Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deel 3 van Hanzefietsroute grondig herzien - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Deel 3 van Hanzefietsroute grondig herzien

Ik vind ook een routeboekje leuk. Meestal fiets ik op gps en heeft m’n vrouw het routeboekje, met de juiste kaart voor, in/op de stuurtas. Het routeboekje is ook de voorpret voor de reis. GPS is gewoon relaxed fietsen, maar met het routeboekje heb je beter overzicht. Dus ik blijf de boekjes wel kopen, al ben ik als 65+er erg digitaal ingesteld.
Ik vind een routebeschrijving ook wel prettig, zodat ik van tevoren kan zien wat voor interessante bezienswaardigheden ik die dag tegenkom en waar ik kan overnachten. Het boekje zelf neem ik niet mee, maar ik scan de gids en maak er een PDF van die ik kan lezen op mijn iPad. Navigeren doe ik met de track en mijn Garmin.
Lang leve de gedrukte gids.
Alle inhoudelijke en praktische verzameling verzameld in een prachtig en duidelijk vorm gegeven gids. Met mooie kaartjes voorzien van pictogrammatjes.
De voorpret van de fietsreis begint al met de gids op de bank thuis. Onderweg na het eten voor de tent even de route van de volgende dag doornemen. Wat kom ik tegen? Wat interessant om even af te stappen.?
Onderweg een echt kaartje voor je op je stuurtas.
Wat weegt zo'n gidsje nu eigenlijk? Het is bepaald niet verantwoordelijk voor overbagage.
Ik ben ook blijk met hoe Kees zijn ervaringen uit de praktijk onderweg beschrijft. Je weet vooraf dat een camping meer weg heeft van een woonwagenkamp, of met een eikel van een campingeigenaar die de hele dag staat te gluren of er niet twee mensen met slechts een douchsleutel het sanitairgebouw betreden.
Ik ben blij met het noeste werk van Kees. Ga zo door Kees!
bert sitters schreef:
vr 11 mar, 2022 07:11
Ik ben blij met het noeste werk van Kees.
Ik ben ook blij met de inspanning die diverse routemakers steken in het maken van gidsen, maar ik ben ook vóór een realistische voorstelling van zaken:
Wat weegt zo'n gidsje nu eigenlijk?
Je bent al gauw niet met één, maar met drie gidsen onderweg. Ik heb dat even voor je nagekeken: 956 gram (Jacobsroute). Er zijn mensen die voor dat gewicht een tent meenemen.
Ik ben ook blijk met hoe Kees zijn ervaringen uit de praktijk onderweg beschrijft. Je weet vooraf dat een camping meer weg heeft van een woonwagenkamp, of met een eikel van een campingeigenaar die de hele dag staat te gluren of er niet twee mensen met slechts een douchsleutel het sanitairgebouw betreden.
Maar daar moet je het forum voor lezen, daar helpen de gidsen niet aan. Neemt niet weg dat ik het altijd een feest vind om de verslagen van Kees te lezen.

Ik fiets meestal eigen routes, maar de laatste tien jaar ook weleens beschreven routes. De laatste keer was dat met boekjes én GPS-track, daar was ik wel heel blij mee. Inderdaad, de boekjes om 's avonds in de tent te lezen waar ik de volgende dag allemaal hard aan voorbij ga rijden. ;) Met alleen een boekje reed ik toch nog weleens verkeerd, of je staat om het kwartier de bladzijde om te slaan. Daar is die track dan weer handig voor.

Al met al ook van mij een applausje voor Kees! (Wel jammer dat ik die Hanzeroute een paar jaar geleden al gekocht heb, dat het er nog niet van gekomen is om hem te rijden, en dat boekje 3 nu ongebruikt bij het oud papier kan… ;))

