Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten

tav eindgebruiker

zwemmen doe je ook horizontaal
geen bloedsomloopproblemen
Weer een reactie van mij.

Waarom niet meer mensen op een ligfiets willen rijden? :roll:

Nou eigenlijk is dat heel simpel: :lol:

Een mens is in principe een kudde dier en wil niet opvallen! Sinds in de 30- er jaren van de vorige eeuw de ligfiets werd uitgebannen van officiele wedstrijden is het gedaan voor een 50 tal jaren met de ontwikkeling van de ligfiets. :?

Nu is de ligfiets een fiets soort die voor een heleboel geschikt is maar niet voor alles.Mike Burrows, een van de pioniers in de ligfietswereld, zei eens dat je eigenlijk een schuur moet hebben met een stuk of 10 fietsen: een vouwfiets, transport fiets, ligfiets laag ligfiets gestroomlijnd, bakfiets racefiets etc. :o

Wat ik hier mee wil zeggen dat ook in de wielrennerij een tijdfiets er anders uitziet (marginaal door de vele achterlijke regels) dan een "normale racefiets" :lol:

Een Lotus sportauto is niet voor iemand die veel moet meenemen (los nog van de prijs). De meeste mensen kopen een auto (om daar nu even bij te blijven) voor een bepaald doel , kinderen>> een grote auto, zonder kinderen en sportief een open cabriolet bijv. etc.

De ligfiets wereld heeft soms de neiging de fiets mooier te maken dan hij is. Dat leren we nu langzaam af. :lol:
Nogmaals zie de ligfiets als een andere fiets die niet concervatief gebouwd is want dat is de ligfietswereld allesbehalve. Zeg nu zelf de "normale fiets is toch eigenlijk allemaal hetzelfde, weinig noviteiten, behalve in de kleine dingen. Diamant frame twee wielen twee remmen, spatborden, een zadel en een stuur. Het verschil zit hem in de kleine dingen, maar ze zien er eigenlijk allemaal eender uit. 8)

Ik wil hier niemand overhalen over te gaan op een ligfiets, maar er zijn wel veel mensen die er beter af zouden zijn op een ligfiets. Mensen die slecht ter been zijn (3 wieler) en mensen met rugklachten die niet meer op een normale fiets mogen / kunnen rijden. :lol: :lol:

Vriendelijke (ligfiets-)groet, :lol: :D :D

Menno

Heb eens geprobeerd op een driewieler te fietsen (die mijn buurman, een echte ligfietsfreak, heeft gekocht).

Inderdaad zat ie echt goed. Maar ik merkte toch wat pijn in mijn knieën. Mijn buurman had dat in het begin ook. Hij heeft er erg mee gesukkelt in het begin. Aangezien mijn bijde ouders met knieproblemen zitten, is dat de reden dat ik niet overschakel.

Daarnaast lijkt mij off-road erg moeilijk, en is de zichtbaarheid ook niet zo goed. Als het regent wil ik ook niet op een ligfiet zitten, lijkt mij vreselijk.

ottovds schreef: Inderdaad zat ie echt goed. Maar ik merkte toch wat pijn in mijn knieën. Mijn buurman had dat in het begin ook. Hij heeft er erg mee gesukkelt in het begin. Aangezien mijn bijde ouders met knieproblemen zitten, is dat de reden dat ik niet overschakel.
Je hebt knieproblemen en knieproblemen bij ligfietsen. Aan de ene kant de soort die hier al een paar keer genoemd is in dit topic. Deze kniepijn komt door teveel kracht zetten. Een andere vorm van kniepijn komt door verkeerde afstelling van afstand tussen zitting en pedalen (of als je klikpedalen gebruikt, dan kan de positie/stand van de plaatjes onder je zolen ook ellende veroorzaken)

