Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bepalen route - Forum Wereldfietser

Bepalen route

Hoi vakantiefietsers,

In juli ga ik een maand lang fietsen, we beginnen bij Maastricht en eindigen bij de Middelandse Zee. Klinkt uitermate geschikt voor de 'fietsroute de Groene Weg', dat is het gedeeltelijk ook maar niet helemaal. Daarom gebruiken we wel het eerste deel van deze fietsroute ( tot Marnay ), maar we willen daarna de route zelf gaan bepalen.

We willen namelijk door de Alpen heen fietsen ( we willen oa 1 dag een kamp opslaan in de buurt van Bourg d' oisans en dan de alpe d'huez opfietsen zonder bagage). En als we fietsen volgens onze planning dan willen we een omweg maken via de Ardeche.

Maar hier gaat dus geen enkele ( bij mij bekende ) fietsroute doorheen. We hebben voor dit gebied dus enkele ( eigenlijk vrij veel ) fietskaarten gekocht. Maar is het wel verstandig om de gehele fietsroute compleet vast te leggen? Of kan je beter van plaats naar plaats rijden?
En hoe zorg je ervoor dat je geen bijzondere plekjes overslaat?


Misschien dat er enkele ervaren krachten mij kunnen voorzien van enkele geweldige tips.

Groet,
Marco

1. Stel vast welke plaatsen je per sé wilt zien. Met de Rough Guide bijvoorbeeld en/of met google.

2. Bekijk op een landkaart hoe je daar komt over relatief rustige wegen
(daarvoor heb je geen beschreven route voor nodig, doen wij ook
altijd ;>)
3. Enne onderweg kunnen nieuwe inzichten natuurlijk ook leiden tot nieuwe
routekeuzes (das juist zo lekker!!)

Veel voorpret en een fijne vakantie!

Blanche

Eind juni is er een drie-daags fiets evenement in de Ardeche.
op de site van deze happening (www.ardechoise.com) staat een redelijk gedetailleerde kaart met routes, hoogtes, colletjes etc etc.
Dit kan je in ieder geval helpen om een leuk tochtje door de Ardeche te plannen.

Ik ken de Ardeche niet helemaal als mn broekzak, maar één van de leukere plaatsjes is Antraïgues. Een 15 km daarvandaan zit een eenvoudige camping vlakbij La Bastide en Le Soulier. Ook mooi zijn de Pont de Diable en uiteraard de Gorges du Ardeche.

Succes, Groetjes, Quirien

Je kunt globaal een route in gedachten nemen, bepalen, zoals gezegd, wat je zeker wilt zien en daartussen zie je wel.

Wij hebben ook in die buurt gefietst, de Telegraph en de Galibier over, zo naar de Alpe d'Huez. Aan de voet ervan zijn een aantal campings... kun je trouwens heerlijk kaasfondue-en! ;)

Ik wil ook een ROUGH PLANET :D :D :D :D :D

Klinkt inderdaad een stuk beter dan een Lonely Guide ...

De fietsroute van Paul Benjaminse naar Barcelona heeft nu ook een uitloper naar de Ardeche. Ik heb liever een route die al eens is gereden, in mijn eigen streek vind ik zelf de weggetjes wel maar in het buitenland is dit soms niet makkelijk. In een aantal streken is het toch zo rustig dat je op elke weg kan fietsen. De N-wegen in de Ardennen bvb. Meestal is dit niet het geval en dan is een routeboekje handig en veilig.

Gewoon aan de hand van de Michelin kaart de witte en gele weggetjes selecteren. De Vercors (globaal tussen Grenoble en Die gelegen) kan ik je bijzonder aanbevelen. Zie verder mijn website voor wat routes door de Franse Alpen.

De tovenaar schreef:Gewoon aan de hand van de Michelin kaart de witte en gele weggetjes selecteren. De Vercors (globaal tussen Grenoble en Die gelegen) kan ik je bijzonder aanbevelen. Zie verder mijn website voor wat routes door de Franse Alpen.
Gave site!
Erg leuk en handig om je routes te bekijken...

Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor die route door de Alpen?
Ik zie dat je over de Madeleine bent gefietst, ik twijfel erover of het verstandig is om dit te doen. Ik wil namelijk in de buurt fietsen van Chamonix ( ivm de mont blanc ) en van daaruit naar de Bourg d' oisans. Daarbij kan ik er voor kiezen om een deel van jou route te nemen ( over de madeleine dus ), maar ik weet niet of dit verstandig is om te doen met Bagage.
Het is de eerste keer dat ik een fietreis als deze doe. Mijn normale fietsconditie is behoorlijk goed ( het past zich iig snel aan ), maar hoe dat is door de bergen met bagage kan ik dus vrij moeilijk inschatten. Mischien heb jij tips...
Zou je verder iets kunnen vertellen over de wegen in de buurt van Chamonix... Ik denk namelijk dat het daar heel druk is op de wegen en dat de meeste wegen daar niet echt geschikt zijn voor Fietsers. Klopt dit vermoeden? Of geld hier hetzelfde als normaal, gele en witte wegen zijn veilig.

Het valt me trouwens op dat je de Alpe d'huez overslaat ( terwijl je die er best had kunnen inpassen bij Grenoble )... Heb je hier een reden voor? Dit is pure nieuwsgierigheid :p

De klim naar Alpe d'Huez is natuurlijk een geweldige uitdaging met 21 bochten. Leuk voor fietsers die statistieken van beroemde klims die zij gedaan hebben bijhouden. Als je daar echter boven komt, dan slaat de deceptie toe. Het is niets meer dan een volgebouwd ski-oord. Massaal uit de grond gestampt door projectontwikkelaars die diep in de buidel tasten om als etappe-finisch te mogen functioneren tijdens de Tour de France, want dat levert aandacht op.
Geef mij maar een mooie col, waar je als nietig fietsertje uit het vlakke land eenzaam boven komt in een fascinerende natuur en op de col ineens verrast wordt door de blik in de diepte aan de andere kant.

Knijtert schreef: Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor die route door de Alpen?
Ik zie dat je over de Madeleine bent gefietst, ik twijfel erover of het verstandig is om dit te doen. Ik wil namelijk in de buurt fietsen van Chamonix ( ivm de mont blanc ) en van daaruit naar de Bourg d' oisans. Daarbij kan ik er voor kiezen om een deel van jou route te nemen ( over de madeleine dus ), maar ik weet niet of dit verstandig is om te doen met Bagage.
Het is de eerste keer dat ik een fietreis als deze doe. Mijn normale fietsconditie is behoorlijk goed ( het past zich iig snel aan ), maar hoe dat is door de bergen met bagage kan ik dus vrij moeilijk inschatten. Mischien heb jij tips...
Zou je verder iets kunnen vertellen over de wegen in de buurt van Chamonix... Ik denk namelijk dat het daar heel druk is op de wegen en dat de meeste wegen daar niet echt geschikt zijn voor Fietsers. Klopt dit vermoeden? Of geld hier hetzelfde als normaal, gele en witte wegen zijn veilig.

Het valt me trouwens op dat je de Alpe d'huez overslaat ( terwijl je die er best had kunnen inpassen bij Grenoble )... Heb je hier een reden voor? Dit is pure nieuwsgierigheid :p
Heb gekozen voor de route door de Alpen omdat er toevallig bergen lagen :lol: en wilde eens kijken hoever het mogelijk was deze met de ligfiets te beklimmen. Verder wilde ik de Tour toen live meemaken. Helaas was het de beruchte dopingtour van 1998 en er gebeurde die etappe nagenoeg niks. Pas nu, vele jaren later komen de renners met schaamrood op de kaken bekennen dat men al die jaren had gefraudeerd. :evil:
De Madeleine over fietsen was niet zo verstandig, die was ontzettend zwaar :? en eigenlijk niet eens zo heel mooie klim. De Galibier was mooier en zo zijn er zoveel mooie cols, zelfs Alpe d'Huez schoot erbij in hoewel ik achteraf best wel een rondje extra in kon plannen als ik mijn route anders had ingedeeld. De wegen rond Chamonix zijn in de zomervakantie ontzettend druk, tenzij je het leuk vind in de files en uitlaatgassen te fietsen zou ik daar niet heengaan. Ik denk dat je na het beklimmen van een aantal cols onderweg wel in de gaten krijgt hoe je klimmen met bepakking ervaart. Valt het mee, dan kan je wat zwaardere cols in je route opnemen. Afhankelijk van de conditie en weersomstandigheden kan je je route aanpassen. Plan van tevoren dus een aantal mogelijke routes waaruit je kunt kiezen en pin je niet vast op een vaststaande route. Succes!
Groeten, Minko
Hoi Marco,

In de afgelopen 30 jaar heb ik veel alpencols gefietst met kampeeruitrusting.

