Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten

Schlauch schreef:Dit betekent dat je mag verwachten dat als je een zeer complete (lig)fiets koopt dan zou de prijs ervan lager moeten liggen dan indien je dat frame en de onderdelen apart zou kopen, om die zelfde fiets te maken.
Dit is heel normaal.
Okee, kan ik volgen.
Doordat er geen complete ligfietsen worden aangeboden is de prijsvorming dus minder transparant.
Wederom duidelijk
Er zijn niet zo veel producenten van goede ligfietsen, dus die zijn een beetje vrij als het gaat om prijsvorming.
Het is nog niet zo lang geleden dat de traditionle fietsindustrie een stapje terug heeft moeten doen omdat er sprake was van kartelvorming.
Dat je een enthousiaste ligfietser bent moet vooral zo blijven !
De prijs van racefietsen onderling is wel goed vergelijkbaar, en is transparant, omdat er z'on gigantisch aanbod is.
Jac :D
Tja, dat is inderdaad een punt bij ligfietsen. En dat zal voorlopig zo blijven ook ben ik bang.

Toch denk ik niet dat de ligfietsproducenten de prijs kunstmatig hoog houden. Het is echt geen vetpot ale je maar een 'paar' fietsen per jaar te verkopen.
Nou zal je als argument kunnen aandragen 'hoge prijzen betekent een kleinere marktt, lagere prijzen zullen de markt groter maken'. Tja, gedeeltelijk zal je met zo'n gedachte gelijk hebben. De markt zal vast wel wàt groter worden maar nog altijd niet gruwelijk veel gok ik (kijk alleen al naar de standaard vooroordelen die je naar je hoofd krijgt als ligfietser; mensen lijken niet echt berreid om het alleen al te proberen; geeft verder niet, moeten ze zelf weten maar op basis daarvan denk ik dat lagere prijzen binnen 5 jaar zeker geen drastisch ander verkeersbeeld zal opleveren als het gaat om fietsers).
Pak bijvoorbeeld de Quest. Dat ding kost 'maarliefst' bijna 5800 euro. Ze leveren grofweg 1 model per week af. Het bedrijf bestaat uit 3 man. Ze moeten ook wel wat onderhoud en reparatie verrichten maar ik kom er geregeld binnen. Ik heb niet de indruk dat ze uit hun neus lopen te eten en dat ze vrijwel alleen met reparatie/onderhoud bezig zijn; sterker nog, ik denk dat 2 man fulltime werken aan een nieuwe fiets niet geheel vreemd is.

De stroomlijnen hebben ze uitbesteed, die worden in Duitsland gemaakt. In Nederland worden de subframes gelast, de boel gemonteerd en diverse onderdelen zelf gemaakt. Maar dat laat ik even buiten beschouwing.

Ze hebben dus 2 man aan het werk. Zeg 80 uur per week en dus ook per fiets.
De materiaalkosten weet ik niet maar zonder materiaalkosten e.d. zou je uitkomen op 72,5 euro per uur. Reken daar de uitbestedingskosten bij, de materiaalkosten en een kleine winstmarge dan keldert de prijs vrij snel.
Nederlands uurloon is niet gering. Dus bedenk nog een keer of de prijsvorming wel zo vreemd is. Ik denk het serieus niet.

De prijzen van fietsen zijn de laatste tijd uberhaupt sterk gestegen en zeker onderdelen zijn altijd duur. De prijs van een ligfiets valt mee als je een kale fiets koopt, zeker voor de kleine series die in NL worden gemaakt.

De prijs varieert voor een beetje racer rond de 1600 tot 2000 euro. Vergelijkbaar met de betere racefiets en ook de de goede kale randonneurs zitten rond die prijs. Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

De markt voor 2e hands fietsen is vrij stabiel dus als je van je fiets af wilt dan kan dat ook tegen een redelijke prijs.

