Ik ben afgelopen maandag (25 juli) van Lille naar Antwerpen per trein gereisd. Inderdaad overstappen in Kortrijk. Dat geeft niet, als ik maar verder kon gaan. Aankomst op spoor 6 en instappen voor Antwerpen op spoor 2. Ik heb m'n fiets gewoon gesjouwd over de trappen. In Antwerpen overstappen en door naar Rotterdam, waartussen kop werd gemaakt in Breda.
Maar de deur voor de fiets was zo smal en de trap met vier treden erg hoog vanaf de lage perrons. Met mijn rechterhand tilde ik m'n fiets op, mijn linkerhand aan een stang in de deur, terwijl het linkerhandvat van het stuur in m'n tanden klem zat tegen het omklappen van het voorwiel. Met moeite hees ik me naar binnen.
Ik waarschuw wel even dat het vertrekbord (zie tweede foto) helemaal niet klopt: mijn trein van 16.58 staat hier midden links. "Komt aan" staat er, dus dacht ik nog even te wachten. Maar diverse Belgen op het perron attenteerden mij erop dat zo'n 70 meter verderop de trein er al stond! Ik vlug erheen en ingestapt. Als die mensen mij niet hadden geholpen, dan was die trein ervandoor gegaan. Laat je dus niet door dit "Komt aan" misleiden en goed opletten!
Dus zoveel mogelijk foto's maken op stations.
Tip: enige kennis van de Franse taal is wel vereist: Op het station van Lille-Flandres wordt Kortrijk als
Courtrai aangegeven!
Ik heb deze treinreis geboekt bij FietsMee. Prijs Lille-Baflo € 33,40 + reservering fiets Antwerpen-Rotterdam € 4,-- + internationaal fietskaart € 12,-- en dan heb je nog € 25,-- voor administratiekosten van FietsMee (daarin is de heenreis ook begrepen, alleen was het Baflo-Mechelen voor € 25,--). De fietstarieven op de heenreis idem dito. Dus geen gepruts met NS Internationaal op internet maar gemak en zekerheid via FietsMee.