Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar "stop" je je fototoestel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waar "stop" je je fototoestel?

Hoi TV,

Ik heb mijn 5D met 24-105 en 70-200 lens in de Lowepro Slingshot 100 zitten

Afbeelding

Voorheen zat die tas in mijn voortas maar nu heb ik alles naar achteren verplaatst. Dat werkt prima. Zodra je met meer prof. apparatuur gaat werken is een stuurtas geen goede oplossing meer. Een echt goede foto maak je toch niet even snel vanaf je zadel (kiekjes natuurlijk wel). Het gewicht is gewoon te zwaar om aan je stuur te hebben bengelen. Hangt natuurlijk wel een beetje af van de soort tochten die je maakt.
Met de slingshot 100 kan ik "alles" meenemen en heb toch mijn handen vrij.
Camera's als de 400D of de 300D kunnen natuurlijk zonder problemen in een stuurtas (zolang je maar geen 2.8 L-lenzen meenemen :lol: )

PS: weet dat Ellen haar 20D wil verkopen....ik krijg 10% dus als ik jullie in contact met elkaar kan brengen?! :lol: . Heb zelf nog een 10D te koop.

Optie 7:

Stop je body en je favoriete lens in de stuurtas en de andere lenzen in 'n lowrider. Je moet dan als je gaat winkelen/wandelen wel beide tassen meenemen maar met het rugzaksysteem van Ortlied is dat goed te doen.

Loek

Dat klopt in principe wel maar kun je dan ook nog (snel) fotograferen?
Ooit geprobeerd om met twee tassen tijdens een mooi festival snel een lens te vervangen??
Bij het meenemen van je camera moet je nadenken over:
* Hoe neem ik de camera op de fiets het beste mee (gewicht, bescherming, enz)
* Hoe kan ik tijdens het fietsen het beste bij mijn cameraspullen?
* Hoe neem ik de cameraspullen mee als ik niet fiets?
* Hoe kan ik het beste mij mijn cameraspullen als ik niet fiets?

Da's dus lekker puzzelen.
Snelle oplossing: neem geen camera mee :lol: of een hele kleine.

Maar goed, da's voor velen geen oplossing.

Marco Meijerink schreef:Hoi TV,

Ik heb mijn 5D met 24-105 en 70-200 lens in de Lowepro Slingshot 100 zitten
Voorheen zat die tas in mijn voortas maar nu heb ik alles naar achteren verplaatst. Dat werkt prima. Zodra je met meer prof. apparatuur gaat werken is een stuurtas geen goede oplossing meer. Een echt goede foto maak je toch niet even snel vanaf je zadel (kiekjes natuurlijk wel). Het gewicht is gewoon te zwaar om aan je stuur te hebben bengelen. Hangt natuurlijk wel een beetje af van de soort tochten die je maakt.
Met de slingshot 100 kan ik "alles" meenemen en heb toch mijn handen vrij.
Camera's als de 400D of de 300D kunnen natuurlijk zonder problemen in een stuurtas (zolang je maar geen 2.8 L-lenzen meenemen :lol: )
Hoi Marco,
Ben het met je eens. De potentie voor een goede foto 'zie' je direct, maar een goede foto maken duurt even. Ik fiets met mijn vriendin. Alhoewel zij fotograferen ook wel leuk vindt en ook best wat geduld heeft als ik weer door de bosjes banjer om een ander standpunt te krijgen :), maar dat is helaas niet eindeloos :o. Dus kiekjes worden er ook gemaakt om soms tijd te sparen :).

Ik ben zelf niet zo'n grote fan van die enkele schouderbanden. Alleen body en lenzen wegen al 2 kg, da's bij jou nog erger. Mijn hele uitrusting voor een dag wil ik liever niet een dag met tas aan één schouder hebben hangen. Als ik niet op de fiets zit heb ik een Crumpler rugzak met dit systeem:
Afbeelding
Past ook mijn laptop in. Misschien voor jou wel een leuk systeem. Het fotodeel is uitneembaar
Afbeelding en past bv in een ortlieb drybag/sealline/etc achterop.

Waarom ik dat dan niet doe? Mijn tent is nog te groot en gaat vanwege gewicht dwars bij mij achterop. Bovendien is mijn uitrusting nog wat compacter. Ik zit te denken aan een constructie als Loecky voorstelt, voorlopig vindt ik dat er op asfalt nog voldoende te ontdekken valt. Een stuurtas voor body met standaardlens. Als ik naar de post van Ellen kijk moet dat lukken. En het is ideaal om bij de kiekjes tijd te besparen. Ik heb al een Lowepro lenscase, past mijn tele in. Die kan bij mooi weer achterop en anders in de voortas. De rest van de spullen (databank/accu/..) 'zwerven' door de voortas omdat ik die toch niet meteen nodig heb of tijd zat heb/neem om het te pakken. Het statief gaat gewoon achterop.

