Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
idje schreef:
wo 15 jun, 2022 18:13
Grandonneur schreef:
wo 15 jun, 2022 17:20
oké kan iemand met kennis van zaken Schwalbe dan eindelijk uitleggen dat ze eens minderen met de oneindige, ondoorzichtige en onzinnige varianten op een thema, schrappen wat onzin is en behouden wat goed is. Hou je een heel dun foldertje over, maar wel erg goede banden. Wie weet helpt het de levertijd wat omlaag te brengen ook nog eens :wink:
Is 26" zo belangrijk?
Voor mij wel. Ik heb een 26 inch fiets die ik voor fietsvakanties gebruik. Het zou jammer zijn als een grote bandenfabrikant geen geschikte banden in haar assortiment heeft voor mijn wielen, want dat leidt tot kapitaalvernietiging. Iets met milieu en portemonnee enzo.

Dus waarom vraag je dat?

Ik ben het trouwens eens met Grandonneur. Het bandenportfolio van Schwalbe is voor mij onoverzichtelijk geworden. Bestaande productlijnen gaan bovendien soms maar een paar jaar mee. Meer en steeds veranderende opties zijn niet per sé prettig voor de consument.
+1
Iedereen vindt zijn of haar band belangrijk. Inderdaad eens dat er graag weer een 559 Almotion mag komen. Overigens baal ik er ook erg van dat er geen Shredda's meer gemaakt worden, ze waren echt beter dan wat er nu bv met de G-One in de plaats is gekomen.

Ver inperken van keuze ben ik dus geen voorstander van. Dan houd je alleen nog de standaard Marathon - achtige banden over, zeg maar. Al snap ik dat er ook bij productie keuzes gemaakt moeten worden.
idje schreef:
wo 15 jun, 2022 13:28
Claimen bij Schwalbe! Ze zijn heel coulant.
Daar was ik te lui voor en ach, met rubber repair heb ik er nog een paar jaar op kunnen fietsen. Misschien interessant: mijn vermoeden was dat de beschadiging in de wang ontstaan is omdat ie heel strak opgevouwen zat in de verpakking.
bast1aan schreef:
wo 15 jun, 2022 23:27
Misschien interessant: mijn vermoeden was dat de beschadiging in de wang ontstaan is omdat ie heel strak opgevouwen zat in de verpakking.
Daar over gesproken, heb ik links en rechts al vaker gevraagd, met wisselende antwoorden als gevolg: ik heb een vouwband als reserve-voorraad thuis liggen (mijn eerste), als je niet van plan bent die onderweg mee te nemen, kun je ‘m dan thuis beter uitgevouwen bewaren of zou je ‘m in z’n doosje laten zitten? Persoonlijk denk ik het eerste (als ik zo zie dat dievouwen bijna 360 graden zijn), anderen zeggen weer dat het materiaal van de koorden en het rubber daar omheen er tegen kunnen?
Het zal vast beter zijn ze 'rond' te bewaren maar het vaak opvouwen en terug bij elke vakantie zal ook niet alles zijn. Ik heb eens bij iemand gezien dat diens reservevouwband toch wel over de datum was en er geen meter mee gefietst kon worden. Iemand anders had gelukkig een versere.
Binnen Europa zou je misschien kunnen overwegen om geen buitenband mee te slepen.
Een kapotte buitenband is mij slechts een keer overkomen toen ik willens en wetens op vakantie ging met een achterband met een canvas breuk.
Lees: Misplaatste zuinigheid.
Lees: Eens maar nooit weer.
willem.m schreef:
wo 15 jun, 2022 18:56
idje schreef:
wo 15 jun, 2022 18:13
Grandonneur schreef:
wo 15 jun, 2022 17:20
oké kan iemand met kennis van zaken Schwalbe dan eindelijk uitleggen dat ze eens minderen met de oneindige, ondoorzichtige en onzinnige varianten op een thema, schrappen wat onzin is en behouden wat goed is. Hou je een heel dun foldertje over, maar wel erg goede banden. Wie weet helpt het de levertijd wat omlaag te brengen ook nog eens :wink:
Is 26" zo belangrijk?
Voor mij wel. Ik heb een 26 inch fiets die ik voor fietsvakanties gebruik. Het zou jammer zijn als een grote bandenfabrikant geen geschikte banden in haar assortiment heeft voor mijn wielen, want dat leidt tot kapitaalvernietiging. Iets met milieu en portemonnee enzo.

