Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slappe spaken - Forum Wereldfietser

Slappe spaken

Gisteren een kleine fietsramp op mijn Giant mountainbike:
Zonder te vallen of te botsen, zaten er ineens een paar slagen in mijn voorwiel. Fietsen was niet meer mogelijk!! De fiets is nog geen jaar oud. :(

De spaken van dit wiel (en ook van het achterwiel) voelden altijd al wat losjes, slap aan in verhouding tot andere wielen.

Kan het zijn dat ik slecht gespaakte wielen heb gekocht?
Anders kan ik niet verklaren dat er zomaar slagen in zitten.

Kan ik het achterwiel en zelfde lot als het voorwiel besparen door de spaken strakker aan te draaien?

Het betreft Alexrims, ace-16, op een Giant XTC 2.5.

Als iemand iets weet, hoor ik het graag!
Alvast dank en groet Emiel (op het account van zijn vriendin)
Spinnetje schreef:Gisteren een kleine fietsramp op mijn Giant mountainbike:
Zonder te vallen of te botsen, zaten er ineens een paar slagen in mijn voorwiel. Fietsen was niet meer mogelijk!! De fiets is nog geen jaar oud. :(

De spaken van dit wiel (en ook van het achterwiel) voelden altijd al wat losjes, slap aan in verhouding tot andere wielen.
Spaken moeten voldoende spanning hebben, anders gaan ze niet lang mee en geven ze ook geen steun. Bovendien lopen de nippels los en dan holt de zaak nog harder achteruit.
Te strak is echter ook niet goed, dan kan er ook zomaar een slag in je wiel knallen

Al je een achterwiel wil opspannen moet je de rechterspaken meer spannen dan de linkse, bv rechts een halve slag, links een halve slag en rechts nog een keer een halve slag
Spinnetje schreef:Zonder te vallen of te botsen, zaten er ineens een paar slagen in mijn voorwiel. Fietsen was niet meer mogelijk!! De fiets is nog geen jaar oud. De spaken van dit wiel (en ook van het achterwiel) voelden altijd al wat losjes, slap aan in verhouding tot andere wielen.
Je hebt garantie, maak daar gebruik van. Anderzijds heb je wel erg lang gewacht, waar je weer tegenin kunt brengen dat - mits je de fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht - jij niet de deskundige hoeft te zijn.
Zoek even op Marten's site op hoe dat met spaken gaat, hij heeft meer op zijn site staan dat hij hierboven heeft geschreven :D
Succes,
Leon

Ik vraag me ook af of ik mijn spaken eens moet (laten) aanspannen. Ik vertrek op fietsreis binnen een maand. Misschien ga ik best eens langs bij de lokale fietsenmaker en laat ze eens aanspannen. Kan ik onderweg de spaken ook nog eens aanspannen? En heb ik daar speciale tools voor nodig (buiten een spaakspanner uiteraard) zoals een spanningsmeter of een mount? Ik kan zo een meter meenemen maar geen mount...

s0lar schreef:Ik vraag me ook af of ik mijn spaken eens moet (laten) aanspannen. Ik vertrek op fietsreis binnen een maand. Misschien ga ik best eens langs bij de lokale fietsenmaker en laat ze eens aanspannen. Kan ik onderweg de spaken ook nog eens aanspannen? En heb ik daar speciale tools voor nodig (buiten een spaakspanner uiteraard) zoals een spanningsmeter of een mount? Ik kan zo een meter meenemen maar geen mount...
aan een goed wiel hoef je niks te doen, totdat een boom oversteekt

m-gineering schreef:
s0lar schreef:Ik vraag me ook af of ik mijn spaken eens moet (laten) aanspannen. Ik vertrek op fietsreis binnen een maand. Misschien ga ik best eens langs bij de lokale fietsenmaker en laat ze eens aanspannen. Kan ik onderweg de spaken ook nog eens aanspannen? En heb ik daar speciale tools voor nodig (buiten een spaakspanner uiteraard) zoals een spanningsmeter of een mount? Ik kan zo een meter meenemen maar geen mount...
aan een goed wiel hoef je niks te doen, totdat een boom oversteekt
Dank u wel

Maar als je net een nieuwe fiets hebt kan het geen kwaad om je wielen na een tijdje nog even te laten na-spannen. Dus voordat je gaat kan je je fietsenmaker er nog even naar laten kijken, hoeft niet zoveel te kosten.

Het verbaast me nog steeds hoe slap de spaken van machinaal gemaakte wielen vaak zijn.

Mijn zwager kocht onlangs twee nieuwe fietsen. De spaken stonden eigenlijk gewoon allemaal los. (Die kerel weegt 105 kg. )

Die velg gedraagt zich bij zo'n wiel als een ellips die steeds horizontaal blijft staan, alhoewel het wiel draait. De spaken komen twee maal per omwenteling helemaal los en dan weer vast. Metaalmoeheid leidt dan snel tot breuken.

Voor wie een beetje handig is en de theorie over wielen er op na leest is het niet zo moeilijk om een wiel perfect op spanning te brengen en te centreren.

Alle aangetikte spaken moeten "zingen" met een heldere toon, zoals een pianosnaar. Het is eerder onwaarschijnlijk dat met een wiel te hard opspant.

Berre schreef:Alle aangetikte spaken moeten "zingen" met een heldere toon, zoals een pianosnaar.
Puntje is wel dat er altijd discussie is over de toonhoogte, en dat de tonen vals klinken doordat de spaken gekruist zijn en elkaar daarbij raken.
Leon

Leon schreef:
Berre schreef:Alle aangetikte spaken moeten "zingen" met een heldere toon, zoals een pianosnaar.
Puntje is wel dat er altijd discussie is over de toonhoogte, en dat de tonen vals klinken doordat de spaken gekruist zijn en elkaar daarbij raken.
Leon
Over die toonhoogte kan je inderdaad van mening verschillen, ook al omdat die van de lengte van de spaak afhangt. De spaken van hetzelfde wiel hoeven ook niet allemaal exact hetzelfde te klinken.

Feit is dat slappe spaken altijd uitermate "slap" klinken, als ze al een toon voortbrengen.

Ik tik regelmatig op goed gespaakte wielen, na een tijdje ga je ze wel herkennen. En als een spakenpaar helemaal "uit de toon valt" is daar meestal wel wat mis mee.

Het voorwiel is opnieuw gespaakt en het achterwiel strakker aangedraaid, door Emiel. Momenteel wordt de fiets in Almere centrum getest op allerlei trapjes... Hopen dat ie het houdt

Groet Marieke

ps ik rijd op een barrel van een mountainbike regelmatig van trappen af zonder dat er een slag in komt, daar moet een fiets toch tegen kunnen of niet....?!?

Ik had zaterdag getracht de spaken aan mijn voorwiel wat aan te spannen. Na meer dan een uur knoeien was er een duidelijke slag in mijn wiel. Ik heb er de ervaring niet voor om ze eruit te krijgen en vandaag ben ik dan maar met mijn voorwiel naar de fietsenmaker gereden. Enkele uren later werd ik al gebeld dat ik het wiel mocht komen afhalen. 3.15 euro en het draait nu perfect.

Goeie fietsenmaker!

De spaken van Emiel z'n fiets staan weer helemaal strak en hebben het nodige hobbelwerk al weer overleeft!

Verder gehoord van een fanatiek mtb-er dat heel veel wielen in de fabriek te slap worden gespaakt en dat het heel normaal is om ze na een paar maanden zelf nog eens aan te spannen...

Groet Marieke