Speeder300 schreef: ↑ma 18 okt, 2021 20:59
... bij een zeeschip heeft de hoofdmotor (15.000 pk) 20 ton smeerolie. Hoe vaak denk je dat die in (bijvoorbeeld) 30 jaar ververst wordt?
Leuk, maar geen vergelijk met een Rohloff naaf.
(Ga ik nog even off-topic verder...)
Hoofdmotoren (voortstuwingsmotoren) van schepen hebben smeerolie systemen die bijzonder gecompliceerd in elkaar kunnen zitten. Zelfreinigende filters in meerdere trappen/automatische terugspoelfilters, centrifugaal separatoren en -filters, automatisch geregelde voorverwarmers en koelers, thermostatische mengkleppen, en allerhande meet-, regel-, en alarm systemen, al dan niet met computers gestuurd.
Motoren met 15.000 pk of meer hebben zonder uitzondering een "droge sump", dus aparte olie tank.
Motoren met 15.000 pk of meer hebben bijna zonder uitzondering een apart cilinderolie (smeer) systeem, en bij langzaamlopende 2 slag kruishoofd motoren (merendeel van de grote voortstuwings-motoren) kan cilinderolie niet bij het smeerolie systeem komen. Cilinder-olie is niet dezelfde olie als de systeem olie.
Systeem olie van scheepsmotoren worden wekelijks aan boord getest op onder andere viscositeit, TBN maar vooral op water.
Elke 3 maanden gaan monsters naar een laboratorium voor testen en analyse. Gerapporteerd wordt onder meer de hoeveelheid slijtage deeltjes in de olie.
Afhankelijk daarvan worden (juist wèl of juist géén) maatregelen genomen.
Normaal verbruik (verlies) van olie zorgt er voor dat olie meestal op de juist waarden blijft. Een 20.000 liter systeem (smeerolie gaat in liters!) krijgt al gauw 1000 liter per maand aanvulling maar waarschijnlijk meer.
Elke 5 jaar moet een zeeschip dokken: deze periode wordt vaak gebruikt voor groot onderhoud en inspecties aan motoren (soort van APK, afgenomen door classificatie bureaus als Lloyd's). Regelmatig komt het dan voor dat die olie vervangen wordt en de olie moet worden schoongemaakt.
Ik vaar meer dan 35 jaar op zeeschepen, motoren van 3.500 tot 36.000 pk en heb in die jaren heel wat oliewissels (laten) uitvoeren.
Groet,
Tom.