Op een randonneur(rechtop zit fiets) ben je in de basis wat beter zichtbaar, en heb je misschien wat meer overzicht. Maar aardig wat ligfietsers die ik ken(en dat zijn er grofweg 40-50) doen wel aan extra veiligheid, waar ik weinig tot bijna geen gewone fietsers aan zie doen. denk aan: flaggetjes, denk aan reflectie banden, denk aan helmen etc.

Daarnaast gaan de meeste van die mensen bij een stopligt al rechtop op hun zitje zitten, waardoor je eigenlijk al prima zichtbaar bent en prima overzicht hebt.

afstappen, opstappen etc, daar hebben ze geen moeite mee. en instabiliteit de meeste ook niet, met of zonder bepakking, ik weet er zat die zoongeveer aan hun fiets sleutelen of zich aankleden onderweg, brood smeren etc. ik kan vrij veel zonder handen op een gewone fiets, maar veters strikken, vind ik rete moeilijk, brood smeren e.d. ook.

Ik kan nog veel verder over ligfietsen uitweiden, maar het meeste is al gezegd.

het laatste wat ik nog wel kwijt wil: ik heb een flevo-bike op de kop getikt voor ~200 euro, met een vage dubbele naaf versnelling voor.

bijna elke ligfietser die erop heeft geprobeerd te fietsen, kwam er niet op weg, waarom? er zat iets nieuws aan, je moet met je voeten en je lichaam sturen, niet met je handen. en zo vergaat het elk persoon wat nog nooit op een ligfiets heeft gefietst, je moet het ooit eens leren, en dat kost tijd(flevo bikes wat meer dan andere, ik was er 3-4 weken elke avond 1-2 uur aan kwijt en nu kan ik er enigzins ontspannen op rijden, maar wel alles zonder handen(alleen remmen niet :( ))

WFvN schreef:Wat is duurder? Een Batavus Adagio van 800 euro die in 5 jaar tijd misschien 1000 kilometer in totaal gereden heeft. Of een Versatile velomobiel van 8000 euro die in 2 jaar tijd 16000 kilometer heeft gereden?

Voor mij is de keuze eenvoudig.... Mijn Versatile heeft een zeer mooie prijs/fietsgehalte-verhouding terwijl de Adagio die ik had juist een zeer beroerde verhouding had.
In 40% van de tijd heb ik 16 keer zoveel gereden.
Ik heb nu 50 cent per kilometer betaald voor m'n Versatile. Dat is 80 cent voor m'n Adagio. Dan heb ik de tijd in jaren nog niet eens meegenomen. Doe ik ook dat en ga ik uit van 5 jaar (net als de Adagio), dan zit ik aan 20 cent per kilometer.
Sorry hoor, maar wat een kont-vergelijking is dit nou weer? Je gaat toch geen Rolls Royce met een Ford lopen vergelijken? Dus omdat jij niet veel op je Batavus hebt gefietst en wel veel op je Versatile is die het geld meer waard... :?
Voor 1/4 tot 1/3 van de prijs van je Versatile kan je ook een maatfiets laten maken waarmee bijna iedereen die dat wil met gemak 16.000 Km kan fietsen in 2 jaar.

En 200 Km per jaar op je Batavus is wel héél erg weinig! Dat betekent elke dag je straat uitrijden en voordat je bij het einde bent (275m) weer omkeren...

Met zulke vergelijkingen kan ik ook elke discussie naar mijn hand zetten. :twisted:

Jordann schreef: Sorry hoor, maar wat een kont-vergelijking is dit nou weer? Je gaat toch geen Rolls Royce met een Ford lopen vergelijken? Dus omdat jij niet veel op je Batavus hebt gefietst en wel veel op je Versatile is die het geld meer waard... :?
Ik zeg al, alles is relatief. Maar om antwoord te geven op je vraag:
Ja, daarom is mijn Versatile het geld absoluut meer waard.

