Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies 2e hands fietsen (weeral zo'n topic) - Forum Wereldfietser

advies 2e hands fietsen (weeral zo'n topic)

Tja, sorry voor het zoveelste "wat vinden jullie van deze fietsen" topic.
Ik ben op zoek naar een 2e handsfiets waar ik trektochten op kan maken (voorlopig enkel Europa). Ook hoop ik tussendoor deze fiets dagelijks te kunnen gebruiken in bv woon-werk verkeer (afgelopen maand met huidig gazelle primeurtje bv dikke 450 km afgelegd, en dat is allemaal "functioneel" verkeer, dus geen fietstochten gemaakt buiten misschien een mooiere route genomen met paar km rondrijden om op bepaalde bestemming te raken).

Tot nu toe leende ik altijd mijn vaders fiets als ik langere tochten wilde maken, maar het wordt tijd dat ik zelf iets heb dat daartoe kan dienen.

Voorlopig wil ik nog geen extreem hoge kosten maken aan een nieuwe top-categorie fiets, omdat ik eerst grondig moet kijken wat er is, omdat ik niet zeker ben of dat wel geschikt is voor dagelijks gebruik (waar stallen op werk? Diefstalrisico?), omdat ik wat meer tijd wil om te experimenteren en zien wat ik precies wil,...

Dagelijks gebruik: ik moet er in "gewone kleren" (inclusief rok) op kunnen fietsen, dus vrouwenmodel, en liefst met afscherming voor ketting (een "definitieve" toerfiets zou wel herenmodel kunnen worden omwille van stevigheid). Wat mij opviel in lokale fietswinkel is dat de damesfietsen er al snel uitzien als "veredelde stadsfietsen". Mannenfietsen zien er sneller degelijk uit (hoewel ik me natuurlijk niet door eerste indruk/uitstraling mag laten lijden).
Tochten: stevig genoeg om toch deftige hoeveelheid bagage aan te kunnen, voornamelijk on road, wel regelmatig heuvelachtig terrein.

Bij mij snuffeltocht kwam ik oa tegen:
http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... _zgan.html Ziet er volledig uit (oa vlinderstuur dat mij praktisch lijkt, en met alle bepakkingsmogelijkheden). Geen kettingbeschermer voor dagelijks gebruik. Kan iemand mij zeggen of er toch eentje op geplaatst kan worden? (ik weet niet of het kan bij fietsen die ze niet standaard bezitten). Kon niet direct op forum iets vinden over dit type Koga.

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... versn.html
Ziet er ook stevig uit (deze keer met kettingkast). Geen vlinderstuur, maar dat valt uiteraard te vervangen.

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... ingen.html
Weeral fiets die er op eerste zicht stevig uitziet, stuur dient wel wat aangepast te worden voor langere ritten.

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... 1_vit.html
Heb hier op het forum ook verschillende opinies over Trek fietsen gelezen. Echter geen kettingkast, en waarschijnlijk aanpassen stuur.

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... fiets.html
Goedkoop

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... zelle.html
Stevige Gazelle (weet niet welk type), weinig geld.

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... Serie.html
Nogmaals ene Thompson (Tulsa): stevig uitziend, veel snufjes, inclusief verende zadelpen en voorvork.[url]

Tja, op den duur zie je door de bomen het bos niet meer. En de fietsen zijn over het hele land verspreid, dus "even testen" is niet zo eenvoudig. (Uiteraard zou ik er wel even op rijden voor ik ze definitef kop, maar op een korte afstand en met ruwe maat-afstelling zal je toch nooit heel duidelijk beeld krijgen).

Even een praktische vraag. Wat is je budget?

...ook nog de Aldi aanbieding overwogen?

Willem_V schreef:...ook nog de Aldi aanbieding overwogen?
Die optie vind ik alleen aan te raden als iemand een sleutelcursus heeft gevolgd. Alleen zal iemand die een sleutelcursus heeft gevolgd geen Aldi-fiets meer kopen :?
Leon

