passen aan een route over voornamelijk asfalt paden. Ik neem de bob kar mee. Is mij vorig jaar goed bevallen. Toen heb ik de Rievers route en C2C in Engeland gereden.

Heeft er iemand ervaring met de schwalbe Marathon plus ATB? Ik twijvel tussen de normale marathon en de ATB versie.

De site van Schwalbe geeft al het antwoord. De rolweerstand van zowel de Marathon Plus als de Marathon Plus ATB is behoorlijk hoog. Voor het Frankrijkse asfalt lijkt de Marathon de voorkeur te verdienen.
Na mindere ervaringen met de Conti TT 2000 (veel slijtage) en Big Apples (veel lekke banden) heb ik mijn laatste vakantie gefietst op Marathons. Na een slecht begin (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&start=0), ben ik toch heel tevreden over deze band. Als je persé de allerbeste band wilt, moet je natuurlijk de Marathon Supreme nemen, maar als je de helft goedkoper uit wilt zijn, zou ik voor de Marathon gaan.

Gerd

Hi Rob, rij zelf al weer een aantal jaar met de atb versie rond. Bevalt goed, maar ik rij idd nog wel eens offroad. De gewone marathon daar lukt dat niet echt mee.
Bas

Even netjes zeggen wat we bedoelen, anders wordt de verwarring alleen maar groter. Er is een gewone Marathon, een Marathon Plus, en een Marathon Plus ATB. Die laatste twee zijn veel lekbestendiger, maar hebben als nadeel dat de band wat stugger is. Dat is minder comfortabel, en geeft meer rolweerstand. Zelf zou ik die Plus versies daarom nooit kopen. Ik heb de laatste jaren zonder problemen met de gewone Marathon op een 26 inch tandem gereden (dat stelt veel hogere eisen aan een band), zonder onacceptabele aantallen lekke banden. Mijn vrouw heeft hem op haar 26 inch Santos, en heeft in drie jaar een keer een lekke band gehad (een punaise, in de stad). We hebben ze ook op een van de stadsfietsen, en daar nog nooit een lekke band mee gehad. Kortom, zolang je geen wilde dingen doet hoeft de lekbestendigheid niet echt beter. Wil je dat wel, dan kun je zoals al gezegd is het beste gaan voor de nieuwe Marathon Supreme. Als je wat meer bandenpech voor lief wilt nemen om meer comfort en lagere rolweerstand te krijgen kun je ook nog de Big Apple overwegen. De nieuwste versie daarvan heeft een verbeterde lekbestendigheid (wat dat concreet betekent weet ik niet). Nog een stapje meer in de richting van het gevaar, maar ook de snelheid zou de Marathon Racer zijn. Ik zag daar afgelopen zomer iemand met niet al te veel bagage mee in Zwitserland rijden, en hij had de hele vakantie nog geen lekke band gehad, vertelde hij (maar de Zwitserse wegen zijn schoon). Resteert de vraag naar de geschiktheid voor onverharde paden. Dat is wel belangrijk, want om de zoveel tijd moet je dat op de meeste fietsroutes een stukje doen. Mijn ervaring is dat je met brede (50 mm) tamelijk gladde banden best een eind komt, zolang het droog is natuurlijk. En natuurlijk is een gewone Marathon met zijn wat grovere profiel dan weer in het voordeel ten opzichte van een wel erg gladde Big Apple. Wil je nog meer off road, dan moet je denken aan banden met in het midden een gladde strook, en nopjes aan de zijkanten, zoals de Schwalbe Hurricane. Dat schijnt echter niet zo lekker te sturen in de bochten. Er is ook een Marathon Cross, met meer profiel over de hele bandbreedte, maar die is er alleen in 47 mm, en breedte is nu eenmaal net de andere helft van het verhaal over grip op onverharde wegen.
Kortom, wat komt er op mijn eigen nieuwe fiets (voor het zelfde soort tochten als waar jij aan denkt, maar wel met bagage op de fiets zelf)? De gewone Marathon, in 26x2,0. Wat komt er de volgende keer bij mijn vrouw voor dezelfde toepassing? De Big Apple in 26x2,0. Waarom het verschil? Zij is lichter, en heeft ook nog eens minder bagage, zodat het lekke banden probleem minder groot is. Wat zit er bij ons op de bagagekar die we de afgelopen jaren gebruikt hebben? Marathon Slick, en eerder City Jet. In de afgelopen 10 jaar hebben we met die tweewieler kar een keer een lekke band gehad. Ook hier geldt dat het totale gewicht zoveel lager is dat lekke banden geen groot probleem zijn. De rolweerstand wil je wel graag beperken. Bij een Bob is dat natuurlijk ietsje anders, omdat het maar een klein bandje is, dat dus wel aardig op zijn donder krijgt. Wat zou ik kiezen? Een Big Apple.
Denk overigens ook aan de kwaliteit van de binnenbanden. Wij hebben daar de afgelopen jaren veel problemen mee gehad. Chris Juden, de technisch expert van de Engelse Cycling Touring Club schreef daarover onlangs een stukje. Het schijnt dat ik niet de enige ben geweest, maar dat het een omvangrijk probleem is geweest of zelfs nog is, dat precies samenviel met de grootscheepse overplaatsing van de productie naar onduidelijke onderleveranciers in het verre oosten en oost Europa. Wij zijn nu volledig over gegaan op Schwalbe binnenbanden (met autoventiel) en hebben sindsdien eigenlijk geen problemen meer. Ik neem nu altijd voldoende reserve mee om niet te hoeven experimenteren met andere zogenaamd respectabele merken.
Wim

