Dit is dus een gouden tip!m-gineering schreef:Ik ben misschien 2 x een combinatie band-velg-velglint tegengekomen, die ik niet zonder bandenlichter op zijn plaats kreeg (En veel plezier als je onderweg lek rijdt )willem.m schreef:Ik heb een heel basale vraag: welke bandenlichters kan ik het beste gebruiken?
Ik vraag dit nadat ik onlangs twee binnenbanden van de fiets van mijn dochter heb kapot weten te krijgen met een metalen bandenlichter. How come? De nieuwe buitenband was erg stug en kreeg ik nauwelijks over de 24 inch velg. Een plastic lichter was denk ik allang gebroken (dat is me in het verleden al een paar keer overkomen), en de zgn flexibele lichter die ik ooit eens heb gekocht bleek natuurlijk helemaal waardeloos. Maar met de stalen bandenlichter duwde ik gewoon gaten in de binnenband. Hel frustrerend, was ook niet eerder gebeurd.
Zijn er soms supersterke plastic bandenlichters?
Banden monteer je met techniek, niet met geweld.
Montage
Pomp de binnenband op zodat die net in model komt. Duw de buitenband opzij en het ventiel door het ventielgat, en leg de rest van de binnenband zonder plooien in de buitenband. Is de binnenband te lang, dan heb je hem al te veel opgepompt. Zorg er voor dat het ventiel recht door de velg blijft steken.
Ga een keer de band rond en duw de binnenband over de velgrand het velgbed in.
Monteer nu de hieldraad, begin tegenover het ventiel en werk van twee kanten gelijkmatig op. De laatste 20 cm bij het ventiel gaan vermoedelijk te zwaar.
Ga weer terug naar waar je begonnen bent (tegenover het ventiel) en duw vanaf daar de hieldraad weer naar het ruimere midden van de velg, duw het ventiel omhoog de buitenband in, laat er nog wat lucht uit lopen en werk met de muis van je handen de resterende 20 cm hieldraad over de velgrand. Bij hele strakke en stroeve banden moet je dit een paar keer herhalen voor het helemaal lukt. Grijp niet naar de bandenlichter, want de kans is groot dat je daarmee de binnenband weer lek prikt.
Pomp weer iets lucht in de band als je hem helemaal hebt laten leeglopen, duw over de hele omtrek de hieldraad nog een keer naar binnen om te kijken of de binnenband nergens (links én rechts) klem zit onder de buitenband en pomp de band op. Controleer halverwege of de band mooi rond loopt, en overal goed in de velg zit.
Je kunt ev de wrijving van het rubber nog verminderen met water of water met zeepsop
Ik ben net terug van een fietsvakantie. De laatste dag heb ik lek gereden achteraan. Er liggen Continental TravelContact's op mijn bolide.
Band eraf. Geplakt. En dan, bij het weer opleggen van de band, aan deze tip gedacht. Die wou ik nu toch weleens uitproberen want in het verleden heb ik me zelfs bij min 10 graden Celsius enorm kapot gezweet en verschillende bandenlichters naar de kloten geholpen.
En ja hoor. Ongelooflijk! Het ging zo soepel, het lijkt toverkunst. Helemaal zonder bandenlichters. En zo eenvoudig.
Bedankt voor deze gouden tip!