Ik dacht te gaan tot ongeveer 400(-600) euro.
Ik heb gedacht aan de Aldi-fiets, toen ik de aanbieding zag, maar dat was een Nederlandse aanbieding, en ik woon in Belgie. Bovendien werk ik lange dagen, waardoor het niet mogelijk is om "snel even naar Aldi" te rijden als er een aanbieding is (die toch direct uitverkocht is).
Ik denk ook dat als ik een goede 2e hands fiets neem, die minstens even goed zal zijn voor misschien zelfs minder geld.
GoDiva schreef:Voorlopig wil ik nog geen extreem hoge kosten maken aan een nieuwe top-categorie fiets, omdat ik eerst grondig moet kijken wat er is, omdat ik niet zeker ben of dat wel geschikt is voor dagelijks gebruik
Bij mij snuffeltocht kwam ik oa tegen: http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... _zgan.html
Die Koga springt er wel flink bovenuit. Als hij goed is en ook de goede maat voor jou heb je hiermee al je topfiets te pakken. Hij heeft geen kettingbeschermer - dat is op derailleurfietsen niet gemakkelijk mogelijk - maar wel een fraaie beschermring op het grote voorblad.
Nadeel van zo'n mooie fiets is dat je er niet een hele winter mee door wilt fietsen want dan gaat dat je meer aan slijtage kosten dan een extra tweedehands stadsbarrel erbij. Dat laatste kan ik dan ook aanraden: ga toch voor meerdere fietsen en koop voor in de stad een eenvoudige met een goed slot. Zo'n Koga zet je niet in de stad zonder een zwaar kettingslot (zie de tests van de fietsersbond.nl)
Groet,
Leon

Idd, dat het moeilijk was met derailleurs had ik gezien, maar er zijn fietsen met derailleurs en kettingkasten. Ik weet echter niet hoe makkelijk je zo'n kast op een andere type fiets kan zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Dat voorblad is nl niet voldoende voor een lange rok bv.

De fiets die ik nu zou willen kopen zou eerder voor dagelijks gebruik moeten dienen (wel in omgeving waar je toch wat heuvels kan tegenkomen, dus nood aan versnellingen), met darenboven de mogelijkheid om er wat tochten in Europa mee te maken. Mijn huidig dagelijks fietsje is een gazelle primeur van 15 jaar oud met 3 versnellingen (in praktijk 2,5). Een hele stevige en goede fiets, die nooit echt onderhoud heeft gevergd (of beter gezegd, gekregen). Zoals ik in mijn inleiding postte kan ik daarna kijken naar een echte tourfiets, en in dat geval zou ik, gezien de stevigheid, eerder voor een mannenmodel gaan.

GoDiva schreef:Dat voorblad is nl niet voldoende voor een lange rok bv.
Is het lage deel van de mixte-frames van de door jou genoemde fietsen niet toch nog zo hoog dat je wel een erg grote en zwierige rok moet hebben wil die in de buurt van de voorbladen komen? In dat geval helpt ook een halve (bovenste helft) hettingkast maar beperkt. Fietsen met 21 versnellingen (die je voor tochten in EU nodig hebt) kunnen echt niet voorzien worden van een hele kettingkast. En een rohlofffiets is duur.
Tsja, wat jij zoekt willen er meer...
Leon

Ik denk dat het frame idd al zal helpen, maar met zo'n kettingbeschermer (uiteraard geen volledige kast, dat heb ik nooit gezien op derailleur fiets) verhinder je ook iets beter dat de rok tussen de ketting en het (voorste)tandwiel komt. Zoiets als op de foto van de Giant.
Een rohloff gaat idd beetje boven mijn vooropgesteld budget :wink:

Ik neem aan dat een stuur vervangen niet te moeilijk is? Lastigste is dat je spanning remkabel en versnellingskabel moet bijstellen vermoedelijk. Komen er nog andere dingen bij kijken?

alvast heel erg bedankt voor de feedback.

GoDiva schreef:Ik neem aan dat een stuur vervangen niet te moeilijk is? Lastigste is dat je spanning remkabel en versnellingskabel moet bijstellen vermoedelijk. Komen er nog andere dingen bij kijken?
Met wat mazzel is het niet moeilijk en hoef je zelfs de meeste kabels niet opnieuw te stellen omdat deze met buietnkabel en al aan de rem/commandeur zitten. Maar je kunt ook pech hebben en bv een nieuwe stuurpen nodig hebben of bij een krakelingstuur erachte komen dat het niet meer gemakkelijk is om een stuurtas te monteren. Wat wil je door wat vervangen?
Leon

Ik kwam dit nog op deze site tegen...toevallig ook nog in Belgie :-)

Ik weet niet of het wat is.

koga terralightlady , model 2003. €700,-

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6025

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

@ Leon: is een nieuwe stuurpen dan zo moeilijk te plaatsen? Lijkt me dat je oude gewoon eruit trekt en nieuwe plaatst (buiten natuurlijk de extra kost van zoiets, wat ik niet ken).
Een vlinderstuur (= krakeling?) lijkt me heel comfortabel, met een grote varieteit aan posities. Gebrek aan mogelijkheid tot andere posities is iets wat ik tot nu toe altijd ondervonden heb op fietstochten met gewone "standaardsturen". Ik heb idd gelezen dat het een stuurtas soms moeilijker te bevestiging maakt, maar er moet wel iets op te vinden zijn (anders zouden zoveel mensen er niet mee rijden).
Wat dat stuur betrekt kan ik toch nog zien. En voor dagelijks gebruik is een vlinderstuur ook wat overdreven. Als ik eenmaal een fiets heb kan ik het nog bekijken.