B@se schreef:maar ik rij idd nog wel eens offroad. De gewone marathon daar lukt dat niet echt mee.
Bas
Down hills, dikke modderlagen en heel rul zand zullen inderdaad een probleem zijn met de gewone Marathon. Maar dit soort weggetjes
Afbeelding
gaat uitstekend.

Gerd

GerdC schreef:Down hills, dikke modderlagen en heel rul zand zullen inderdaad een probleem zijn met de gewone Marathon. Maar dit soort weggetjes

gaat uitstekend.

Gerd
Hi Gerd, heb een aantal fietschen, ook een met Marathon HS368 en een met een setje plus atb. Met de "gewone"marathons lukt het mij echt niet om bv de rhedenroute te rijden... daarvoor gebruik ik echt de plus atb..

Maar hier gaat het denk ik idd over voornamelijk weggebruik en zou ik of voor de nieuwe supremes gaan of de hs368

Bas

Ik ga in juli een maand fietsen in de Pyreneëen, ik ga delen van de transpirinaika en van de traversée pyrenée rijden. Ik dacht aan een Conti Travelcontact of een Marathon XR. Misschien heeft iemand ervaring met bandenkeuze voor steile zand en rotsweggetjes.
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de silento II van schwalbe.
Top choice voor trekking- en city-bikes. Lichter, een rustiger loop op asfalt en een toereikende grip in licht terrein.
Volgens Schwalbe dan, daarbij goed te betalen. Mischien lichter dan de marathon. Nou ja ik laat tzt wel weten hoe het bevallen is.

Aan de de standaardband van de BOB Yak verander ik niks. Die heb ik vorig jaar zonder enig probleem of singke tracks getrokken waarbij de kar ook nog beladen was. Geen enkel probleem.
Rob de bob schreef:Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de silento II van schwalbe.
Top choice voor trekking- en city-bikes. Lichter, een rustiger loop op asfalt en een toereikende grip in licht terrein.
Volgens Schwalbe dan, daarbij goed te betalen. Mischien lichter dan de marathon. Nou ja ik laat tzt wel weten hoe het bevallen is.

Aan de de standaardband van de BOB Yak verander ik niks. Die heb ik vorig jaar zonder enig probleem of singke tracks getrokken waarbij de kar ook nog beladen was. Geen enkel probleem.
Ik rij ook op silento 2's. Ze lopen heel licht enm zijn naar mijn gevoel lekbestendig genoeg. Ik heb ze nog niet echt op ruw terrein getest, ik mijd dit meestal. Ik ben benieuwd of je ze ook goed vindt.
Ik heb gekozen voor de silento II 26 X 2.0. Mooie brede band. Ik vind dunnere banden geen gezicht op ATB. Volgens mij hierdoor ook zeer geschikt voor droge bosbanden, zandpaden, grind, schelpen etc.