Wanneer noem je iets een miskoop? Als je er geld voor betaald hebt en het niet (of te weinig) gebruikt; als je er dus weinig of niets aan hebt. Wanneer is iets een gouden koop? Dat kan iets zijn van veel of weinig geld, dat maakt niet uit maar wel belangrijk is dat je er veel plezier aan beleeft.
Voor 1/4 tot 1/3 van de prijs van je Versatile kan je ook een maatfiets laten maken waarmee bijna iedereen die dat wil met gemak 16.000 Km kan fietsen in 2 jaar.
Kunnen en doen is 2 Ik ben bang dat zo'n fiets aan mij niet besteed is. Ik denk dat die eenzelfde trieste tijd tegemoet zou gaan als mijn Adagio.
En 200 Km per jaar op je Batavus is wel héél erg weinig! Dat betekent elke dag je straat uitrijden en voordat je bij het einde bent (275m) weer omkeren...
Tja, of sporadisch gebruiken voor 5 kilometer. Dat was bij mij het geval.
Met zulke vergelijkingen kan ik ook elke discussie naar mijn hand zetten. :twisted:
:) Ik snap wat jij bedoelt, Snap je ook wat ík bedoel? Dat heeft voor mij niets te maken met 'discussie naar m'n hand zetten'.

Ik noem het hier met m'n fietsen. Maar elders op het forum zie je het meer dan genoeg terug komen. Mensen die een bepaald ding kopen (stel schoenen voor mijn part). Dingen bevallen niet geweldig, kopen ze later een paar wat voor mijn part 4x zo duur is waar ze wél plezier van beleven..... die mensen zullen toch zeggen dat dat eerste stel schoenen een miskoop is? Of dat dat 2e stel schoenen hun geld dik waard is? Of vind je dat ook 'discussie naar de hand zetten'? Het is precies hetzelfde.

s0lar schreef:Ik vind het gewoon onveiliger, autobestuurders zien je minder goed rijden. Je ziet minder van de omgeving want je gaat sneller en je zit/ligt lager.
Vooral het veiligheidsaspect houdt me tegen. Als je op die hoogte geraakt wordt door een auto ben je er altijd erg aan toe. Van een gewone fiets kun je nog wat afspringen maar al liggend...
Hallo Solar,

Juist op een ligfiets kom je er vaak beter af dan met een racefiets(achtige)

De reden ligt in de houding en het zwaartepunt. Met een racefiets is de remkracht beperkt tot het punt dat je omslaat, dus het achterwiel omhoog komt. Door het hoge zwaartepunt is dat punt relatief snel bereikt. Bovendien rijdt je met het hoofd naar voren. Je vliegt dus met je hoofd ergens heen, of vliegt over je voorwiel richting asfalt of auto(ruit). Dat kan whiplash en hersenschade betekenen.

Bij een ligfiets heb je een lager zwaartepunt. Over je voorwiel vliegen zul je veel minder snel. Daarom is de absolute remkracht dan ook flink groter. Als je botst dan is dat met je voeten. Je loopt dus eerder kans op been en heupletsel. Als je valt, dan ben je met een onderstuur-fiets meteen vrij van je fiets. Met mazzel loop je gewoon verder, heb ik eenmaal meegemaakt bij een noodstop met mijn semi-hoge ligfiets. Veel veiliger zijn de velomobielen. Die zijn echt enorm sterk en geven veel bescherming. Het grootste risico is dat de velomobiel omslaat, en je met je hoofd tegen een paal o.i.d. komt. Dat is dan meteen ernstig, maar de kans erop is niet groot.

Dan nog wat anders: In onze maatschappij wordt risico nauwelijks meer acceptabel gevonden. Het is maar wat wijsheid is. Je hebt ook ruimte nodig om te leven, en dat houdt m.i. een bepaalde graad van risico's lopen in. Het is natuurlijk niet verkeerd om risico's in te schatten en te verkleinen waar mogelijk. Maar tot nul reduceren is ten enemale een utopie. Het is niet anders.

