Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo oplader is af - Forum Wereldfietser

Naafdynamo oplader is af

Hoi allemaal!

Het heeft lang geduurd maar hij is nu eindelijk af (trom geroffel)......
Tadaaa! De Forumlader! :D

Het is een door de techneuten op de duitse wereldfietserswebsite ontwikkelde oplader die via een SON naafdynomo in staat is verschillende types batterijen op te laden.

Ik ben absoluut niet technisch maar voor wie het na wil bouwen hier de link: http://www.forumslader.de.vu

Voor de bouwgeschiedenis:
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... e=0#209597

De website is nog niet helemaal af en na Pasen zuller er volgens het Forumladerteam nog updates volgen.

Dus iedereen intussen knutselspullen kopen :)

Fiets de wereld (hopenlijk met lader),

Whisky

Whiskey,

Werkt de link nog?
Ik word doorgelinkt naar een domain register

hmm, registratie verlopen denk ik...

maar er bestaat tegenwoordig een prima alternatief, van B&M de travelkit batterij lader:

Afbeelding

copy/ pasta van de website:
"Busch en Muller Travelkit.(Ride and Charge)

Deze travelkit maakt het mogelijk om met behulp van een gewone 6V naafdynamo (Shimano of Son) en de Busch en Muller Ixon led koplamp, vier stuks NiMh penlite accu's op te laden.

De Trailermatic spanningsregelaar wordt mbv een rubber bandje op de voorvork geplaatst. De kabel van de dynamo naar de koplamp moet worden doorgeknipt, en alle vier de uiteinden worden in het Trailermatic kastje gestoken.
Indien je de NiMh accu's op wilt laden, steek je de laadkabel in de Trailermatic en het andere uiteinde in de Ixon koplamp waar de accu's zich bevinden.
De accu's worden geladen met een stroomsterkte van ca 440 mA, en na ca 5 uur zijn deze volledig geladen. (bij gebruik van 2100 mAh oplaadbare batterijen)
Tijdens het laden kan de gewone koplamp niet gebruikt worden, maar de Ixon lamp wel. (de laadtijd zal dan wel langer worden).

Ideaal om opgeladen batterijen bij de hand te hebben voor de digitale camera, GPS of andere elektronische apparatuur.

Werkt zowel met de Ixon als de Ixon Speed lamp. Let op: in combinatie met de Ixon Speed, kan alleen de bijbehorende accupack worden opgeladen, en geen batterijen.
De kit bestaat uit de Trailermatic regelaar, O-ringen om de Trailermatic aan de vork te maken, laadkabel."

Misschien dat je er wat aan hebt? Of wil je perse zelf knutselen?

Bas

Skate66 schreef:Whiskey,

Werkt de link nog?
Ik word doorgelinkt naar een domain register
forumlader

B@se schreef:copy/ pasta van de website:
"Busch en Muller Travelkit.(Ride and Charge)
Interessant, bedankt voor de tip!
Zie ook http://www.bumm.de/ klik op Neuheiten/Innovations-> Ride & Charge

Allen bedankt voor info.

www.bumm.de werkt bij mij niet. Wellicht is mijn firewall de boosdoener...

Bij mij evenmin, en gisteren wel. Ook via google zoekend lukt het niet. Het lijkt er gewoon op dat ze even uit de lucht zijn. Wel heb ik nog een vraag die me bezighoudt. Stel dat je inderdaad een SON hebt, met mooie lampen erop. De mooiste oplossing op dit moment is denk ik een 12volt installatie met dlumotec oval als basislicht (al bij heel lage snelheden erg helder, en een mooi brede bundel voor dichtbij), aangevuld met een 3 watt E6Z secundaire lamp. Die laatste geeft een heel smalle maar erg ver reikende bundel. Omdat de primaire led lamp al snel licht geeft kun je de secundaire steeds aan laten staan (anders dan bij een combinatie met ook een primaire halogeenlamp). Vanaf 15 km of zo heb je dan ook licht voor veraf. Doe er ook nog een led achterlicht op, dan weet je zeker dat de boel niet kapot gaat (er zijn berichten dat de combinatie Dlumotec oval en E6Z niet steeds goed werkt zonder achterlicht). Hoe koppel je hier in hemelsnaam nog dat ladertje tussen?
Wim