Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over fietsen met baby en fietskar - Forum Wereldfietser

Vraag over fietsen met baby en fietskar

Hallo iedereen,

We hebben een baby van nu 6 mnd en we willen graag deze zomer (en daarna) op fietsvakantie. Mijn vriend heeft nog geen goede fiets en die van mij is vorig jaar gestolen, dus we moeten allebei nog fietsen aanschaffen.
We hebben inmiddels al een lichte fietskar gekocht.

Nu is mijn vraag: welke soort fiets kunnen we het beste kopen?

We hebben al uitgebreid op internet gekeken en kwamen uit op Koga Myata Randonneur, maar nu vertelde de fietsenhandelaar dat deze fietsen niet sterk genoeg zijn om een fietskar met max 60 kg in de bergen te kunnen trekken.

Wie heeft hier ervaring mee? Moeten we toch een Santor Worldtraveller kopen?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties !!!

Elsbeth van der Scheer uit Leusden

Een beetje overdreven is die reactie van je fietsenboer wel. Een kar is wel een belasting, maar nu ook weer niet zo'n heel grote. Althans, zolang je het niet hebt over een damesframe. Dat wil niet zeggen dat die Koga nu de ideale fiets is, maar dat is een ander verhaal. Er is over dat onderwerp hier al veel gediscussieerd, en mijn persoonlijke voorkeur gaat zoals bekend uit naar een stevige stalen fiets met brede 26 inch banden, en een racebocht. Kijk behalve naar Koga en Santos ook eens naar Avaghon, Snel, van Herwerden, of Vittorio. Heb je nog meer geld, dan kun je bij onze hoogsteigen techno guru Marten Gerritsen terecht (www.m-engineering.nl).
Maar.... Bedenk je dat je over een paar jaar weer uit die kar gegroeid bent. Kinderen kunnen daar tot ongveer 5 jaar oud in, maar daarna kunnen ze op vakantie nog niet zelfstandig fietsen. Je ziet voor dat doel veel aanhangfietsjes, maar daar ben ik niet zo dol op (veel te instabiel, en in elk geval heb je een heel stabiele en stijve fiets nodig). Onze oplossing is een speciale kindertandem geweest: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html Dat was zes jaar lang ideaal (de tandem is net verkocht omdat onze jongste van nu negen nu wel echt zelf gaat fietsen). Die tandem was werkelijk ideaal. Afgelopen zomer zijn we er nog van Bazel naar Como mee gereden.
Kortom, mijn suggestie is eigenlijk simpel. Nu is niet helemaal het goed moment, voor althans de fiets voor de grootste en sterkste van jullie beiden. Koop voor een paar jaar een goede tweehands fiets (er staan op marktplaats vele prachtige Koga's voor 200-400 euro). Dan ontdek je ook wat voor fiets je precies wilt. Koop daarna een kindertandem (kosten nieuw 1200-1800 euro, maar na afloop tweedehands nog veel waard), doe daar een aantal jaren mee, en koop dan een echte super fiets.
Kijk ook eens hier: http://www.fietsenmetkinderen.info/
Wim

Met mijn Koga Randonneur + fietskar met kind heb ik al vele duizenden kilometers gefietst. En niet sterk genoeg?! Wat zou er dan met de fiets gebeuren? Valt het frame uit elkaar ofzo? We hebben het hier wel over een fiets die speciaal gebouwd is voor vakantie/reis-gebruik, als deze fiets het al niet aan zou kunnen... Ik ben in ieder geval dik tevreden met mijn fiets!
De meeste fietsende gezinnen die ik ken, fietsen overigens met materiaal van duidelijk mindere kwaliteit, en ook dat gaat over het algemeen prima.

Aandachtspunt vind ik wel de aanschafprijs van de Rondonneur. Ik vind hem relatief duur (en zwaar). Het is dat ik hem met heel erg veel korting heb kunnen kopen, maar anders had ik een andere fiets (ander merk) gekozen. Voor die 1700 euro heb je erg veel mogelijkheden. Maar daar staat dit forum vol mee...

Succes,
Sandra
Hoi allemaal,

Hartstikke bedankt al zover voor jullie reacties. Fijn toch, zo'n forum met allemaal experts! We hebben idd heel goede deals voor de KM op het oog (zgan, en dan rond 1000). Ik twijfel nog even of ik het damesmodel wel zal doen, denk ik nog even over na.

Bedankt zover! Meer reacties welkom natuurlijk..
Elsbeth

Ik zou beslist voor een herenmodel gaan. Op een vlakke weg voel je het verschil misschien niet. Maar zodra je over heuvels of bergen fietst, voelt een herenframe stijver. Dat kost dus ook minder energie bergop, want die gaat bij een damesframe deels in het gezwabber zitten. In een afdaling voelt het veiliger. Als je fysiek geen beperkingen hebt, lijkt me dat opwegen tegen op- en afstapgemak.

Nou, waar ik vooral aan zit te denken: bij de gewone dagtochten, zal ik ons kind in een zitje voorop nemen voorlopig. Dan lijkt me het fijner en veiliger als ik een lage instap heb.

Elsb schreef:Nou, waar ik vooral aan zit te denken: bij de gewone dagtochten, zal ik ons kind in een zitje voorop nemen voorlopig. Dan lijkt me het fijner en veiliger als ik een lage instap heb.
In een Engels artikel heb ik ooit eens gelezen dat kinderen voorop onveiliger is dan achterop, maar ik kan het even niet meer terugvinden. Nu even geen tijd om veel te googlen. Met een kind achterop heb ik het ook wel eens fout zien gaan toen moeders een drempel te hard nam en het kind gelanceerd werd. Blijkbaar niet vastgesnoerd (of kind heeft het zelf los weten te maken). Gelukkig alleen huilpartij.

Het lijkt me dat een herenmodel juist veiliger is met een kind voorop. Als je stilstaat kun je ook nog met je benen voorkomen dat de fiets omvalt. Bij een lage instap lukt dat alleen door aan het stuur te trekken. Natuurlijk wel een fiets nemen waar je nog met twee voeten aan de grond kan komen. Bijvoorbeeld een sloping frame.

Sjirk