Sportieve groet van Q106
WFvN schreef:knip
Ik noem het hier met m'n fietsen. Maar elders op het forum zie je het meer dan genoeg terug komen. Mensen die een bepaald ding kopen (stel schoenen voor mijn part). Dingen bevallen niet geweldig, kopen ze later een paar wat voor mijn part 4x zo duur is waar ze wél plezier van beleven..... die mensen zullen toch zeggen dat dat eerste stel schoenen een miskoop is? Of dat dat 2e stel schoenen hun geld dik waard is? Of vind je dat ook 'discussie naar de hand zetten'? Het is precies hetzelfde.
Wilfred,

Ik denk dat de gemiddelde gebruiker van de rechtop fiets liever de nadelen dan de voordelen van een ligfiets ziet. Ze klimmen slecht, zo luidt het vooroordeel. Maar laat ze dan niet praten met de organisaties die per ongeluk of expres ligfietsen tijdens klimwedstrijden hebben toegelaten. Beek Ubbergen waar de ligfietsen dacht ik als eerste boven kwamen en daarna iedere wielrenner werd vergast op de kreet van de omroeper "de ligfietsers zijn hier al hoor!" of de Styrkeproven in Noorwegen. Mijn eigen ervaring is ook dat een ligfiets goed omhoog gaat tijdens wat vakantietrips (vooral in Northumberland hebben we hier en daar wel wat geklommen).

Ik zou zeggen laat de mensen met vooroordelen als straf gewoon 80 procent van hun blikveld bepalen door asfalt, genietend van hun zadelpijn en hogere luchtweerstand waardoor ze of minder lang of minder hard kunnen fietsen.

En gelukkig, in de discussie is een reden gevonden. Er is over het algemeen een prijsverschil. Er is een type fiets "al" vanaf 1000 euro, de Fuenda. Maar de gemiddelde ligfietsbouwer concurreert liever op kwaliteit dan op prijs.
Prijzen zijn hoog, maar afschrijving is laag. Een ligfiets van dit jaar is volgend jaar niet door "verouderde" kleurstelling in prijs gehalveerd. De tweedehands markt is levendig. Ik vraag me af wat het meeste kost als het echt wordt uitgerekend.

Groeten en we treffen elkaar wel op ons feestje www.cyclevision.nl ,

Jack

Als stads-en-toerligfietsgebruiker wil ik nog het volgende bijdragen aan de "ze zien je niet discussie."

Punt 1: Door persoonlijke ervaring ben ik ervan overtuigd dat hier ook de snelheid een rol speelt. Ik heb zelf dit in het verleden vaker gemerkt door voor mij gevaarlijke vergissingen van stilstaande automobilisten waarop ik rijdende op een rondweg (singel) gewoon voorrang had. Ik zie ze mij zien en vervolgens optrokken om voor mij langs de weg op te rijden, hetgeen voor mij een nood stop opleverde om er niet vol op te knallen. Let wel dit was op mijn gewone racefiets. Blijkbaar schatten ze mijn snelheid verkeerd in.
Op zich niet zo vreemd, want als je in een oude zittend rondkijkt of de weg vrij is, zie je al rondkijkend een fietser maar vaak heel kort. in die korte tijd maak een inschatting van zijn of haar snelheid. Daar je de fietser maar heel kort ziet en de fietser recht op je afkomt kun je dan de echte snelheid niet goed inschatten en maak je een aanname op jouw gemiddelde ervaring met fietsers. Gaat deze een stuk harder dan gemiddeld dan is de kans op een vergissing groot.

Omdat dit meestal in de schemering gebeurde op weg naar huis, heb ik toen een halogeen lamp met hoog rendement dynamo op mijn fiets gezet (we praten hier over 20 jaren geleden) in de hoop dat ik meer indruk zou maken op wachtende automobilisten om hen te bewegen niet meer pal voor mij op te trekken. In de popie-jopie versie van dit verhaal zeg ik dan "ze denken vast: he een brommer" gaan vervolgens in hun inschatting uit van een hogere snelheid en wachten wel keurig.

Ik heb in ieder geval nooit meer een dergelijke noodstop hoeven maken.

Tegenwoordig rij ik een ligfiets, en ja, ik heb een ultra felle voorlamp. Maar anderzijds zoek ik problemen ook niet meer op en verplaats me rustig door het verkeer. Heerlijk relaxed zo'n fiets.

