Additionally, paste this code immediately after the opening tag: casette bevestiging - Forum Wereldfietser

casette bevestiging

Een beetje een basic vraag, krijg echter moeilijk uitsluitsel:

Op mijn Cannondale Omega achternaaf zit nu een sram cassette. Ben ik daarmee gebonden aan sram cassettes? (Reden vraag: kan goedkoop aan een Shimano XT cassette komen)
Kan iemand me dit vertellen :?:

hi,

je hebt waarschijnlijkt een truvativ cassette met powerglide II..

zover ik kan zien passen de truvativ en shimano cassettes beide op dezelfde freewheel body.

Bas
Torching Vark schreef:Een beetje een basic vraag, krijg echter moeilijk uitsluitsel:

Op mijn Cannondale Omega achternaaf zit nu een sram cassette. Ben ik daarmee gebonden aan sram cassettes? (Reden vraag: kan goedkoop aan een Shimano XT cassette komen)
Kan iemand me dit vertellen :?:
SRAM (Sachs) en Shimanocassettes kun je door elkaar gebruiken. En dat komt goed uit, want SRAM maakt een paar die Shimano niet heeft en omgekeerd
B@se schreef:je hebt waarschijnlijkt een truvativ cassette met powerglide II..
't Is een SRAM PG-570 met Powerglide.
m-gineering schreef:SRAM (Sachs) en Shimanocassettes kun je door elkaar gebruiken. En dat komt goed uit, want SRAM maakt een paar die Shimano niet heeft en omgekeerd
Dank m-engineering, dat komt goed uit :), vond het al aprt dat. En je hebt gelijk met die verzetten. Ik kan aan een XT met op 't eind 26-30-34 komen, huidig is 24-28-34. Loopt als een trein, maar iets kleinere verschillen op het eind lijkt me wel lekker.

Kun je me ook een kort inzicht geven in de verschillen zoals jij (en anderen) die kent/ervaart? Ik nam aan dat de 570 vergelijkbaar is met LX qua schakelgemak, slijtage en gewicht. Ik zie dat de Shimano iets lichter is, maar verder: klopt dit vergelijk een beetje? En hoe is het vergelijk met de XT (CS-M760) cassette.
Torching Vark schreef:
B@se schreef:je hebt waarschijnlijkt een truvativ cassette met powerglide II..
't Is een SRAM PG-570 met Powerglide.
m-gineering schreef:SRAM (Sachs) en Shimanocassettes kun je door elkaar gebruiken. En dat komt goed uit, want SRAM maakt een paar die Shimano niet heeft en omgekeerd
Dank m-engineering, dat komt goed uit :), vond het al aprt dat. En je hebt gelijk met die verzetten. Ik kan aan een XT met op 't eind 26-30-34 komen, huidig is 24-28-34. Loopt als een trein, maar iets kleinere verschillen op het eind lijkt me wel lekker.

Kun je me ook een kort inzicht geven in de verschillen zoals jij (en anderen) die kent/ervaart? Ik nam aan dat de 570 vergelijkbaar is met LX qua schakelgemak, slijtage en gewicht. Ik zie dat de Shimano iets lichter is, maar verder: klopt dit vergelijk een beetje? En hoe is het vergelijk met de XT (CS-M760) cassette.
Sachs was altijd slijtvaster dan Shimano, maar ik geloof dat Sram Shimano nu bijgehaald heeft. ;)
Duurder is glimmender, maar ik zou op een vakantiefiets liever geen spider cassette monteren, maar liever hoger belastbare volledige kransjes

Hi Marten,

wat denk je dan van de cassettes van BBB, van wat ik gehoord heb zijn deze een stuk sterker/ slijt vaster maar ook 2maal zo zwaar...

Maar uit een stuk... denk je dan hg50 / hg70?

Bas

B@se schreef:Hi Marten,

wat denk je dan van de cassettes van BBB, van wat ik gehoord heb zijn deze een stuk sterker/ slijt vaster maar ook 2maal zo zwaar...

Maar uit een stuk... denk je dan hg50 / hg70?

Bas
HG 70 is prima, En op het gewicht moet je je niet blindstaren. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die met de ogen dicht het verschil in gewicht kan voelen tussen een Titanium dura-ace en een HG70. (portomonnaie is een ander verhaal ;) )

Heren, ik ben jullie even kwijt. HG50 en HG70 zijn toch shimano kettingen? Ik ken het niet in verband met BBB of Sachs. Het is mij duidelijk dat het hier niet over kettingen gaat.

Marten (dat is je voornaam begreep ik uit andere posts), begrijp ik dat qua slijtvastheid de volgorde sram = shimano en dan sachs slijtvaster? Ik ken sachs alleen maar van de naafversnellingen.
Wat bedoel je met een spider cassette?

Hoe is normaal het prijsvergelijk tussen shimano-sram-sachs-bbb (en consorten) voor een gelijkwaardige cassette?

Groet,
Maarten

Hi Maarten,

sorry voor de onduidelijkheid...

voor de duidelijkheid, SRAM is een "grote" onderdelen toko die oa Sachs heeft overgenomen en onder merknaam Truvativ allerlei kettingwielen, cassettes cranks ed verkoopt. Dus in dit draadje hebben we het over SRAM (voorheen Sachs) tov Shimano.

Ik dacht, ik gooi BBB er ook even tussendoor met een vraagje over de duurzaamheid/ kwaliteit van dat merk cassettes.

Het HG verhaal slaat op Shimano, zij voeren in hun series cassettes aangeduid met bv HG 30,50 en 70. 30 is goedkoop, 50 Deore en de 70 is LX. XT heeft gewoon XT en XTR XTR om het duidelijk te houden....

Bas

Hoi Bas,

Geen probleem, en dank voor de uitleg :) Ik ben weer op het juiste spoor.

Fabrikanten en logische naamgeving... 't houdt niet altijd over. Dank voor het shimano vergelijk, dan zit ik weer op de 'rit'. Is het een anduiding voor de hele groep? Bestond er trouwens niet ook wel een HG-90 ketting (dus XT?).

Goed idee van je om BBB erbij te zetten. Altijd interessant het veld breed te houden, zolang het geen onzin wordt. Nu hopen op reacties.

B@se schreef:Hi Maarten,
XT heeft gewoon XT en XTR XTR om het duidelijk te houden....

Bas
Of M8xx resp M9xx *)om het toch weer ingewikkeld te maken

*) XTR is bv M950 (8sp), M960 of M970. Een M960 cassette kost maar 175 euro ipv 225 :D