Groetjes,

Carl
@Carl. Lang niet alle campings staan op het forum en waar zou je die gemakkelijk op het forum kunnen vinden?
In de gids staan ze chronologisch achter elkaar?
Voor veel fietsers is een GPS niet realisisch.
Ik heb een lichtgewicht tent en die weegt 1,9 kilo.
Op warme dagen neem ik 2 kilo water mee. Zelf weeg ik 76 kilo.
Ik heb te vaak met mensen met GPS gereden die op hun schermpje zagen over de spoorbaan naar links, terwijl het voor de spoorbaan moest zijn.
Ook een GPS is niet altijd zalig makend.
Ik rij al weer heel wat jaren met een gps, maar ik koop ook altijd het routeboekje. Dat geeft extra informatie, en een goed overzicht. En daarnaast is er natuurlijk het argument dat de routemaker ook ergens geld aan moet verdienen. Met digitaal materiaal blijft dat toch moeilijk omdat er niet steeds veel respect is voor auteursrechten.
We moeten routemakers dankbaar zijn voor alle tijd die ze erin steken. Daar is wat mij betreft geen discussie over.
Carl schreef: Met alleen een boekje reed ik toch nog weleens verkeerd, of je staat om het kwartier de bladzijde om te slaan.
Daar zit bij mij ook het probleem. In pré-GPS-tijd wel eens een route uit een boekje gedaan. Even een regeltje te laat lezen en je bent te ver doorgereden. Daarnaast kloppen op een of andere manier de kilometers van de gidsenschrijver en jouw fiets nooit.
Het is voor mij juist de GPX-track, die het ontspannen fietsen maakt. En het is makkelijker om ernstig van de route af te wijken er later terug te gaan naar de route.
Ik heb de Hanzeroute 3 gefietst. De setup was GPS met track op het stuur, een goede gedetailleerde kaart op de stuurtas. Het routeboekje zat in een tas.
Het zijn over het algemeen mooie kaarten in een gids, maar ik kan een kaart 1:200.000 over het algemeen beter lezen dan de gidskaarten.

bert sitters schreef:De voorpret van de fietsreis begint al met de gids op de bank thuis.
Ik pleit niet voor het volledig afschaffen van de fietsgidsen, maar een uitbreiding van het pakket wat aangekocht kan worden.

keesswart schreef:Toch zijn er nog heel wat fietsers die niks met gps hebben.
Helemaal mee eens. En ik vind het ook fantastisch dat men op een gegeven moment de fiets voor de vakantie ontdekt.
Maar ik kan me iet aan de indruk onttrekken dat het navigeren met GPS of telefoon zal toenemen. De groep niet GPS-gebruikers zal op natuurlijke wijze kleiner worden. Terwijl de groep die zo ongeveer is geboren met een telefoon in de hand steeds groter wordt.

keesswart schreef:Ook omdat digitale bestanden niet goed zijn te beveiligen tegen kopiëren.
Frank schreef:Ik vind een routebeschrijving ook wel prettig, zodat ik van tevoren kan zien wat voor interessante bezienswaardigheden ik die dag tegenkom en waar ik kan overnachten. Het boekje zelf neem ik niet mee, maar ik scan de gids en maak er een PDF van die ik kan lezen op mijn iPad.
Je moet er even moeite voor doen, maar dan heb je een bestandje wat je aan iedereen kan doorsturen.

Waar het mij om gaat. Ik ben niet tegen een gedrukte gids. Maar om alleen de gedrukte gids heilig te verklaren gaat me veel te ver.
Maar ik vind dat er door routemakers wordt nagedacht over hoe om te gaan met nieuwe ontwikkelingen.
Tenzij het een uitstervend ras is, zoals Kees Swart suggereert.

Maar als je een track van een route van internet afhaalt van een route waar iemand maanden aan gewerkt heeft. Koop je uiteraard de gids. Zelfs al kijk je er nooit in.
dunlop schreef:
vr 11 mar, 2022 16:30
Frank schreef:Ik vind een routebeschrijving ook wel prettig, zodat ik van tevoren kan zien wat voor interessante bezienswaardigheden ik die dag tegenkom en waar ik kan overnachten. Het boekje zelf neem ik niet mee, maar ik scan de gids en maak er een PDF van die ik kan lezen op mijn iPad.
Je moet er even moeite voor doen, maar dan heb je een bestandje wat je aan iedereen kan doorsturen.
Dat doe ik dus niet, want ik respecteer het copyright en wil dat de samensteller van het boekje een vergoeding krijgt voor het werk dat die persoon gedaan heeft.
Frank schreef: Dat doe ik dus niet, want ik respecteer het copyright en wil dat de samensteller van het boekje een vergoeding krijgt voor het werk dat die persoon gedaan heeft.
Het ging me er alleen om te laten zien hoe eenvoudig het is om een PDF te maken. Kees Swart schreef
keesswart schreef: bieden we nog geen digitale versies aan. Ook omdat digitale bestanden niet goed zijn te beveiligen tegen kopiëren.
Zelfs een gedrukt exemplaar is om te zetten naar digitaal. En dus niet te beveiligen.
Je kan het ontkennen.
Ook goed.
Maar nadenken over de toekomst lijkt me niet slecht.
Er zijn wel digitale gidsen tegenwoordig, zo heeft de Fietsvakantiewinkel de Route App waarmee je diverse routes kunt volgen. Geen ervaring ermee, maar je schijnt ermee te kunnen navigeren en er zit informatie in, zoals bezienswaardigheden en accomodaties.