Punt 2: eigenlijk al gemaakt. Mijn hoofd zit hoger dan dat van de meeste autobestuurders en deze zien elkaar toch ook niet over het hoofd vanwege de hoogte? Tuurlijk, als ik vanachter een busje de weg opschiet ben ik niet goed wijs maar dat is een autobestuurder die dit doet ook niet. In het laatste geval ben ik zelfs nog in het voordeel; ik kan gaan staan en om de bus heen kijken, de automobilist zal toch gewoon zijn neus eerst de weg op moeten steken voordat ie om het hoekje kan kijken.

Kortom: gezond verstand en risicomijdend (defensief) gedrag in het verkeer is voor iedereen het enige verstandige alternatief. Ik zou wel eens willen dat niet alleen zich van hun kwetsbaarheid bewuste fietsers dit deden....

Mensen met een ligfiets lijken een beetje op gelovigen: discussiëren over die dingen is meestal niet mogelijk. Alleen al de naam “bukfiets” die ligfietsers gebruiken. Welke personen die op een randonneur, racefiets of mountainbike rijden ziet zichzelf nu als een bukfietser? Nu lees ik ook nog het voor mij nieuwe "anale fiets", klinkt óók erg denigrerend.

De voordelen van die dingen worden altijd volop gebezigd, maar ze hebben zeker ook nadelen.

Ligfietsen zijn duur.

Een ligfiets is minder sportief. Op een gewone fiets kun je je hele lichaam bewegen, en in technisch moeilijke (off-road) stukken heb je dat nodig. Op een ligfiets lig je als een zoutzak: je kunt alleen trappen en sturen.

Een ligfiets is dermate oncomfortabel dat je persé vering moet hebben om hem acceptabel te maken.

Het feit dat er zo’n groot aanbod aan amper gebruikte tweedehands ligfietsen is geeft overigens stof tot denken.
[quote="Peter_K"]Mensen met een ligfiets lijken een beetje op gelovigen: discussiëren over die dingen is meestal niet mogelijk. Alleen al de naam “bukfiets” die ligfietsers gebruiken. Welke personen die op een randonneur, racefiets of mountainbike rijden ziet zichzelf nu als een bukfietser? Nu lees ik ook nog het voor mij nieuwe "anale fiets", klinkt óók erg denigrerend.
quote]

Peter, je hebt gelijk, dit soort qualificaties helpt niet. Maar, negaar ze alsjeblieft deze draad was tot nu toe zeer informatief en constructief en ik heb er als tegenwoordige 'zoutzakfietser'het een en ander van opgestoken en van genoten.

Ik hoop ook van harte dat andere reageerders jouw ook niet geheel waardevrije reactie negeren...

Anders was dit een leuke thread en was dit alweer het einde van mijn interesse.
Peter_K schreef:Mensen met een ligfiets lijken een beetje op gelovigen: discussiëren over die dingen is meestal niet mogelijk. Alleen al de naam “bukfiets” die ligfietsers gebruiken. Welke personen die op een randonneur, racefiets of mountainbike rijden ziet zichzelf nu als een bukfietser? Nu lees ik ook nog het voor mij nieuwe "anale fiets", klinkt óók erg denigrerend.

De voordelen van die dingen worden altijd volop gebezigd, maar ze hebben zeker ook nadelen.

Ligfietsen zijn duur.

Een ligfiets is minder sportief. Op een gewone fiets kun je je hele lichaam bewegen, en in technisch moeilijke (off-road) stukken heb je dat nodig. Op een ligfiets lig je als een zoutzak: je kunt alleen trappen en sturen.

Een ligfiets is dermate oncomfortabel dat je persé vering moet hebben om hem acceptabel te maken.

