Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Berlijn - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Berlijn

In juli wil ik fietsen van mijn woonplaats naar Berlijn. Ik wil er 6 dagen over doen en heb al uitgezocht waar ik ongeveer wil overnachten (pensions, zimmer frei). Ik heb de route uitgestippeld mbv viamichelin.com. Ik zie dat vrijwel iedere doorgaande weg in D een nummer heeft bv. L765.
Kun je daar ter plekke ook vertrouwen op die wegnummering? Staan wegnummers altijd aangegeven?
Weten jullie een goedkoop overnachtingsadres in Berlijn? Geen jeugdherberg.
Heeft iemand ervaring met fietsen naar Berlijn en misschien nog wat tips voor me?

Dank,
Jos

Er zijn beschreven toeristische fietsroutes naar Berlijn, over bewegwijzerde fietsroutes, maar dan ben je langer onderweg dan zes dagen. Mijn insteek is dat het niet zo belangrijk is hoe lang je er overdoet, maar meer wat je onderweg tegenkomt.
Informatie en veel links vind je op de site van de Duitse fietsersbond ADFC: www.adfc.de
De ADFC heeft ook veel fietsvriendelijk overnachtingadressen geinvantariseerd in Bett & Bike.
Beste kaarten zijn op dit moment Haupka, o.a. te koop via de site van de Fietsvakantwinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
De Fietsvakantiewinkel heeft ook routeboekjes met informatie over accommodatie onderweg.
Informeer over budget-accommodatie, maar geen jeugdherberg, via het Duits Verkeersbureau.
Overigens zijn in Berlijn diverse campings in de grote, groene delen van het stadsgebied.
Bij het Duits Verkeersbureau hebben ze ook de brochure: Deutsland per Rad entdecken en een overzichtskaart met de Duitse Fernradwege (langeafstandfietsroutes).
www.duitsverkeersbureau.nl

Bedankt voor je reactie, maar toch niet helemaal antwoord op mijn vraag. De route heb ik nl. al en ook overnachtingen.
Vraag was hoe het zit met die wegnummering en of jullie een goedkoop pension weten in Berlijn.
De tip van de kaarten van Haupka is wel nuttig.

Wegnummering in Duitsland. Alle Bundesstrassen hebben in ieder geval een nummer op de wegwijzers, de wegen met een B voor het wegnummer, maar dat zijn nu juist de wegen waar je niet op moet fietsen. Wegen met L zijn Landesstrassen: wegen onder beheer bij een Duitse deelstaat, een soort provinciale wegen. Handig voor de auto, maar zij lijken mij ook niet erg aantrekkelijk om op te fietsen. Ik weet niet of die nummers ook overal op de bewegwijzering staat, want daar let ik niet op, hoewel die nummers van de Bundesstrassen mij wel steeds opvallen. In Duitsland kijk ik vooral naar de bewegwijzing voor fietsers.
Als ik jou was zou ik mijn plan nog maar eens een keertje goed bekijken en zonodig te heroverwegen of je toch niet de fietroute R1 volgt. Deze fietsroute gaat vanaf de Nederlandse grens bij Zwilbroek naar Berlijn. Je volgt gewoon de bordjes.
Op de Haupka fietskaarten kun je alle voor fietsers geschikte routes vinden.
Ik zou een goedkoop pension in Berlijn toch proberen te traceren via het Duits Verkeerbureau. Heb je al nagedacht in welk deel van Berlijn je wilt overnachten? Berlijn is vrij uitgebreid en centrumfuncties liggen nogal verspreid.

Het is inmiddels niet zo belangrijk meer. Ik heb van je de tip gekregen om bij de fietswinkel te kijken en daar heb ik 5 kaarten besteld van oost naar west. Ik had een stratenatlas van schaal 1 op 300.000 en daarmee wilde ik fietsen. Nu ga ik a/d hand van die nieuwe kaarten (1 :150.000) fietsen en dan maak ik er een afwisselende, landschappelijke tocht van.
Genieten onderweg is minstens zo belangrijk dan het doel bereiken.
3 jaar geleden naar Parijs had ik een gedetailleerde kaart van Paul Benjaminse en dat ging perfect. http://home.wanadoo.nl/joswelling

Die R1 zie ik niet zo zitten, omdat dat over onverharde wegen gaat en als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het lekke banden.
Welk deel van Berlijn maakt me niet zo uit. Met de fiets ben je zo in het centrum.

