Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:In mijn ervaring is er een groot verschil tussen wandelen in de stad en fietsen met een regenjas aan. Bij fietsen met inspanning krijg je namelijk ook nattigheid van binnenuit.
Als je het heel klein en licht wilt, kun je kijken bij de regenjasjes voor racefietsers. Ik heb een Sportful No Rain jasje dat goed ademt, goed zit en verpakt niet groter is dan een tennisbal. Het heeft geen capuchon en het is ook niet bedoeld voor gebruik in de stad (geen zakken etc.).
Daar wou ik je even in bijtreden met een voorbeeld.RalphP schreef: ↑di 17 mei, 2022 16:32https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket
Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer,
In deze categorie zou je ook kunnen kijken naar 7mesh (opgestart door ex medewerkers van Arcteryx). Zij maken vergelijkbare kleding maar dan gericht op fietsers (snit, capuchons voor helmen, etc.). De Revelation is echt fantastisch (en dat mag natuurlijk ook wel voor die prijs ).RalphP schreef: ↑di 17 mei, 2022 16:32https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket
Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer, of een longsleeve (b.v. decathlon van merino). Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
Een jas met vrij wijde snit draagt comfortabel maar lijkt me minder geschikt voor mensen die op de weg wat harder willen doorrijden en dus veel luchtweerstand trotseren. Wel fijn zijn ritsen onder de oksels om transpiratievocht af te voeren.zwerfkat schreef: ↑wo 18 mei, 2022 11:46... De Revelation is echt fantastisch (en dat mag natuurlijk ook wel voor die prijs ).
Die is jammer genoeg wel erg stug (de AR variant in ieder geval), Of de lichtere versies ook even goed het water tegenhouden weet ik niet. Positief is dat de mouwen lang genoeg zijn en dat is niet bij alle merken zo. Voor een softshell van hetzelfde merk moest ik overigens wel een maat groter hebben, dus daar moet je wel even op letten.RalphP schreef: ↑di 17 mei, 2022 16:32https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket
Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer, of een longsleeve (b.v. decathlon van merino). Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
De jas die ik aanhaalde heeft een vrij mooie snit, valt gevoelsmatig een beetje tussen outdoor en race in. De achterkant is ook iets langer dan de voorkant en de armen en schouders zijn meer gesneden op fietshouding. Een beetje ruimte tussen de laagjes vind ik persoonlijk ook wel lekker in combinatie met de ritsen zodat het een beetje goed kan luchten.
Het is inderdaad veel geld voor een jasje en wellicht niet voor iedereen de beste keuze. Als je alleen een laagje zoekt om wat buien op te vangen is het wat overdreven. Als je dagen op de fiets zit in heel slecht weer is het fijn dat je een jack hebt dat in verhouding nog behoorlijk ademt en écht geen water doorlaat. Ik draag de jas overigens niet alleen bij regen maar bij alle temperaturen onder een graad of 12 (met een dunne basislaag eronder), dan is het gewoon een fijne windstopper. Ik heb geen ervaring met de Endura jas waarnaar wordt verwezen maar heb wel een broek uit dezelfde serie, die doet het ook prima.willem.m schreef: ↑wo 18 mei, 2022 12:18Ik vind 475 euro voor een jas erg veel geld. (En dat bedrag is nog vóór de inflatiecorrectie en verslechterende euro/dollar-wisselkoers van 2022.) Het alternatief waarnaar in het artikel wordt verwezen (https://www.fiets.nl/mountainbiken-2/kl ... 500-serie/) kost minder dan de helft en lijkt op het oog net zo geschikt.
En daar heb je het probleem als je iemand advies wil geven over regenkleding: wanneer je dat advies kunt geven, na wat ervaring, is het vaak niet meer te koop.fietsreiziger schreef: ↑wo 18 mei, 2022 21:12Ik ben uitermate tevreden over mijn Häglofs Endo regenjack