Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MacPac, Helsport of Terra Nova? - Forum Wereldfietser

MacPac, Helsport of Terra Nova?

We hebben jarenlang plezier gehad van onze tent, de Macpac Celeste. Nu deze na intensief gebruik op is, zijn we op zoek naar een nieuwe tent. Gezien de goede ervaringen met de Macpac overwegen we om deze opnieuw aan te schaffen. We zijn op zoek naar een lichtgewicht tent met (ong. 3 kilo), met een stevig grondzeil, makkelijk op te zetten, liefst 2 ingangen. Op een tentenshow zagen we de Fjellheimen Camp van Helsport en de Ultra Quasar van Terra Nova.
De tenten van Helsport bieden veel ruimte voor weinig gewicht. We vragen ons af, gezien het lage gewicht van de tent, hoe de kwaliteit van het doek en grondzeil is. De Terra Nova is mooi en lijkt ons kwalitatief goed, maar vrij kostbaar. Heeft iemand ervaring met genoemde tenten?

Hi,

Ik heb al jaren een Helsport tent en ben er super tevreden over! Afgezien van een stokbreuk geen enkele problemen. Hij is erg mooi afgewerkt en heeft goede ventilatiemogelijkheden. Een plaatsje waard op je shortlist!

Ik heb recent een veel kleinere lightwave gekocht en ook zij hebben hele mooie tenten. Misschien zit daar ook een aansprekend model bij.

Ik heb ook een Helsport, type Bjorgfjell (sinds 1994).
Het is een uitstekende tent. Doek is nog prima en niet lek.
Wel beginnen de ritsen nu te slijten, maar dat mag ook wel.

groet

Luddo

Ik heb een Robens Cloud 2 Plus en een Helsport Stetind. Allebei tweedehands gekocht. De Helsport nog niet getest. Ik heb er 20 euro voor betaald, moest wel een stuk boogstok laten repareren en ik heb de naden nog eens gelijmd. Verder lijkt ze in orde. Een van de weken vertrek ik er eens mee op kampeertocht.

Terra Nova maakt kwalitatief hoogwaardige tenten, de mijne (Solar) heb ik al ongeveer 10 jaar en doek, stokken en grondzeil zijn nog prima.

Zie ook meer ervaringen op hiking-site.nl: http://www.hiking-site.nl/materialen_er ... tenten.php
Terra Nova is de laatste jaren kwalitatief hard achteruit gehold. Bij 1 order van de Britse defensie moet al het andere werk bovendien maanden wachten; niet leuk als je service nodig hebt van ze.
Helsport is goed op zich (zelf ervaring mee). Alleen soms niet netjes af te spannen (tunnelmodel).
MacPac kwaliteit ken ik niet zo.
Fjallraven is momenteel topkwaliteit.
Haglofs hoor ik maar weinig meer van, had altijd redelijk last van condens (mede dankzij standaard sneeuwflappen).
Lightwave is momenteel ook top of the bill. De Ultra serie is licht maar ook met licht grondzeil.
Zelfde geldt voor VAUDE. Heeft in de lichtgewicht serie wel ook lichtgewicht grondzeilen, wel gelamineerd i.p.v. gecoat. Aangezien je sowieso het beste een floor protector bij iedere tent kunt gebruiken, mag het geen probleem zijn. Aantrekkelijk model kan de Monolith Light zijn.
The North Face is ook altijd nog goed met tenten.
Helsport kan ook goed zijn (maar Akto bijv. weer niet zo: windvastheid... i.t.t. bijv. Staika, Saivo e.d.), de prijs is wel ietsje hoger...
Nog iets vergeten in de hogere klasse?

We hebben een Terra Nova Ultra Quaser en hebben deze ca. 3 maanden gebruikt in Chile en Argentinie en zijn er zeer tevreden mee. De kwaliteit is zeer goed, goed waterdicht, snel op te zetten en de tentconstructie is zeer stabiel, erg fijn wanneer het stormt. De ruimte in de binnentent is goed, alleen de lengte is te kort wanneer je langer dan 1,85m bent

Het is m.i. echter geen ideale tent wanneer je grotendeels in warm en relatief rustig weer kampeert. Een beetje overkill lijkt me. Daarnaast zijn de ventilatiemogelijkheden niet echt groot. Hierdoor heb je, bij ongunstige omstandigheden, kans op condens op het buitendoek. In hele slechte omstandigheden komen er dan ook druppels op de binnentent. Je of je spullen kunnen dan nat worden bij aanraking van het binnendoek.

We zijn heel tevreden met deze tent en de voordelen wegen voor ons zwaarder dan de nadelen.

Bij enkele zaken wordt deze tent met 20% korting aangeboden

Succes met jullie keuze
Marcel
Robertjan schreef:Helsport kan ook goed zijn (maar Akto bijv. weer niet zo: windvastheid... i.t.t. bijv. Staika, Saivo e.d.), de prijs is wel ietsje hoger...
Ik neem aan dat je hier Hilleberg bedoelt ;)
Fedor schreef:
Robertjan schreef:Helsport kan ook goed zijn (maar Akto bijv. weer niet zo: windvastheid... i.t.t. bijv. Staika, Saivo e.d.), de prijs is wel ietsje hoger...
Ik neem aan dat je hier Hilleberg bedoelt ;)
Klopt helemaal. Zal het tijdstip wel geweest zijn (had toen weekend :wink:).