Die R1 zie ik niet zo zitten, omdat dat over onverharde wegen gaat en als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het lekke banden.
Welk deel van Berlijn maakt me niet zo uit. Met de fiets ben je zo in het centrum.
Hoe slecht zijn je banden? Als ik al een lekke band heb is het meestal na regen op verhard. Een beetje band kan prima onverhard aan (mits binnen de perken, natuurlijk). Wegligging lijkt me eventueel een groter probleem.

Verkijk je verder niet op de grootte van Berlijn! Als je een beetje aan de buitenkant zit doe je er makkelijk een uur over naar één van de centra...

Jos,

Je hebt toch een Giant Expedition? Prima fiets! Die kan daar echt wel tegen. Ik heb jarenlang op zo'n zelfde fiets gereden: ook op veel Duitse gravelwegen. Met goede banden met een anti-lek laag heb ik in Duitsland nog nooit een lekke band gehad.

Haha

je hebt op mijn website gekeken en daar had ik idd die fiets. Maar die was geleend! Zelf heb ik een racefiets Gazelle

Wil je in Berlijn echt niet naar een jeugdherberg? Jugendherberge Berlin International vond ik een prima ervaring. Zo'n 18 euro per nacht met een geweldig ontbijt, en dicht bij de Potsdamer Platz, dus alles goed te fietsen.

Karin
veni vidi fietsie

JosW schreef:Met de fiets ben je zo in het centrum.
De laatste keer dat ik in Berlijn op een camping stond, had ik stevig doorfietsend een heel dik uur nodig om in het centrum te komen.

Gerd

cjmholthuis schreef:Wil je in Berlijn echt niet naar een jeugdherberg? Jugendherberge Berlin International vond ik een prima ervaring. Zo'n 18 euro per nacht met een geweldig ontbijt, en dicht bij de Potsdamer Platz, dus alles goed te fietsen.

Karin
veni vidi fietsie
Ik kan me de opmerking van Karin aansluiten. Mocht je dit toch niet willen: via internet kun je ook vantevoren al een hostel boeken. Iets duurder misschien maar meestal ook goede kwaliteit. (bv www.youthhostel.com)

Daarnaast: niet om je route af te kraken of te zeggen wat je moet doen maar ik heb de R1 2 jaar geleden gefietst en in principe is dit goed te fietsen mits je een goede kaart erbij hebt (voor t geval er een keer een bordje mist :wink: ). Geen lekke banden gehad, soms i.d. wel onverharde wegen maar wil niet zeggen (zoals hierboven ook gezegd) dat je daardoor eerder lek gaat rijden.

Maar goed, hoe je ook rijdt: een goede reis en geniet ervan.
vr.gr.

Theo

Vorig jaar via de R1 naar Berlijn gefietst. Wij hebben in Berlijn overnacht op de stadscmaping, tentstation. Heerlijk kamperen in de stad. Overal dichtbij en op de camping niet het gevoel hebben dat je in een stad bent! Super!
Maar misschien wil je wel helemaal niet kamperen....
Heerlijk gefietst, mooie omgeving, zelf heb ik erg genoten van de rust en de mooie natuur (maar ik denk dat dat voor een groot deel ook te danken was aan de (regelmatig onverharde) route die door bos enzo ging). Wij hebben de R1 gefietst, dus daar weet ik alleen dingen over en het werd me duidelijk dat je die route niet wilt fietsen..

Andrea schreef:Maar misschien wil je wel helemaal niet kamperen....
Wij hebben de R1 gefietst, dus daar weet ik alleen dingen over en het werd me duidelijk dat je die route niet wilt fietsen..
Ik wil idd niet kamperen. Veel bagage en 's morgens gebroken opstaan terket me niet (meer).
De R1...ik begin te twijfelen...
Jullie zijn wel erg enthousiast allemaal over die route..

Maar, ik wil in 6 dagen Berlijn bereiken.
Gelukkig woon ik 10 km van de grens, dus misschien kan die R1 ook nog wel.

cjmholthuis schreef:Wil je in Berlijn echt niet naar een jeugdherberg? Jugendherberge Berlin International vond ik een prima ervaring. Zo'n 18 euro per nacht met een geweldig ontbijt, en dicht bij de Potsdamer Platz, dus alles goed te fietsen.