Dus waarom vraag je dat?

Ik ben het trouwens eens met Grandonneur. Het bandenportfolio van Schwalbe is voor mij onoverzichtelijk geworden. Bestaande productlijnen gaan bovendien soms maar een paar jaar mee. Meer en steeds veranderende opties zijn niet per sé prettig voor de consument.
Ik vraag het omdat de navraag naar 26" banden sterk afneemt helaas. Schwalbe reageert daar automatisch op. Wel hebben ze toch nog genoeg banden in 26" oder? Of wat zoek je precies?
Een vriend van mij is een keer door een fles gereden op zaterdagavond ergens ver Duitsland in, band aan flarden. Kon dus niet meer verder want geen reserveband, gelukkig kon ie zich wel laten ophalen door iemand die toevallig daar in de buurt was.
Toegegeven, anekdotisch. Je kan je terecht afvragen hoe groot de kans is vgl ander ongerief zoals framebreuk wat ook niet te fixen is onderweg.
Nog een pre-reservebuitenband-reden: op fietsen waar ik makkelijk de band kan wisselen, vervang ik altijd binnen én buitenband tegelijk bij lekrijden, om te voorkomen dat ik een lekmaker niet goed uit de buitenband krijg in de haast aan de kant van de weg en ik 1km verder weer lek sta.
En een tip: neem een smalle reserveband. Ik rij op 42mm banden maar neem 28mm reserve-binnen/buitenband mee, scheelt veel gewicht en ruimte.
idje schreef:
do 16 jun, 2022 13:24
... Wel hebben ze toch nog genoeg banden in 26" oder? Of wat zoek je precies?
Een goed rollende, vouwbare semi-slick 26 inch band met antileklaag.

Voor de asfalttochten met af en toe een vleugje offroad heb ik nu Supremes. Ik ben daar heel erg blij mee (en heb ze ook op twee woonwerkverkeerfietsen liggen). Schwalbe is echter gestopt met de productie van Supremes. Op de website komt de Super Moto (https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/super-moto) het dichtst in de buurt, maar die is niet in 26 inch verkrijgbaar.

Overigens werkt het op de Schwalbe website zoeken naar geschikte banden op mijn telefoon (nieuwste Androidversie) niet prettig. De filterfunctie doet het niet en als je na het bekijken van een specifieke band een niveau hoger terug klikt kom je niet op de plek uit waar je gebleven bent. Ik vraag me af of de websitebeheerders dit weten.
Misschien een gekke gedachte maar is het ook wijs om na een paar duizend (regionale) kilometers één band te wisselen met de nieuwe reserveband en dan de 'oude' gebruikte band als reserve mee te nemen? Op die manier komen eventuele productiefoutjes misschien voortijdig aan het licht, voordat je in het onbekende onderweg bent.
Dat je beter niet met een nagelnieuwe fiets en uitrusting, gisteren opgehaald bij de winkel, op reis moet gaan is wat ik altijd aanraad, maar om dit op één band toe te passen gaat denk ik best wel ver.
Bronsky schreef:
do 16 jun, 2022 22:35
Misschien een gekke gedachte maar is het ook wijs om na een paar duizend (regionale) kilometers één band te wisselen met de nieuwe reserveband en dan de 'oude' gebruikte band als reserve mee te nemen? Op die manier komen eventuele productiefoutjes misschien voortijdig aan het licht, voordat je in het onbekende onderweg bent.
Zelfs met het meenemen van een Reserve buitenband ben ik al een hele tijd gestopt. Zelfs op lange reizen ver van de bewoonde wereld...
Leon schreef:
vr 17 jun, 2022 08:36
Dat je beter niet met een nagelnieuwe fiets en uitrusting, gisteren opgehaald bij de winkel, op reis moet gaan is wat ik altijd aanraad, maar om dit op één band toe te passen gaat denk ik best wel ver.
Better safe than sorry Leon.