Mijn ervaring is dat als je een redelijke afstand ingefietst bent, en dat ben je als je uit Nederland komt fietsen, dat je alles op komt. Meestal niet zo snel, en ook vaak even bijkomen (stoppen dus).

Ik realiseer me nu dat ik vrijwel alles van zuid naar noord heb gedaan, en daardoor niet helemaal kan inschatten hoe zwaar de klim is vanuit het noorden.
Waar je rekening mee moet houden is dat een aantal dalen van oost naar west vaak belangrijke verkeersaders zijn. Dus grote drukke wegen met veel vrachtverkeer en soms ook geen alternatief. Maar wil je passen rijden dan is het soms niet te vermijden.
Een alternatief kan zijn om eventueel over langere afstanden de trein te nemen. Gezien de lage frequentie op sommige lijnen moet je het niet doen voor 10 km, maar om een halve dag fietsen op een onaangename weg te vermijden kan het een alternatief zijn.

Route van Annecy via Albertville naar Le Bourg-d’Oisans.

Col des Aravis - Col des Saisis –- Col de la Madeleine – Col du Glandon.

Vanuit Annecy richting oost naar La Clusaz, zoveel mogelijk witte wegen. Dan doorklimmen naar de Col des Aravis, zwaarte medium, mooie afdaling.
In Flumet rechtdoor naar N.D. de Bellecombe, korte afstand, maar redelijke zware klim. Daarna wordt de klim naar de Col des Saisies redelijk. Tijdens de afdaling prachtig uitzicht op de Mont Blanc. Wel goed opletten anders ben je er zo voorbij.

Probeer deze weg op een doordeweekse dag te doen. Beide cols zijn geliefd weekenduitstapje, en dus redelijk druk.

Na Albertville zuidoost richting Moûtiers. Een kilometer na Albertville was in La Bâthie een camping (stand 2003). Voorlopig volgt geen camping meer.

De klim naar de Madeleine is lang. Vooral het laatste stuk vond ik mooi. Redelijk zware en lange klim. Afdaling is een goede en brede weg.

De klim naar de Glandon bestaat uit twee gedeelten. Het eerste is een redelijk brede weg, met een redelijk stijgingspercentage. Daarna wordt het een smal weggetje, met stevige percentages (volgens Michelin 13 %). Redelijk pittig dus.

Afdaling naar Le Bourg-d’Oisans is breed en goed.Het eerste gedeelte van deze weg is goed voor het zien van Marmotta Marmotta.

Aan het eind van de afdaling ligt een stuwmeer. Daaronder ligt Allemont, met camping.
Dat is 5 km voor Le Bourg, dus net even warm fietsen voor de aan de Alpe begint.


Voor wat betreft je vraag over het plannen het volgende.
Als ik bestaande fietsroutes volg, is het enige dat vaststaat is de route. Per dag schat ik in tot waar ik de volgende dag zal komen. Dan kijk ik waar daar een camping is. En dat is in principe mijn doel.
Maar valt het tegen, of mee, of is het ergens erg mooi en er is een mooie camping, dan loopt het ook wel eens anders.

Als ik in Frankrijk fiets volg ik nooit bestaande routes, en bepaal ik s’avonds meestal pas waar ik volgende dag heen ga.

Beetje uitgebreid antwoord misschien, maar hopelijk heb je er wat aan.

Mocht je meer willen weten, stuur een pb

Peter

giantus schreef:Ik wil ook een ROUGH PLANET :D :D :D :D :D
Ahum....bedoel natuurlijk de Rough Guide! :lol:

Heb redelijk wat Alpen met bepakking gefietst. Heb niet het niveau van De Tovenaar (als ik naar zijn website kijk). Ik ben helemaal niet zo sportief, het is eerder steeds een kwestie van hangen en wurgen.

Maar goed, ik vind de Alpen fietsvakanties minder pittig dan de fietsvakantie in Noord-Engeland vorig jaar. Wat doe je liever: 1 of 2 cols (lang gestaag stijgen) of 10x kortere cols van 10-25%? Ik het eerste.

Als je een redelijke conditie hebt en een goede instelling, dan kom je echt wel boven met bepakking. Eigenlijk op vrijwel elke Europese pas wel (Lysefjord misschien niet...). Of je dan ook 125km per dag fietst is een tweede.

Ik zou kijken waar het het mooiste is. Dan ben je zeker gemotiveerd om elke pas met plezier over te gaan. Gewoon doen!!