Maar ik vraag me dus af of die stuurtassen wel waterdicht voldoende zijn. Past die slingshot 100 in een voortas? Of was dat met een andere tas.
Marco Meijerink schreef:PS: weet dat Ellen haar 20D wil verkopen....ik krijg 10% dus als ik jullie in contact met elkaar kan brengen?! :lol: . Heb zelf nog een 10D te koop.
Ben binnenkort jarig... :idea: (hint)

Marco Meijerink schreef:Ooit geprobeerd om met twee tassen tijdens een mooi festival snel een lens te vervangen??
Partner vragen de tassen vast te houden en zelf met alleen de camera een beetje rondrennen. Natuurlijk draag jij 's avonds alle boodschappen en kook je :D Of gewoon je 2e lens op de 10D zetten.
Marco Meijerink schreef:Snelle oplossing: neem geen camera mee :lol: of een hele kleine. Maar goed, da's voor velen geen oplossing.
Velen geloven nog steeds dat je met een betere camera ook betere foto's maakt :roll:



P.s. zie de politiek correcte verzameling in de Crumpler insert :P

Mijn vorige fotocamera - een Canon S2-IS - ging in mijn stuurtas. De gevolgen:
gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:Ik moest uitwijken voor een inhalende tegenligger en de berm in. Zoals hier wel vaker waren ter plaatse nieuwe lagen asfalt gelegd zonder dat de berm was mee verhoogd, zodat de berm een stuk lager was. Bovendien had het geregend en bleek er tot overmaat van ramp een flinke kuil in de berm te zitten die ik zo gauw niet meer kon ontwijken. Kortom een flinke slipper en een smak op het asfalt waren het gevolg. Om met het belangrijkste te beginnen. Zelf kwam ik eraf met een flinke schaafwond op mijn elleboog en een blauwe heup. De klap die mijn hoofd op het asfalt maakte, had slechts nadelige gevolgen voor mijn helm en gelukkig niet voor mijn hoofd. Ook mijn fiets had geen noemenswaardige schade. Maar door de klap was wel mijn stuurtas opengevlogen en stuiterde mijn camera over het asfalt. In eerste instantie leek ook dat gelukkig afgelopen behoudens wat krassen, deukjes en een licht ontwricht camerahuis. De camera werkte nog en ik kon gewoon foto's maken. De volgende dag meldde de camera echter - vrij prematuur - dat ik de batterijen moest vervangen. Gedaan, maar geen resultaat. Voor de zekerheid nieuwe batterijen gekocht, echter nog steeds geen resultaat. Het ziet er dus niet zo best uit.
Desondanks denk ik dat mijn nieuwe fotocamera - een Fujifilm S9600 - weer gewoon in mijn stuurtas gaat. Het is wel heel gemakkelijk om je camera meteen bij de hand te hebben. En inderdaad, bij het boodschappen doen gaat de stuurtas mee naar binnen.

Gerd

Keuzes, lastig hè :lol: ... ik zou ook graag een rohloff-naaf hebben op mn fiets, maar dat is financieel niet slim. Hetzelfde geld voor foto's in de vakantie, ik vind het slimmer om mijn redelijke compact camera mee te nemen dan zo'n SLR. De foto's zijn dan misschien 10% minder perfect, maar de kans is kleiner dat die (1) kapot gaat (kleinere afmeting) (2) gestolen word (minder opvallend) en (3) het moment mist (heb hem altijd omhangen -> snel in gebruik).
Totaal offtopic maar toch kon ik het niet laten, ben ik van mening dat niet de camera, maar de fotograaf het belangrijkst is voor een mooi/goede foto. Je ziet het moment, de compositie, het licht, etc wel of niet... Het gaat voor mij om het beeld en het gevoel, kwaliteit en uitvoering kun je altijd over twisten.

Deimor, helemaal waar dat de fotograaf de foto maakt en niet het toestel.... maar dan nog zou ik niet beperkt willen worden door de techniek voor zover mijn budget dat uiteraard toelaat... ;)

Inmiddels is de 20D de deur al uit, dus helaas Torching Vark... geen kadootje voor je! ;)

Nu sleep ik net als Marco ook een 5D mee!

** Ellen is blij met de nieuwe aanwinst**

fietsjunks schreef:Deimor, helemaal waar dat de fotograaf de foto maakt en niet het toestel.... maar dan nog zou ik niet beperkt willen worden door de techniek voor zover mijn budget dat uiteraard toelaat... ;)
Dat eerste punt probeerde ik ook te maken met: betere camera =niet betere foto. Ellen's toevoeging vind ik terecht... maar 't werkt maar één kant op. Een camera kan een foto beperken, de fotograaf kan hem verrijken.
fietsjunks schreef:Nu sleep ik net als Marco ook een 5D mee!
Geen medelijden... :lol:
Ik heb een Ortlieb stuurtas en stop daar m'n gelijk m'n 200mm in. Ik doe er wel een dikke doek rond voor de schokken en eventueel water. Ik heb echter nog geen druppel water gevonden in m'n tas.

Hmmm, mijn 200mm past echt niet in mijn stuurtas!