Welke van de twee (drie) bij jou en bij de buurman de oorzaak is geweest, weet ik uiteraard niet maar beide euvels zijn te verhelpen. Het eerste door bewust te trappen en een hoge kadans aan te leren. De tweede oorzaak kan uiteraard verholpen worden door de fiets gewoon goed af te stellen.
Daarnaast lijkt mij off-road erg moeilijk, en is de zichtbaarheid ook niet zo goed. Als het regent wil ik ook niet op een ligfiet zitten, lijkt mij vreselijk.
Offroad ben ik ook geen held met m'n ligfiets hoewel er zeker wel mensen zijn die op hun ligfiets behoorlijke capriolen kunnen uithalen.
Bekijk de filmpjes van deze website maar eens:
http://www.xs4all.nl/~markjan/hurricane/tricks.html
Afkomstig van:
http://www.xs4all.nl/~markjan/hurricane/index.html

Ik mis alleen een paar leuke filmpjes waar hij naast een trap omhoog fietst en er ook weer vanaf.
Verder heb ik ook echt mountainbikeritjes gezien op internet op een ligfiets op de website van één of andere buitenlandse fabrikant.
Het kan dus wel maar mij zie je het niet doen.

Wat betreft de zichtbaarheid... tja, dat is natuurlijk al flink besproken. Duidelijk is dat complete vrachtwagens en bussen net zo slecht zichtbaar zijn als (lig)fietsen, die worden ook niet gezien. Zolang er niet gekeken wordt, word je ook niet gezien.

Fietsen met regen vind ik niet leuk, ligfietsen met regen net zo min. Tenzij het met m'n velomobiel is ('sigaar'), dan maakt het me totaal niets uit.

eindgebruiker schreef:
macdavid schreef:op basis van de kleine frontoppervlakte
zou de ligfiets nog sneller moeten zijn

http://img246.imageshack.us/img246/1985 ... etsdj6.jpg
Merk wel op dat met bagage het voordeel minder is. Op een rechtopfiets zitten de tassen ter hoogte van je benen. Op een ligfiets hangen de tassen (deels) onder je en zorgen zo voor een relatief grotere uitbreiding van het frontaal oppervlak.
Nou,

Dat hangt dan wel af van de vorm. Frontaal oppervlak is niet alles. Als je banaantassen gebruikt, dan hebben die een mooie aerodynamische vorm. Die mogen heel wat meer frontaal oppervlak hebben als recht afgewerkte fietstassen. Met mijn quest ligfiets heb ik een fors groter frontaal oppervlak. Daarom zou ik dus langzamer moeten gaan dan een racefietser. Zeker omdat ik er ook nog eens een derde wiel bij heb. Toch ga ik in de regel sneller. En heeft het helemaal geen zin voor de racefietser om vlak achter me in het zog te gaan hangen. Dat zog heb ik namelijk niet..... En dat bewijst waar de winst zit. Verder zit ik bij regen droog. Waarmee ik niet wil beweren dat dit nu de ideale fiets zou zijn. Elk doel stelt andere eisen aan de fiets. Voor lange reizen met bagage en voor woonwerkverkeer is het voor mij een perfecte oplossing. (vorige week woensdag nog naar Leuven gereden, 240 km. enkele reis, met bagage) Maar een ander gaat lekker mat de auto of trein. Of misschien wel met de racefiets. Kan allemaal, als je je er maar lekker bij voelt. En ik denk maar zo: als het gezonde beweging oplevert is het beter voor je dan wanneer je als een zoutzak op je stoel blijft zitten.

Groet van Q106 - lekker fietsen- uit Zwolle

gepost op 28 mei over knieklachten op de ligfiets ...

http://f21.parsimony.net/cgi-bin/topic- ... mer=128617

Tja, bekende dingen. Zo te zien een kwestie van goed afstellen van de fiets (met name afstand tussen zitting en pedalen)
Maar wat wil je met je bericht zeggen? Dat een ligfiets daarom slecht is voor de knieën? Als ik me niet vergis kent de 'normale' fiets (mountainbike, racefiets, radonneur, etc) ook z'n problemen die je kan krijgen als je de fiets niet goed afstelt of een fiets koopt die niet goed bij je lichaam past.

