Al sinds de introductie van de Idworx All Rohler en later de oPinion heb ik af en toe te maken met een exemplaar dat hevig kan gaan shimmiën. Het stuur gaat dan steeds sneller van links naar rechts klapperen en dit kan alleen gestopt worden door het stuur vast te pakken en af te remmen.
Dit gebeurt bij normale toersnelheden, met één hand aan het stuur of met losse handen. Nu kun je zeggen dat met losse handen fietsen niet is toegestaan en dat het dus een non-issue is, maar ook als het stuur losjes vastgehouden wordt of wanneer je met één hand even iets uit je zak wilt halen of richting aan wilt geven, kan dit gebeuren.
Toen ik nog in een fietsenwinkel in Apeldoorn werkte, hebben we wel eens een fiets van een klant terug gekocht, omdat het gezwabber er met geen mogelijkheid uit te filteren was. Toen gingen we er nog van uit dat het een exemplarisch probleem was. Later heb ik meerdere Idworx-rijders erover gehoord en heb ik het zelf ervaren met een Idworx oPinion Ti met twee lichte achtertassen. Toch heb ik er lange tijd niet te snel over willen oordelen, omdat ik naar mijn idee niet genoeg ervaringen van anderen kende.
Het probleem is wel aan Idworx voorgelegd, maar werd niet als structureel erkend. Ik heb Gerrit destijds ook een filmpje gestuurd van het klapperende stuur van de oPinion Ti. Later kreeg ik van meerdere Idworx-rijders met dit probleem de emailwisselingen met Gerrit Gaastra te lezen en daar werd ik eigenlijk steeds bozer om. Het ligt altijd aan de klant, de bagage of de banden, maar nooit aan de fiets.
Het geklapper van het stuur heeft niets te maken met de stijfheid, of het gebrek daaraan, want het frame is gewoon strak. Het is duidelijk een resonantie/balansprobleem. Het gewicht van de berijder of de bagage verplaatsen biedt nauwelijks tot geen oplossing. Banden verwisselen ook niet. Langere of kortere stuurpen ook niet. Voortassen verzwaren of verlichten ook niet.
Ik weet nu dat het balansprobleem verre van exemplarisch is en zou graag horen bij wie het geshimmy daadwerkelijk opgelost is en welke aanpassing wèl gewerkt heeft.
Ik heb nog 1 oPinion staan en wil graag weten wat ik kan doen als de toekomstige klant met shimmyklachten terug komt. Ik heb de fiets getest en geen shimmy ervaren, maar dat kan met een andere berijder alsnog optreden. Idworx erkent het probleem niet en zal het dus ook niet oplossen en dus ben ik 100% verantwoordelijk voor het elimineren van het mogelijke gezwabber van het stuur.
Dit gebeurt bij normale toersnelheden, met één hand aan het stuur of met losse handen. Nu kun je zeggen dat met losse handen fietsen niet is toegestaan en dat het dus een non-issue is, maar ook als het stuur losjes vastgehouden wordt of wanneer je met één hand even iets uit je zak wilt halen of richting aan wilt geven, kan dit gebeuren.
Toen ik nog in een fietsenwinkel in Apeldoorn werkte, hebben we wel eens een fiets van een klant terug gekocht, omdat het gezwabber er met geen mogelijkheid uit te filteren was. Toen gingen we er nog van uit dat het een exemplarisch probleem was. Later heb ik meerdere Idworx-rijders erover gehoord en heb ik het zelf ervaren met een Idworx oPinion Ti met twee lichte achtertassen. Toch heb ik er lange tijd niet te snel over willen oordelen, omdat ik naar mijn idee niet genoeg ervaringen van anderen kende.
Het probleem is wel aan Idworx voorgelegd, maar werd niet als structureel erkend. Ik heb Gerrit destijds ook een filmpje gestuurd van het klapperende stuur van de oPinion Ti. Later kreeg ik van meerdere Idworx-rijders met dit probleem de emailwisselingen met Gerrit Gaastra te lezen en daar werd ik eigenlijk steeds bozer om. Het ligt altijd aan de klant, de bagage of de banden, maar nooit aan de fiets.
Het geklapper van het stuur heeft niets te maken met de stijfheid, of het gebrek daaraan, want het frame is gewoon strak. Het is duidelijk een resonantie/balansprobleem. Het gewicht van de berijder of de bagage verplaatsen biedt nauwelijks tot geen oplossing. Banden verwisselen ook niet. Langere of kortere stuurpen ook niet. Voortassen verzwaren of verlichten ook niet.
Ik weet nu dat het balansprobleem verre van exemplarisch is en zou graag horen bij wie het geshimmy daadwerkelijk opgelost is en welke aanpassing wèl gewerkt heeft.
Ik heb nog 1 oPinion staan en wil graag weten wat ik kan doen als de toekomstige klant met shimmyklachten terug komt. Ik heb de fiets getest en geen shimmy ervaren, maar dat kan met een andere berijder alsnog optreden. Idworx erkent het probleem niet en zal het dus ook niet oplossen en dus ben ik 100% verantwoordelijk voor het elimineren van het mogelijke gezwabber van het stuur.