Het feit dat er zo’n groot aanbod aan amper gebruikte tweedehands ligfietsen is geeft overigens stof tot denken.
Hoi Peter,

Ik snap je reactie. En denk zelf dat de waarheid ergens in het midden ligt (of zit?) Historisch gezien zijn ligfietsers een uitgesloten groep. Vanaf het moment dat ze wedstrijden begonnen te winnen zijn de winnaars als ongeldige deelnemers benoemd, en achteraf uit de uitslagen geschrapt. Vanaf 1934 werd beschreven waaraan een fiets wel moest voldoen. Daarmee is de vrije ontwikkeling van de fiets als zodanig geen goed gedaan. Dat is weer opgepikt in de jaren 70 - 80 van de vorige eeuw. Ik rijdt zelf sinds '82 op ligfietsen van allerlei pluimage. En heb moeten zien hoe we als groep werden bestempeld als raar volk. Terecht? Wie heeft de waarheid in pacht? In elk geval is dat denk ik een deel van de verklaring. We onderscheiden ons met onze vervoermiddelen, en worden over een kam geschoren of zo voelt dat toch. Daarvandaan krijg je natuurlijk ook een tegenkracht, die ons juist samenbindt als groep. Ergens vindt ik dat gewoon jammer.

Met heel veel plezier heb ik twee brevetten meegereden voor Parijs-Brest-Parijs. Dat is een van oorsprong select clubje randonneurs, waarin nu een flink aantal liggende deelnemers. En dat gaat in prima harmonie.

Zeker wil ik niet beweren dat de ligfiets alleenzaligmakend is. Dat is erg persoonlijk, en vooral erg afhankelijk van de gewenste toepassing. In de stad boodschappen doen gaat voor de meesten op de gewone stadsfiets toch het prettigste. Dat ik ook hiervoor meestal mijn velomobiel gebruik mag je rustig als afwijking beschouwen. Ik heb een fraaie Gazelle uit 1932 die ik vooral van stal haal als ik me wil aanpassen aan met mij meefietsend gezelschap. (lees mijn zoon ;-) )
Of als de fiets langer zonder toezicht ergens moet staan. Dat is niet helemaal normaal vrees ik. Ik heb drie ligfietsen, waarvan een deel-fiets is: geen vouwfiets, maar een variant op de deel-auto. Dat is een roeifiets van Derk Thys, die ik samen met mijn buurman bezit. Ik kan dus van harte de diverse voordelen van ligfietsen beschrijven. Komende woensdag rijdt ik van Zwolle naar Aarschot. Heerlijk in mijn velomobiel, en ondanks de voorspelde regen zal ik toch droog overkomen. Maar dat betekent niet dat ik iedereen de voor hem beste fiets misgun. Leven en laten leven zeg ik dan maar. Met welke fiets maakt niet uit, als er maar gefietst wordt. Dat is vele malen beter voor van alles en nog wat: milieu, fileleed, portemonnee, gezondheid etc. En hiermee zal ik ook weer een groep niet zo aardig benaderen vrees ik....... Het is niet akelig bedoeld!

Met sportieve groet: Quest106

WFvN schreef::) Ik snap wat jij bedoelt, Snap je ook wat ík bedoel? Dat heeft voor mij niets te maken met 'discussie naar m'n hand zetten'.
Het probleem is niet dat ik je niet begrijp, ik vind het gewoon jammer dat je mijn inziens je eigen steekhoudende argumenten onderuit haalt door ook onzinargumenten tussendoor te geven. Als je pleidooi voor ligfietsen puur uit argumenten zou bestaan waar anderen iets mee kunnen dan hebben ze veel meer kracht.