Bijvoorbeeld “Langs oude wegen”, de Elbe route én deel 1 van de Hanzefietsroute. Voor die laatste rekenen ze € 3,99. Ik vraag me af of er net zoveel (toeristische) informatie in zit als in een gidsje. Iemand ervaring?
Op het opzettelijk inbreuk maken op auteursrecht staat in Nederland overigens maximaal 4 jaar gevangenisstaf en 45k boete. Wat mij betreft terecht. Ik ben zelf ook eigenaar van het nodige materiaal waar auteursrecht op zit, en door zulke piraterij loop je inkomsten mis. Ik ga niet actief op zoek, maar als ik wat zie treed ik wel op.
Het probleem voor routemakers is om een digitaal verdienmodel te ontwikkelen. Eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet is, en dat we dus verenigingen of stichtingen nodig hebben die het maken van routes faciliteren met donaties. Maar wie weet blijft het huidige model net rendabel. Ondertussen mogen we Kees weer heel dankbaar zijn.
bert sitters schreef:
vr 11 mar, 2022 13:42
@Carl. Lang niet alle campings staan op het forum en waar zou je die gemakkelijk op het forum kunnen vinden?
In de gids staan ze chronologisch achter elkaar?
Dat is neem ik aan een reactie op:
waar ik schreef schreef:
bert sitters schreef:Ik ben ook blijk met hoe Kees zijn ervaringen uit de praktijk onderweg beschrijft. Je weet vooraf dat een camping meer weg heeft van een woonwagenkamp, of met een eikel van een campingeigenaar die de hele dag staat te gluren of er niet twee mensen met slechts een douchsleutel het sanitairgebouw betreden.
Maar daar moet je het forum voor lezen, daar helpen de gidsen niet aan.
Ik heb namelijk nog nooit in een routegids zien staan: “campingeigenaar is een eikel”. (Ik heb wél op campings gestaan die in routegidsen stonden aangegeven die vreselijk bleken te zijn, of voor gesloten hekken terwijl in de gids stond dat ze al of nog open moesten zijn, of die helemaal opgeheven waren. Maar ik begrijp dat het ondoenbaar is om zo’n overzicht helemaal actueel te houden.) Die ervaringen van Kees staan dus niet in die boekjes maar… hier op het forum.
bert sitters schreef: Ik heb een lichtgewicht tent en die weegt 1,9 kilo.
Dan loop je vrees ik wat achter met je definitie van ‘lichtgewicht’. Het kan tegenwoordig dus ook voor het gewicht van drie routeboekjes.
bert sitters schreef:Ik heb te vaak met mensen met GPS gereden die op hun schermpje zagen over de spoorbaan naar links, terwijl het voor de spoorbaan moest zijn.
Ik denk dat, als Kees de track bij het routeboekje zelf maakt, je daar niet bang voor hoeft te zijn gezien zijn zorgvuldigheid.