@ Willem_v: is idd ook wel interessant (zelfs al zit het iets boven mijn voorzien budget). Ik ga een shortlist moeten maken, en dan toch een paar fietsen "bezoeken" (alleen daar nog de tijd voor vinden...). Dan mijn keuze maken, en fietsen maar.

Andere opmerkingen, suggesties,... nog altijd welkom.

Hi,

nadeel va zo een krakeling is dat je te veel zit posities hebt, waardoor meestal de ideale er net niet bij zit... ik opteer eerder voor een flatbar met barend, 2 posities die prima voldoen. Maar heb je al eens met een krakeling gereden? En let ook op het type stuurpen/ stuur, zit nl nogal wat verschil in...

Bas

GoDiva schreef:is een nieuwe stuurpen dan zo moeilijk te plaatsen? Lijkt me dat je oude gewoon eruit trekt en nieuwe plaatst.
Bij een conventionele stuurpen is dat als het goed is de standaard. Let idd op de lengte van de voorbouw (naar keuze en bepalend voor de zit), de lengte van de pen zelf (wat de maximale hoogte bepaalt), de diameter van het stuur wat erin komt en de diameter van de pen in het balhoofdstel. En het is handig als het stuur bevestigd wordt met 2 bouten i.p.v. 1 zodat je niet het halve stuur hoeft te ontdoen van onderdelen om het te kunnen monteren.
Groet,
Leon

Leon schreef:Bij een conventionele stuurpen is dat als het goed is de standaard.
Hi Leon, welke standaard? de race standaarden zijn geloof ik 24 en 26, oversized 31,8. mtb weet ik zo niet... (25,4??) liep daar van de week ook weer tegen aan, al had ik gelukkig in de rommelbak hier nog een aantal 1" pennen met wel de juiste diameter...

Bas

Een suggestie voor een nieuwe fiets: VSF Fahrradmanufaktur heeft als instapmodel de T50: 499 euro. Dan heb je een nieuwe fiets van uitstekende kwaliteit voor weinig geld. Misschien moet je er een reisje voor ondernemen, maar volgens mij voldoet deze fiets aan al je eisen. Op de website van deze fabrikant en op dit forum vind je informatie genoeg over dit merk.

Karin
Veni vidi fietsie

Bon, tis de Giant tourer geworden (wegens makkelijkst bereikbaar, zag er degelijke fiets uit, niet al te veel gebruikt, met kettingkast en denk dat ik voor 250 euro wel niet zo'n slechte koop zal hebben gedaan).

Direct uitgetest op weg naar huis, ipv de nmbs te proberen trotseren (in tijd zal het wel niet zo veel hebben uitgemaakt).
Ik denk dat ik toch het zadel ga moeten vervangen, dat zit niet echt naar mijn zin, met druk op punten waar ik dat liever niet heb. Maar hoe schat je in welke zadel comfortabel zal zitten? Ik denk dat het altijd uitproberen gaat worden.
Als ik het zadel vervang, lijkt me dat de zadelpen ook vervangen moet worden, althans ik zie niet goed hoe ik het zadel van de pen krijg... Zou ik dan voor een verende pen gaan?
Het stuur twijfel ik nog over: vorlopig voldoet het wel, of zou ik toch voor bv vlinderstuur gaan?
Ten slotte ga ik ook lowriders willen hebben op mijn fiets op termijn. Deze vakantie denk ik dat ik hierdoor te veel bagage ga willen meesleuren (mag toch maar 15 kg mee op vliegtuig; enige wat ik nog extra ginder zou moeten transporteren is eten.

GoDiva schreef:Als ik het zadel vervang, lijkt me dat de zadelpen ook vervangen moet worden, althans ik zie niet goed hoe ik het zadel van de pen krijg... Zou ik dan voor een verende pen gaan?
Het stuur twijfel ik nog over: vorlopig voldoet het wel, of zou ik toch voor bv vlinderstuur gaan?
Hoi,
Gefeliciteerd!
Zadelpen - lijkt me sterk dat je die moet vervangen. Zit er geen inbusbout aan de onderkant bij het zadel?
Met het stuur zou ik eerst even gaan fietsen voordat je zekere ideeën krijgt.
Heb je nog een foto van de fiets; kunnen we beter meedenken. De pagina waar hij op te koop stond is inmiddels weg :D
Groet,
Leon

Idd, die pagina is direct verwijderd geweest door de vorige eigenaars (heel vriendelijke mensen). Ik heb momenteel geen fototoestel (moet ik ook kopen voor ik naar Ierland vertrek), maar misschien dat ik na het weekend aan de slag ga met webcam (hoewel kwaliteit te wensen overlaat dan).