Excuses dat ik mij niet zo netjes uitdrukte hierboven, maar de vergelijking ging er bij mij niet zo goed in... :roll: No harm intended

Jordann schreef:Het probleem is niet dat ik je niet begrijp, ik vind het gewoon jammer dat je mijn inziens je eigen steekhoudende argumenten onderuit haalt door ook onzinargumenten tussendoor te geven. Als je pleidooi voor ligfietsen puur uit argumenten zou bestaan waar anderen iets mee kunnen dan hebben ze veel meer kracht.
Tja, de argumenten had ik in m'n eerste bericht al gegeven; ik had niet verwacht dat ik die nog een keer moest plaatsen. Maar goed, herformulering:
Ondanks de hoge prijs vind ik ligfietsen hun geld dik waard; ik beleef er verhoudingsgewijs veel meer plezier aan dan aan een gewone fiets; ik gebruik de ligfiets veel meer. (zover waren we al). Maar dan de vraag dus waarom ik meer plezier beleef aan ligfietsen:
1) comfortabeler (geen last van pijnlijk achterwerk, geen pijn in de nek, geen pijn in de polsen)
2) sneller bij gelijke inspanning waarmee de 'actieradius' dus ook groter wordt
3) m'n velomobiel brengt me ook nog eens lekker warm en droog over
4) ik kan ongeveer een boodschappenwagen aan boodschappen in m'n fiets kwijt

Dat zijn dus de basisargumenten waaruit het grotere plezier voortvloeit.
Excuses dat ik mij niet zo netjes uitdrukte hierboven, maar de vergelijking ging er bij mij niet zo goed in... :roll: No harm intended
Maak je geen zorgen, dat heb ik er niet uitgehaald dus no harm done :)

CB schreef: Punt 1: Door persoonlijke ervaring ben ik ervan overtuigd dat hier ook de snelheid een rol speelt. Ik heb zelf dit in het verleden vaker gemerkt door voor mij gevaarlijke vergissingen van stilstaande automobilisten waarop ik rijdende op een rondweg (singel) gewoon voorrang had. Ik zie ze mij zien en vervolgens optrokken om voor mij langs de weg op te rijden, hetgeen voor mij een nood stop opleverde om er niet vol op te knallen. Let wel dit was op mijn gewone racefiets. Blijkbaar schatten ze mijn snelheid verkeerd in.
Grappig! Even offtopic in dit verhaal (hoewel, zo offtopic ook weer niet) maar exact zulke dingen overkomen mij ook af-en-toe. Alleen weet je wat je dan als ligfietser naar je hoofd geslingerd krijgt? Ook al keken ze je recht in de ogen, ze beweren bij hoog en bij laag dat ze je niet gezien hebben omdat je zo laag bent. Een vooroordeel waar gebruik van wordt gemaakt maar waar ze bij racefietsers geen beroep op kunnen doen.
Omdat dit meestal in de schemering gebeurde op weg naar huis, heb ik toen een halogeen lamp met hoog rendement dynamo op mijn fiets gezet (we praten hier over 20 jaren geleden) in de hoop dat ik meer indruk zou maken op wachtende automobilisten om hen te bewegen niet meer pal voor mij op te trekken. In de popie-jopie versie van dit verhaal zeg ik dan "ze denken vast: he een brommer" gaan vervolgens in hun inschatting uit van een hogere snelheid en wachten wel keurig.Ik heb in ieder geval nooit meer een dergelijke noodstop hoeven maken.
Klinkt ook heel bekend. Dubbele, felle koplampen op m'n fiets waarbij de snoet van de fiets redelijk scooterachtig oogt wil best werken blijkbaar want het is ook mij al tijden niet meer gebeurd.

Peter_K schreef:Mensen met een ligfiets lijken een beetje op gelovigen: discussiëren over die dingen is meestal niet mogelijk. Alleen al de naam “bukfiets” die ligfietsers gebruiken. Welke personen die op een randonneur, racefiets of mountainbike rijden ziet zichzelf nu als een bukfietser? Nu lees ik ook nog het voor mij nieuwe "anale fiets", klinkt óók erg denigrerend.

De voordelen van die dingen worden altijd volop gebezigd, maar ze hebben zeker ook nadelen.

Ligfietsen zijn duur.

Een ligfiets is minder sportief. Op een gewone fiets kun je je hele lichaam bewegen, en in technisch moeilijke (off-road) stukken heb je dat nodig. Op een ligfiets lig je als een zoutzak: je kunt alleen trappen en sturen.

