door
bdr » zo 13 feb, 2022 20:43
Hermannetje schreef: ↑zo 13 feb, 2022 16:54
De getande cup van de trapas bleek van plastic. rechts is nog gaaf maar zit muurvast.Links brak af. En ja, ik hield een plastic brokstuk in een vuurtje en het smolt.
Ik denk dat ik alles ga vervangen aan de voorkant. Ik heb de verkeerde crank en tandwiel gekocht, en er zat ietwat speling op de trapas. Dat mag ook na 30 jaar.
Spijtig dat het niet lukte maar niet verwonderlijk gezien de leeftijd van de fiets. Het ziet er een stalen frame uit, ik durf erom wedden dat de as in de bottom bracket vastgeroest zit. Ik herhaal mijn advies om naar iemand te gaan dit dit al eens gedaan heeft:
bdr schreef: ↑do 03 feb, 2022 23:52
In een stalen frame zit die waarschijnlijk goed vast, het kan geen kwaad om even hulp te vragen om die los te krijgen, hier of aan een fietsenmaker. Want als je de vertanding vernagelt ben je nog veel verder van huis.
(Bij mij is het recept in deze situatie: trapas demontage tool vastvijzen in de trapas met een passende oude achteras zodat die onder geen beding uit de vertanding kan springen, demontage tool in de bankvijs klemmen en dan met het frame met korte snokken in de juist richting draaien tot de trapas lost. Maar ik woon te ver.)
Leon schreef: ↑zo 13 feb, 2022 17:30
Het heeft geen zin om rechts te proberen als de linkerkant er nog op zit.
Dat is niet waar, het kan geen kwaad rechts eerst te lossen, de trapas schuift dan uit de linkercup.
Aangezien die linkercup nu toch kapot is zou ik nu zowieso de trapas langs rechts eruit halen, dan kan je de linkercup voorzichtig doorzagen.
P.S. Je Alivio voorderailleur heeft waarschijnlijk een chainline van 50mm (afstand van centrum frame tot middenste tandwiel), dus voor je Tourney huidige crank heb je een 127mm as nodig. Chainline kan je ook terugvinden op bike.shimano.com met typenummer derailleur.