Karin
veni vidi fietsie
Ik heb misschien nog een ouderwets beeld van een JH: stapelbedden en een grote slaapzaal.
Is dat verandert? Vast wel?
Misschien toch een optie.

JosW schreef:Ik heb misschien nog een ouderwets beeld van een JH: stapelbedden en een grote slaapzaal.
Is dat verandert? Vast wel?
Misschien toch een optie.
Dat waren de jaren '60

GerdC schreef:
JosW schreef:Met de fiets ben je zo in het centrum.
De laatste keer dat ik in Berlijn op een camping stond, had ik stevig doorfietsend een heel dik uur nodig om in het centrum te komen.

Gerd
Ik las net dat Berlijn 1,5 x zo groot is dan Parijs!

JosW schreef:Ik las net dat Berlijn 1,5 x zo groot is dan Parijs!
Zal eerder andersom zijn :wink:

Met zijn 2 miljoen inwoners in het centrum en 11 miljoen voor de hele agglomeratie, met inbegrip van de 'banlieue' (voorsteden), is Parijs na Londen de grootste stad van West-Europa.

Jos
Er zijn goede duitse fietskaarten waar heel duidelijk op aangegeven is wat
Fiets vriendelijke wegen zijn en waar je op de fiets absoluut niet moet komen( te druk)
Even bij de fietsvacantie winkel kijken.
Uit ervaring weet ik dat de meeste B = Bundesstrassen gekkenwerk is om op de fiets te rijden en levens gevaarlijk. Er is altijd wel een rustiger paralelweg en tegenwoordig zelfs fietspaden, varierende van billartlaken tot zeer slecht.
Zover ik weet is de weg nummering altijd goed aangegeven, in ieder geval is de bewijzering op zijn Duits= Gruendlig

Er is bijna direct in Berlijn een Natuurvriendenhuis (= zusterorganisatie van het Nivon)
U-Bahn bijna voor de deur en loop je de andere kant op ben je in het bos.

Groetjes

Opa Leen

In Berlijn kun je je fiets meenemen in de S-bahn (een stadspoorbaan). Zie: www.s-bahn-berlin.de
Voor fietsenvervoer in de S-Bahn: http://www.s-bahn-berlin.de/aboundticke ... tnahme.htm
Het grondgebied van de gemeente Berlijn is inderdaad groter dan de gemeente Parijs, maar Berlijn heeft veel meer groen dan Parijs en Groot-Parijs heeft veel meer inwoners in de voorsteden, die zelfstandige gemeenten zijn.
Meer over fietsen in Berlijn, met voerzicht van de fietsroutes:
http://www.stadtentwicklung.berlin.de/v ... adverkehr/
of: http://bbbike.radzeit.de/cgi-bin/bbbike.cgi
Routeplanner Berlijn op de fiets:
http://www.vmzberlin.de/vmz/vmz.jsp?pag ... &type=bike
Naar Berlijn in zes dagen.........
Ik heb de R1 vorig jaar in 11 dagen gedaan met dochterlief die toen 15 jaar was. Zo'n 80 km per dag afwisselend over asfalt en klinkertjes. Ook twee keer totaal verkeerd gereden omdat een aantal bordjes niet meer stond waar ze volgens ons hadden moeten staan. Omdat je, door de bordjes te volgen niet constant hoeft op te letten kun je wel flink opschieten, voordeel van een uitgestippelde route.
Een vriend is vorig jaar in vier dagen van Berlijn naar Amsterdam gereden. sliep 's nachts in z'n tent en was kapot toen hij aankwam. Zijn route heeft hij uitgestippeld door een rechte lijn te trekken tussen de twee steden en ongeveer langs die lijn te fietsen. 't Is maar wat je leuk vindt.
Voor wat betreft overnachtingen is Berlijn groot genoeg om een plek te vinden als je daar bent. Als je dat niet wilt dan kun je ook kijken op de volgende site: www.berlin.de/tourismus/index.html, waar je zelf kunt aangeven in wat voor 'n soort accomodatie je wilt overnachten.
Ook www.berlinsofort.de/ is geen gekke site..