Groetjes,

Carl
Wim schreef: Ik ben zelf ook eigenaar van het nodige materiaal waar auteursrecht op zit, en door zulke piraterij loop je inkomsten mis. Ik ga niet actief op zoek, maar als ik wat zie treed ik wel op.
Over welke fietsroutes gaat dit.
Wim schreef: Op het opzettelijk inbreuk maken op auteursrecht staat in Nederland overigens maximaal 4 jaar gevangenisstaf en 45k boete
Het is naar mijn bescheiden mening precies het argument waar het niet over gaat.
Wim schreef: Het probleem voor routemakers is om een digitaal verdienmodel te ontwikkelen.
Daar had ik het dus over.
Wim schreef:stichtingen
Sorry hoor, maar ik heb wel eens iets creatievers gehoord.
Wim schreef:
vr 11 mar, 2022 18:32
Het probleem voor routemakers is om een digitaal verdienmodel te ontwikkelen. Eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet is, en dat we dus verenigingen of stichtingen nodig hebben die het maken van routes faciliteren met donaties. Maar wie weet blijft het huidige model net rendabel.
Dat vraag ik me inderdaad ook af hoe rendabel het is als je € 3,99 berekend voor een route. Het maken van een App voor iOS en Android en de hosting kost ook geld, plus de Fietsvakantiewinkel zal er ook wel wat aan willen verdienen.

Ondertussen mogen we Kees weer heel dankbaar zijn.
Inderdaad, hij neemt ons (voorbereidings)werk uit handen.
dunlop schreef:
vr 11 mar, 2022 16:30

Daar zit bij mij ook het probleem. In pré-GPS-tijd wel eens een route uit een boekje gedaan. Even een regeltje te laat lezen en je bent te ver doorgereden. Daarnaast kloppen op een of andere manier de kilometers van de gidsenschrijver en jouw fiets nooit.
Daar herken ik mij helemaal niet in. Ik heb alleen ervaring met de routeboekjes van Pirola, maar de kilometers kloppen altijd +/- 0,5 kilometer, en dat is voldoende.
Ik ben een fan van routeboekjes, de voorbije jaren aangevuld met de smartphone wanneer een camping dicht blijkt te zijn en je verblijf in de buurt moet zoeken en dergelijke. Moeilijk om te volgen vind ik ze niet.
Dit gezegd zijnde: voor het steeds populairder wordende bikepacken op gravel, in het bos etc. lijkt me een routeboekje niet ideaal.
Een digitaal verdienmodel ... Ik zou wel eens willen weten hoe dat eruit zou zien. Je hebt het in de muziek maar dan spreek je doorgaans over heel veel downloads, en dat zie ik niet gebeuren met fietsroutes. Een boekje kost pakweg 25 euro. Als je 3,99 euro laat betalen per download moet je meer dan zes keer meer downloads hebben voor dezelfde inkomsten. Wordt dat goed gemaakt doordat je geen druk- en nauwelijks distributiekosten hebt?
Hier op het forum zitten wellicht vooral mensen die het boekje ook kopen, al rijden ze met de gps. Maar dit forum is niet representatief voor de samenleving, heb ik het gevoel.
derdekeer schreef:
vr 11 mar, 2022 20:05
Hier op het forum zitten wellicht vooral mensen die het boekje ook kopen, al rijden ze met de gps. Maar dit forum is niet representatief voor de samenleving, heb ik het gevoel.
'De samenleving' gaat vierwielig gemotoriseerd op vakantie en belt de alarmcentrale als de TomTom stuk is ;-).
derdekeer schreef:
vr 11 mar, 2022 20:05




een digitaal verdienmodel ... Ik zou wel eens willen weten hoe dat eruit zou zien. Je hebt het in de muziek maar dan spreek je doorgaans over heel veel downloads, en dat zie ik niet gebeuren met fietsroutes. Een boekje kost pakweg 25 euro. Als je 3,99 euro laat betalen per download moet je meer dan zes keer meer downloads hebben voor dezelfde inkomsten. Wordt dat goed gemaakt doordat je geen druk- en nauwelijks distributiekosten hebt?
De drukkosten vallen eigenlijk wel mee.
Aan het maken van een gids zitten veelvouden van drukkosten aan werkzaamheden en kosten vast.
Je moet de voorbereiding doen, informatie uitzoeken, de route een paar keer fietsen (inclusief fout fietsen). Daarna alle vergaarde informatie op de juiste plek zetten. Proeffietsers de route laten belijken en hun oordeel verwerken.
De kaartjes moeten worden gemaakt. Het geheel moet worden opgemaakt. Dat geldt ook allemaal voor een digitale versie.
Voor een digitale versie geldt net als een geprinte versie dat je ook aan promotie moet doen .
Veel mensen die het Internet afstruinen willen niet betalen voor informatie. Die haken af als ze op een betaalknop moeten klikken.
keesswart schreef:
do 10 mar, 2022 14:05
bert sitters schreef:
wo 09 mar, 2022 17:43
Zijn er veel campings afgevallen?
Ik vond het nog meevallen. Een gevoelig verlies blijft de sluiting van camping-natuurbad Müggelsee in Hildesheim. Deze was in handen van een een stel 60-plussers, die geen koper/opvolger konden vinden (zie dit artikel).