Wonderbaarlijk genoeg zijn pijntjes in de polsen, de rug, de nek, de handen en het achterwerk bij een normale fiets géén reden om niet te gaan 'normaalfietsen'

wilfr

zogenoemde knieklachten kunnen inderdaad door de gewone fiets onstaan

nekpijn , handpijn , last van het zitvlak enz ook


ik heb wel de indruk dat veel liggers de nadelen niet graag onder ogen zien
bedwelmd door het buitengewone komfort


maar uw vraag is wat ik wou zeggen

ik vrees dat zogenoemde knieklachten bij ligfietsen niet te vermijden zijn
tegelijk haast ik mij ook te zegen
dat op het op de gewone fiets niet evident is zonder hinder te fietsen

Een hele maand weggeweest en bij thuiskomst blijkt er op dit forum uitgebreid over ligfietsen te zijn gediscussieerd!

Om een lang verhaal kort te houden: na meer dan 10.000 ligfietskilometers in alle delen van Europa (en daarvóór nog veel meer op bukfiet... eh pardon, randonneurs) zijn Corrie en ik geen ligfietsfundamentalisten geworden (in ons huis staan en hangen ook altijd nog 2 randonneurs, een bejaarde racefiets, 2 stadsfietsen en 3 vouwfietsen), maar wel verknocht geraakt aan deze comfortabele manier van fietsen. Corries rode Dingo heeft inmiddels plaats moeten maken voor een zwarte Orca, waar ze bij de eerste kennismaking 'verliefd' op geworden was! Dus niet alle gedumpte ligfietsen zijn van spijtoptanten.

Lees onze ervaringen, bijgewerkt met de meest recente pittige tocht over de bergpassen van Corsica, op http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... ringen.htm.

macdavid schreef: ik heb wel de indruk dat veel liggers de nadelen niet graag onder ogen zien
bedwelmd door het buitengewone komfort
Misschien wel ja. Liefde maakt blind ;) Alleen gaat het niet voor alle liggers op. Dat blijkt ook wel in dit topic, er zijn hier genoeg liggers die zelf wat nadelen aandragen.
ik vrees dat zogenoemde knieklachten bij ligfietsen niet te vermijden zijn
tegelijk haast ik mij ook te zegen
dat op het op de gewone fiets niet evident is zonder hinder te fietsen
Niets is onmogelijk denk ik. Zadelpijn? Een goed zadel schijnt te helpen. Ik heb in mijn 'normale' fietstijd toch wel last gehad van m'n zitbeenderen (ze zijn ook vrij 'puntig' helaas). Een goed lederen brooks zadel heeft me toen ook niet geholpen; ik blééf maar spannen want telkens zakte ik weer met die puntige beenderen zodanig ver doordat ik met de onderkant van het leren zadel tegen de metalen stangen aan kwam die van punt naar achterkant van het zadel liepen.

Soms is het gewoon zoeken naar het juiste voor jou. Voor mij betekent dat niet zo snel meer een 'rechtopfiets'.
Niets is perfect..... helaas niet. Iedereen moet gewoon keuzes maken op basis van eigen beleving, toepassing, smaak etc. En sommige nadelen moeten voor lief genomen worden. Ik merk dat élke dag ook weer als ik die 45 kg aan fiets de bult op moet trappen. Dat is wel anders wanneer ik m'n 18 kg zware 'normale ligfiets' pak, dan ineens merk ik weer verdraaid goed wat één nadeel is van m'n velomobiel. Kom ik op een zanderig stuk met m'n tweewielige ligfiets dan bedenk ik dat een rechtopfiets toch handiger is óf natuurlijk die zware driewieler.

Wie vindt de eerste transformerfiets uit?

Helaas is het uit met onze liefde voor de ligfiets. Het kan een comfortabele en relaxte manier van fietsen zijn, maar dan moeten de fietsen wel heel blijven. De laatste maanden hebben we echter zoveel ernstige averij ondervonden, dat we met deze fietsen niet meer op reis durven te gaan.
De fabrikant heeft de brokstukken van Corries één jaar oude fiets, die spontaan in tweeën is gebroken, voor driekwart van het aankoopbedrag teruggekocht, maar blijft wel stug volhouden dat deze fietsen geschikt zijn voor lange reizen met veel bagage. Ik laat het eindoordeel graag over aan de fietstechneuten onder ons. Lees hier het hele verhaal, compleet met foto’s die niet zouden misstaan in Martens Oops!-galerie.