Ook het uitvoeren van een aantal rituelen voor je op de fiets stapt schijnt te helpen tegen het voorkomen vanmalheur. :D
Banden vervang je relatief vaak en hebben best nog wel eens fabrieksfoutjes. Ik zorg dat ik in ieder geval 500 a 1000km voor een grote reis de banden erop heb zitten.
willem.m schreef:
do 16 jun, 2022 20:34
idje schreef:
do 16 jun, 2022 13:24
... Wel hebben ze toch nog genoeg banden in 26" oder? Of wat zoek je precies?
Een goed rollende, vouwbare semi-slick 26 inch band met antileklaag.

Voor de asfalttochten met af en toe een vleugje offroad heb ik nu Supremes. Ik ben daar heel erg blij mee (en heb ze ook op twee woonwerkverkeerfietsen liggen). Schwalbe is echter gestopt met de productie van Supremes.
Inderdaad erg jammer dat de Supreme en de Almotion uit productie zijn gehaald. Dit zijn net de goede banden. Er is ook geen Schwalbe band meer te koop voor 559 tussen 35 en 47mm in. Die 42-559 Supreme is voor mij net perfect. Voorraad banden inslaan heeft ook geen zin, ze verouderen en verslechteren met de jaren.
Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat dit alleen met een teruglopende vraag te maken heeft. Ook in de 406 maat is de keuze bij Schwalbe sterk teruggelopen, ik ben me niet bewust van dat hier de vraag verminderd is. En zelfs in 622 heb ik het idee dat er is gesnoeid, al weet ik dat niet zeker.
Op de website komt de Super Moto (https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/super-moto) het dichtst in de buurt, maar die is niet in 26 inch verkrijgbaar.
De Super Moto heb ik 10 jaar geleden gehad, maar dat was een band met nagenoeg geen lekbescherming. Dit is niet te vergelijken met Supreme of Almotion.
Precies, dat bedoel ik. Schwalbe-expert Idje werd er blijkbaar ook stil van. Zodra ik aan nieuwe banden toe ben zoek ik wel een ander merk.
bast1aan schreef:
vr 17 jun, 2022 22:36

De Super Moto heb ik 10 jaar geleden gehad, maar dat was een band met nagenoeg geen lekbescherming. Dit is niet te vergelijken met Supreme of Almotion.
Tegenwoordig maken ze er SuperMoto-X van. Afhankelijk van de bandenmaat hebben die dan veel tot heelveel lekbescherming. Gelukkig heb ik nog een setje oude SuperMoto's (-:
Ik heb vorige week nog maar een 26" fiets aangeschaft. Nu denk ik wel dat ik voor mij persoonlijk nog wel een goede band zal vinden. Maar ze moeten deze trend niet doorzetten natuurlijk.
De Continental Urban Contact is een mooie vervanger, volgens https://www.continental-fietsbanden.nl/ ... TACT+Urban te koop voor 559 in de breedtes 47, 50 en 55. Volgens rolweerstandproef van Wim Schermer rolt ie licht.

Overigens vind ik zelf nog altijd de Schwalbe Kojak een erg fijne band, ik heb hier vele jaren en 10 000km's op gereden. Weliswaar volledig slick, maar de grip op nat asfalt is erg goed.
Bronsky schreef:
vr 10 jun, 2022 15:29
Ik heb uiteindelijk Mondial 42-622 besteld met SV 18 extra light binnenbanden.

Bedankt voor de tips...
Ik heb de nieuwe banden erop gezet. Past net onder het spatbord.
En ze ruiken ook zo lekker :lol:
IMG_20220619_115351_4.jpg
IMG_20220619_115304_1.jpg