Bij Braunschweig heb ik juist weer een paar campings gevonden die nog niet in de oude gids stonden. Zoals een natuurbad met kampeerplekken aan de rand van de stad. Op 15 september 2019 kwam ik daar aanzetten toen de poort al gesloten was. Het was toevallig de laatste dag van het seizoen geweest, maar een vriendelijke beheerder heeft me toch nog binnengelaten. Die beheerder verbleef daar zo'n beetje de hele zomer in een caravan, waarvan de voorzettent als remise voor een modelspoorbaan dienst deed. Helaas is deze camping in 2020 en 2021 niet open gegaan vanwege de pandemie.

Afbeelding

Ten westen van Braunschweig is een mooie camping in Bettmar. De Hanzeroute kwam hier niet langs en ging via drukke doorgaande wegen rechtstreeks naar het zuidwesten. In de nieuwe gids loopt de route iets noordelijker via stillere - deels onverharde - wegen en paden door Vechelde, vlakbij Bettmar. Zie het verschil op de kaartjes hieronder.

Afbeelding
oude gids

Afbeelding
nieuwe gids
Laat die mooie camping in Bettmar nu definitief gesloten zijn voor passanten. Vandaag kreeg ik bericht van iemand die hier 's avonds tevergeefs voor een dicht hek heeft gestaan. Op de campingwebsite is nu te lezen dat er vanaf december 2021 alleen nog plek is voor vaste gasten en groepen.
Een alternatief is de kampeerweide bij het Kennelbad in Braunschweig, dat in mei na 2 jaar lockdown hopelijk weer open kan gaan.
Hallo medefietsers,

Ik ben van plan om een deel van de Hanzeroute 3 te fietsen in combinatie met de route naar Praag (Haltern naar Paderborn en vandaar uit de Hanzeroute 3 richting Keulen). Inmiddels is het routeboekje op de deurmat gevallen en ik begin te twijfelen omdat er toch flink wat klimmetjes in de Hanzeroute lijken te zitten. Nu ben ik niet bang voor wat klimwerk en ben ik een redelijk ervaren fietskampeerder, maar ik fiets met een BOB kar achter de Santos en met mijn dochter van 5 jaar in het zitje achterop. Aardig wat gewicht dus en de vraag is of het dan nog leuk is voor alle partijen (met name voor mama, dochter vindt alles geweldig). Het plan is om circa 40 - 50 km per dag te doen en onderweg te kamperen. Zijn er mensen met ervaring op de herziene route en die iets kunnen zeggen over het klimwerk op het traject Paderborn / Keulen? Dank!
Wij hebben dit stuk gereden met de tandem (2016) en de zwaarte qua fietsen is denk ik wel te vergelijken met jouw situatie: kar en kind achterop. Dat is inderdaad heuvelop zwaar, zoals een tandem heuvelop ook veel energie vergt.
Het zwaarste stuk is traject 7: Möhnesee-Issingerhausen omdat dit geen asfaltweg is maar goed berijdbare steenslag. Het is ook het hoogste deel van de route maar wonderschoon. Het is ons gelukt en wij zijn toch niet meer de jongsten (toen 62 jaar).
Veelal hangt de zwaarte van een etappe samen met de omstandigheden zoals het weer. Is het niet te warm en droog dan is het totaal anders dan als het plenst van de regen.
Laatste tip: blijf ontspannen, ook al heb je eigenlijk geen energie meer of geduld, Dan lukt t vast. En zo niet dan kun je de fietsroute langs de Rijn nemen terug naar Nederland.
Succes!