Afbeelding

keesswart schreef: Ik laat het eindoordeel graag over aan de fietstechneuten onder ons. Lees hier het hele verhaal, compleet met foto’s die niet zouden misstaan in Martens Oops!-galerie.

Afbeelding
zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast heel gebleven :roll:

keesswart schreef:Helaas is het uit met onze liefde voor de ligfiets.
Na het relaas van alle ellende snap ik je reactie en begrijp dat jullie er een streep onder zetten.
Ik ben na diverse ontmoetingen, gesprekken met ligfietsers en bewondering van hun ligfietsen niet overtuigd, dat je geen wereldfietser kun zijn op een ligfiets en/of deze fietsen niet geschikt zijn om met plezier een reis waar dan ook te maken. Iedere hobby heeft z'n beperkingen.

Daarbij stel ik wel dat je ons niet op zo'n fiets zult tegen komen. Wij hebben er helemaal niets mee en rijden liever op onze Kogaatjes, waarvan anderen weer stellen dat je beter merk X kunt rijden.

Ik hoop en gun jullie wel, dat je het fietsplezier in eventueel een ander type terug zult vinden, er zijn zoveel mogelijkheden.

groet Bob

Bob&Marguérite schreef:Ik ben na diverse ontmoetingen, gesprekken met ligfietsers en bewondering van hun ligfietsen niet overtuigd, dat je geen wereldfietser kun zijn op een ligfiets en/of deze fietsen niet geschikt zijn om met plezier een reis waar dan ook te maken.
Natuurlijk kun je wereldfietser zijn op een ligfiets. We hebben er zelf ook vier jaar lang zonder al te grote problemen op gereden. Wel ben ik er inmiddels van overtuigd dat de kans op pech die ter plekke niet te verhelpen is, bij een ligfiets beduidend groter is. Tot voor kort hoopte ik dat een ligfietsfabrikant daarom ruime veiligheidsmarges in acht zouden nemen bij het bouwen van fietsen die verkocht worden aan en bedoeld zijn voor wereldfietsers. Inmiddels weet ik beter.
Ik denk dat het aantal ligwereldfietsers simpelweg te klein is om een interessante doelgroep te zijn voor fabrikanten. Als de fietsen, zoals bij ons het geval was, onacceptabele gebreken blijken te hebben, zegt de fabrikant dat dit slechts bij een verwaarloosbaar klein aantal fietsen voorkomt. De vraag is of dit aantal ook verwaarloosbaar is als je alleen de fietsen meetelt die gebruikt worden om jaarlijks duizenden kms met veel bagage af te leggen.

Ligfietsen zijn idd. snel, maar vaak schreeuwend duur in aanschaf. Hun lengte maakt het parkeren in de schuur en meenemen in de trein veel lastiger. Ik beschik zelfs over twee NS-fietskluizen. Ligfiets? Onmogelijk! Vrijwel iedere morgen zie ik op de Korreweg in Groningen een gesloten ligfiets voorbij rijden, een soort torpedo van aluminium met twee ingebouwde wielen en de ogen van de fietser komen net boven de kleine opening uit. Het lijkt wel op de koepel van de staartschutter van een bommenwerper uit WO II, maar zonder glazen kap. Best lastig om in- en uit te kruipen....
Nee, geef mij maar een lekker zo hoog mogelijk zittende fiets waar je goed rondom kunt kijken! Mijn zadel zit, langs de buis gemeten, 110 cm. boven de grond.

keesswart schreef:knip
Natuurlijk kun je wereldfietser zijn op een ligfiets. We hebben er zelf ook vier jaar lang zonder al te grote problemen op gereden. Wel ben ik er inmiddels van overtuigd dat de kans op pech die ter plekke niet te verhelpen is, bij een ligfiets beduidend groter is. Tot voor kort hoopte ik dat een ligfietsfabrikant daarom ruime veiligheidsmarges in acht zouden nemen bij het bouwen van fietsen die verkocht worden aan en bedoeld zijn voor wereldfietsers. Inmiddels weet ik beter. knip
Als degelijkheid hét probleem is bij 'wereldligfietsen' dan lijkt mij dat, als je met de gewenste dimensies bij een goede framebouwer komt, dat probleem op te lossen moet zijn...

