Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Mijn advies zou zijn ga naar de originele fabrikant en haal daar de handleiding vandaan.
De service manual van veel apparaten is niet te krijgen via de fabrikant, deels omdat ze niet willen dat je het repareert, deels omdat de reparatie branche dat niet leuk vindt. Nu die laatste steeds minder lijkt te bestaan zijn er wel fabrikanten die service manuals online zetten, maar meestal zijn het boekjes met een onderdelen lijst en bestelnummers, hoe je iets af moet regelen staat er zelden in, ik gebruik de site van elektrotanya regelmatig voor service manuals en het is een zeer goede bron.joukon schreef: ↑ma 06 dec, 2021 11:18Mijn advies zou zijn ga naar de originele fabrikant en haal daar de handleiding vandaan.
Op die manier repareer ik mijn elektronica zoals een DELL XPS laptop (1e versie) en onderdelen veelal afkomstig uit de UK. Met zo'n handleiding heb ik geen youtube filmpje meer nodig.
Ja klopt dat de fabrikant niet wil dat je zelfreparatie doet. Maar als de garantieperiode voorbij is en het product niet langer beschikbaar op de markt, kan een onderdeel vervangen soms nog wel zinvol zijn. Ik heb diverse onderdelen vervangen zoals dvd-brander, een scherm, toetsenbord en zelfs een keertje een geheel moederbord van een laptop (Dell XPS 13 1e generatie). Daar draait nu Linux Mint op.Shadow schreef: ↑ma 06 dec, 2021 11:31
De service manual van veel apparaten is niet te krijgen via de fabrikant, deels omdat ze niet willen dat je het repareert, deels omdat de reparatie branche dat niet leuk vindt. Nu die laatste steeds minder lijkt te bestaan zijn er wel fabrikanten die service manuals online zetten, maar meestal zijn het boekjes met een onderdelen lijst en bestelnummers, hoe je iets af moet regelen staat er zelden in, ik gebruik de site van elektrotanya regelmatig voor service manuals en het is een zeer goede bron.
Ja nu pas gevonden