Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke tandbladen? - Forum Wereldfietser

welke tandbladen?

Hallo,

inmiddels heb ik een Santos Travelmaster 2.8 alu Deore besteld, maar nu begin ik de twijfelen of deze fiets wel een voldoende licht verzet heeft om comfortabel met veel bagage flinke berghellingen op te kunnen. De meeste mensen vinden het volgens mij niet zo'n punt, maar ik heb wat gelezen over dit onderwerp en ben het er dan wel mee eens dat je voor bijv. beter wat minder tandjes kan hebben.

Op de Santos website zie ik alleen maar het aantal tandjes achter: 11-32. (Deore)

Voor het crankstel wordt niet het aantal tandjes vermeld, maar ik heb even op de Shimano website gekeken en hier zie ik dat het kleinste tandwiel voor alle Deore crankstellen of 22T of 26T zijn.

Ik weet helaas niet of je dit nog kan kiezen, want 22T lijkt mij fijner in de bergen?!

Het beste zou zijn achter 7 speed HG 50 13/34
en voor 24-36-46, mooier zou zijn 22/36/46.

Met deze combinatie kom je over de zwaarste bergen heen. IK geloof echter dat alleen Vittorio in Heerhugowaard deze crankstellen verkoopt.
Gebbhard heten deze. Dick en els rijden er ook al 100.000 km mee.

dickenels.nl
Vorig jaar een Santos 28 Alu Deore gekocht.

Voor 22 tanden, achter 30.
Ik heb daarmee in Engeland gefietst in de Pennines met complete kampeeruitrusting. Nu is Engeland niet bekend om zijn lange klimmen, maar ze zijn wel zeer venijnig.
Een relatief lange klim van 18 (achttien) % op een halfverhard wegdek was te doen.
Buiten mijn fietsvakanties fiets ik wel, maar niet overdreven veel en ik ben ook niet meer de jongste (55).

Conclusie: Naar mijn idee is het geen slechte keus.

Het gaat hier om een nieuwe fiets, dus daar zit achter 9 sp op. Iets anders is in feite nauwelijks nog te krijgen in goede kwaliteit. Dat is jammer, maar het is niet anders. Het grootste achtertandwiel dat dan mogelijk is, is 34t.
Fiets je met een recht stuur en mtb shifters, dan zit je vast aan een Shimano mtb voorderailleur, en die willen graag 12 tandjes tussen het middelste en grootste blad (Ultegra en mindere race derailleurs willen op die plek 10t verschil). Dat wordt dus bij Deore 22, 32 en 44, of 26, 36, en 48. Later kun je dat allemaal veranderen, maar het is inderdaad zinvol je af te vragen wat je denkt dat je het beste uitkomt.
Omdat je grote 28 inch wielen hebt is het eerder zinvol te kiezen voor 22/32/44 (je wielen maken ook onderdeel uit van de overbrengingsverhouding). Zelf heb ik ook bij 26 inch altijd een opgelucht gevoel over die allerlichtste versnelling (ik word ook een dagje ouder), terwijl de teleurstelling dat je bij een lange afdaling niet nog een tandje zwaarder kunt maar erg beperkt is. Wel moet je je realiseren dat je met kleinere voorbladen ook op het middelste voortandwiel 4 tandjes minder hebt. Het moet niet zo zijn dat je daar standaard geen passend verzet kunt vinden zonder naar de echt kleine achtertandwielen te schakelen. Tot slot slijten kleinere tandwielen wat harder, en als je als gevolg van kleinere voortandwielen bij normale snelheid naar een te klein achtertandwiel moet slijt je cassette ook nog eens extra snel.
Maar alles hangt van jou af: hoe sterk ben je, en hoe zwaar? Als troost als je niets meer kunt veranderen: het scheelt nu ook weer niet zo veel.
Wim

Hallo iedereen,

bedankt voor alle reacties, toch fijn om ook julie mening er nog even over te lezen, ik heb toch altijd de neiging zo veel mogelijk meningen te verzamelen. Ik ga toch nog even navragen bij de fietsenmaker en Santos wat voor crank-bladen er op zitten en kijken of ik wellicht nog een keuze kan maken en anders doe ik het gewoon met de standaard componenten.