Of is het meer inherent aan het feit dat ligfietsen van die langgerekte frames zijn dat ze in zichzelf zwak zijn?

Gr
Eric

eric190173 schreef:
keesswart schreef:knip
Natuurlijk kun je wereldfietser zijn op een ligfiets. We hebben er zelf ook vier jaar lang zonder al te grote problemen op gereden. Wel ben ik er inmiddels van overtuigd dat de kans op pech die ter plekke niet te verhelpen is, bij een ligfiets beduidend groter is. Tot voor kort hoopte ik dat een ligfietsfabrikant daarom ruime veiligheidsmarges in acht zouden nemen bij het bouwen van fietsen die verkocht worden aan en bedoeld zijn voor wereldfietsers. Inmiddels weet ik beter. knip
Als degelijkheid hét probleem is bij 'wereldligfietsen' dan lijkt mij dat, als je met de gewenste dimensies bij een goede framebouwer komt, dat probleem op te lossen moet zijn...
Of is het meer inherent aan het feit dat ligfietsen van die langgerekte frames zijn dat ze in zichzelf zwak zijn?
Gr
Eric
Ik denk dat het komt doordat de vele verschillende ontwerpen van ligfietsen lang niet zo uitgeevolueerd zijn als de frames van bukfietsen.
Als je je bemoeit met het ontwwerpen van een frame zoals ik dat met mijn maatfiets heb gedaan kom je er achter hoeveel lu***ige maar invloedrijke complicaties zich daarbij voor kunnen doen. En dan ging het nog om een gewone reisfiets, kun je nagaan wat je allemaal tegenkomt als je een ligreisfiets ontwerpt!
Leon

Zalig zij die onwetend zijn......... :)

Leon schreef:Ik denk dat het komt doordat de vele verschillende ontwerpen van ligfietsen lang niet zo uitgeevolueerd zijn als de frames van bukfietsen.Leon
Toch rijden er stokoude ligfietsen rond die nog lang niet rijp voor de schroothoop zijn. Ze waren echter te zwaar en te traag voor een grote groep ligfietsers. En vaak waren het geen beauties om te zien. Dus worden ze niet meer gebouwd. Licht, snel en gelikt verkoopt beter, dus evolueert de ligfiets in de richting van een comfortabele racefiets.

Aan de ene kant zijn er heel weinig wereld/vakantiefietsers die voor een ligfiets kiezen (ik vermoed hooguit een paar honderd). Aan de andere kant zijn er alleen al in Nederland minstens 6 ligfietsfabrikanten die ieder voor zich weer verschillende soorten ligfietsen bouwen. Deel het aantal ligfietsen dat jaarlijks aan wereldfietsers verkocht kan worden door 6 en je begrijpt dat wij voor een ligfietsfabrikant geen groep zijn waar veel aan te verdienen valt.

De Rainbow Lyra (crmo staal) lijkt me toch wel geschikt. Deze Frank Cornet is ermee naar Santiago de Compostella gefietsd.
De Optima Condor (RVS-staal) zie ik ook vaak genoemd als vakantie-ligger. Deze Edvard gaat er de Tour d'Afrique mee fietsen. De Condor is natuurlijk wel een vrij hoge fiets.

Heb zelf geen ervaring met ligfiets-vakanties. Verder weet ik wel dat ligfietsen (voor woon-werk-verkeer) super comfortabel fietsen is. Een helling opfietsen (zoals in de duinen bij Bergen aan Zee) is te doen. Maar ik kan me goed voorstellen dat over lange of steile hellingen dat ik m'n balans kan verliezen. Wat betreft heb ik zo m'n twijfels om (weer) te investeren in 'n ligfiets.

Nog een toevoeging: M'n Optima Orca heb ik destijds weg gedaan, omdat ik me onzeker in het stadsverkeer voelde. Maar ja, dat comfort, dat mis ik toch echt wel.