Een ligfiets is dermate oncomfortabel dat je persé vering moet hebben om hem acceptabel te maken.

Het feit dat er zo’n groot aanbod aan amper gebruikte tweedehands ligfietsen is geeft overigens stof tot denken.
1) ach, ligfietsers hebben hun geloof, maar mensen op een zitfiets(of moet ik het gewone noemen?) hebben ook hun geloof vaak aangezien ze niet op een ligfiets willen fietsen.. motorrijders hebben hun geloof T.o.v. autos en vice versa.. moslims t.o.v. christenen etc..

2) Ik zie me als buk fietser :D, zoals ik en een aantal andere mensen ook nog wel eens voor de grap roepen: gebukt is genomen... en ach zolang het beestje een naam heeft zal het mij een worst zijn.

3) Nadelen worden meer genoemd dan voordelen. Ja ze zijn duur, maar het zijn vaak handgebouwde, goed afgemonteerde fietsen met veel dure items. dit verhaal is al eerder gehouden hier, dus lees maar terug

4) op een lig fiets kan je alleen maar zoutzakfietser zijn? onzin.. Ik heb mensen de gekste dingen zien doen op die dingen, verzitten, staand rijden, aankleden etc etc. op een flevo bike heb je je lichaam 100 keer meer nodig dan op een gewoon barrel(je fietst+stuurt met je voeten en je lichaam!)

5) vering is fijn voor je rug.. maar het comfort niveau gaat hier gewoon rete hard door vooruit(achter vering that is). zonder rijden kan overigens ook prima, dat doet een maat van me op zijn optima dragon. geen gezeur van zijn kant.

6)tweedehands: je moet er ff aan wennen, en veel mensen ontbreekt het(tegenwoordig?) aan doorzettings vermogen/zin daarvoor.


voor de rest blijft het hier een intressante vriendelijke discussie inderdaad

groet,

Marius, een troste bukfietser, die prima lol kan trappen met liggers en zitters

Een ligfiets is minder sportief. Op een gewone fiets kun je je hele lichaam bewegen, en in technisch moeilijke (off-road) stukken heb je dat nodig. Op een ligfiets lig je als een zoutzak: je kunt alleen trappen en sturen.
Hallo Peter K.

Minder sportief????????

Heb je wel eens een "roei-fiets" gezien? Dát is alles behalve lui fietsen. Ik gebruik m'n benen(kuit & dijbeen), armen(onder & boven), rug-, borst-, schouder- en buikspieren bij élke roei-beweging die ik maak. Hoef niet (meer) naar de sportschool, ik kom nog eens ergens, lekker buiten, trainen en/of woon-werk verkeer, het kan állemaal. M'n conditie was nog nooit zo goed als dat hij nu is!!!!

Kijk eens op: www.rowingbike.com , dan zie je wat ik bedoel.

G-roet's, Victor.

Ooit van appels en peren gehoord?

Gerd

Ik weet niet zeker of ik je punt helemaal snap GerdC. verduidelijking?

Waarschijnlijk bedoelt hij dat er niet te vergelijken valt... maar dat mag hij idd zelf uitleggen :)

Maar als bovenstaande het geval is, dan ben ik er niet mee eens. Er zijn toch duidelijk overeenkomsten.
een van de redenen van de beperkte ligfiets-verkoop
is dat de voordelen vooral op langere ritten tot uiting komen
de snelheidswinst en de komfortwinst is klein bij een ritje van 12 km
om 40 km naar het werk te rijden neemt men de auto

de hoofdreden is echter het intensere bovenbeenspiergebruik
met als oorzaak de zwaartekracht

ligfietsen is minder efficient
een ligfietser fietst niet slechter bergop !
maar ook op het vlakke is het vermogen minder
door de buitengewoon kleine frontale oppervlakte "valt dit niet op"

het begin is duidelijk blessure-gevoelig
na training onstaat een onevenwichtige beenspier opbouw

ook bij de gewone fiets
leidt een zadelbuishoek van 80°
tot meer efficientie dan een zadelbuishoek van 60°