Komende zaterdag pakken, dan gaat de hele boel in een achtertas.

fietsjunks schreef:Hmmm, mijn 200mm past echt niet in mijn stuurtas!
Ja El, jouw fotouitrusting is er een om jaloers op te zijn, maar hij kent op dit punt toch wel nadelen!
Leon

Ik heb mijn Nikon FM met 35 mm in de rechtervoortas (waar ik in de overige baggage een soort van cameratasachtige opening in maak zodat er bescherming omheen zit.
In de linker een Nikon F3 met een 135mm. Verder een lichtsterke 50 mm mee.

Verder gebruik ik een stevige riem (die ik 's avonds in mijn gewone broek draag als ik een stad in ga) waaraan een camerabeschermtasje met daarin een Yashica T5. Die is daarmee makkelijk om de snelle foto te maken, en direct weer door te kunnen.
Maar met de andere camera's in de voortassen is het ook makkelijk grijpen, en direct weer terugstoppen.

Overigens ben ik nu aan het kijken naar een digitale camera, wil eigenlijk geen afscheid nemen van fototoestellen waarmee elke foto mooi uit te vergroten is.
Het digitale - en de mogelijkheid om een website makkelijk op te zetten zal mij over de streep halen, gezien de mooie voorbeelden die jullie laten zien op de sites die ik bezocht heb (gebruikerslijst)

Gr Hans
Heb één Tamron lens 18-200mm. Erg compact. Geweldig dus voor op de fiets. Nu is er zelfs een 18-250mm. Sparen dus ;-)
sammyvdc schreef:Heb één Tamron lens 18-200mm. Erg compact. Geweldig dus voor op de fiets. Nu is er zelfs een 18-250mm. Sparen dus ;-)
Zo'n superzoomlens heeft natuurlijk wel als nadeel dat het beeld niet zo heel erg scherp is. In dat opzicht speelt de waarde van de camera ook mee tijdens het maken van fysiek spannende foto's. Durf je met een duur* fototoestel tijdens een storm op het strand te fotograferen? Of boven een snelstromend riviertje? Het is dan ook interessant om te overwegen een goedkoper toestel te kopen waarmee je wél alles durft te doen, maar wellicht niet zo superieur scherp. Want als er mij iets duidelijk is, is dat wat er op de foto staat vele malen belangrijker is dan de beeldkwaliteit van het plaatje.
Ik realiseerde mij dat vanochtend weer bij het zien van dit plaatje op nu.nl:
Afbeelding
(fotograaf helaas niet vermeld, had graag diens naam hier erbij gezet)
Het is maar een miniplaatje, maar erg mooi!
Groetjes,
Leon

*wat duur is kun je voor jezelf invullen
Leon schreef:Zo'n superzoomlens heeft natuurlijk wel als nadeel dat het beeld niet zo heel erg scherp is.
Dat is in principe natuurlijk waar en met name de vervorming bij open diafragma is bij dit soort lenzen problematisch, maar de eerste resultaten van mijn nieuwe tamron 18-250mm zijn zeer bemoedigend, veel beter dan met de oude analoge 18-200mm. Zie ook deze test.

Gewoon in het zakje van mijn fietsshirt.... :wink:
Ik ga voor de compacte camera met instelbare diafragma en sluitertijd.
Lekker snel foto's maken zelfs op de fiets. Thuis bekijk ik dan nog of de compositie ok is en snij ik ze bij. Ik wil me voornamelijk concentreren op het fietsen. Was vroeger altijd teveel in de weer met al die lenzen met mijn analoge spiegelreflex.

Ik heb nu een Canon powershot A510 van 3.2 megapixels. De beeldkwalitiet is toe aan een opwaardering. Ben op zoek naar een nieuwe compacte camera....iemand tips? Mischien wel dezelfde met meer megap.

Ha Blanche,

Ik ben ook omgegaan, heb deze camera gekocht. Een 28-280 lens. Je zou ook Olympus mU 770 kunnen proberen (geen zoomlens maar waterdicht)
Op de site die ik hiermee meestuur kan je zien waar dezelfde camera soms voor 25% minder wordt aangeboden. Dat levert een fietstocht met een bestemming op :-) .

Groet, Hans
sammyvdc schreef:Heb één Tamron lens 18-200mm. Erg compact. Geweldig dus voor op de fiets. Nu is er zelfs een 18-250mm. Sparen dus ;-)
Ik heb ook zo'n lens, zie mijn foto's: http://picasaweb.google.nl/Groot41/Hanzeroute
Waarvan er ongeveer 400 met de canon eos350d gemaakt zijn met die lens. De overige met een canon digital ixus400. Ik ben geen ervaren fotograaf en maak maar wat!

Ik heb nu een Canon G9 (hiervoor een G6 en toen een G2). Dat is voor mij een compromis tussen een spiegelreflex en een compact camera. Alles zit erop behalve lenzen wisselen.

Ik maak veel foto's onderweg (zie mijn websites) en ik wil het ding snel bij de hand hebben. Vandaar dattie in mijn Vaude stuurtas zit. Om hem te beschermen heb ik hem in een broodtrommeltje wat ik met schuim aan de binnenkant bekleed. Zo kan ik hem ook met skieen in mijn rugzak hebben en niet bang zijn om te vallen...

Afbeelding
Hier zit mijn fototoestel in!