Ben bezig met de opbouw van mijn nieuwe fiets, maar vooraleer ik de laatste ontbrekende onderdelen bestel graag wat advies over de uitlijning van de riem. Het gaat om een Soma Wolverine met vierkante trapas en Rohloff naaf. Bijna alles aan de fiets is tweedehands wat het (voor mij als leek) niet eenvoudig maakt om te bepalen welke trapas ik nu precies nodig heb om de boel in lijn te krijgen.
Situatie is als volgt: Rohloff naaf met tandwiel voor riem. Daarvoor zei Koen me (hij heeft mijn naaf ingespaakt en is de Belgische Rohloff en Gates importeur) uitlijnen op 58 mm. In de technische documentatie van Gates (die Koen me gaf) zie ik echter het volgende:
Het Soma frame heeft schuifpadden en een bracketpot met engelse draad van 68mm breed.
Toen ik het frame kocht zat er nog een gebruikte vierkante trapas in. Makkelijk dacht ik. Gewoon theoretisch uitrekenen welke breedte ik nodig heb. Als proef op de som monteren met de oude as en opmeten hoe “scheef” het resultaat is. Aftoetsen of dat overeen stemt met de eerdere berekening en de correcte as bestellen.
Hieronder de moeilijkheden waar ik als leek tegenaan loop.
ISO of JIS crankstel?
Het is een 2dehands stronglight speedlight. Ik kon nog geen echte technische fiche vinden op het web maar blijkbaar werden ze zowel verkocht met JIS als met ISO as. Ik lees ook dat die uitwisselbaar zijn, maar ik vermoed dat dan wel invloed heeft op hoever je cranks op je trapas schuiven? En dat is dan weer niet onbelangrijk voor de uitlijning… Hoe/waar kan ik opmeten/zien wat voor passing mijn cranks hebben?
De trapas die er nu in zit is een Sunrace BBS 18 ik meet met de schuifmaat 117,35 mm vermoed afgaande op de markeringen dat dat een trapas van 118 mm is. Ook hier is het mij onduidelijk of die een JIS dan wel een ISO passing heeft. Technische fiches vond ik hier en hier.
Bij voorkeur plaats ik mijn tandwiel op de buitenkant van het crankstel. Omdat dat er netter uitziet en omdat dat de q-factor gunstig beïnvloed. Hoe hou ik rekening met die plaatsing in mijn theoretische berekening? Het crankstel was oorspronkelijk een double. Beide zijdes zijn dus geschikt om tandwielen tegenaan te schroeven. Met de schroefmaat meet ik daar een dikte van 3,66 mm, dus dat kan ik verrekenen indien nodig.
Hamvraag is welk type en breedte trapas koop ik nu. Wie maakt me wegwijs in deze doolhof en legt me uit hoe ik dit correct kan uitrekenen?
Heb best al wat gegoogeld hierover, maar niet echt iets gevonden dat helder (en geloofwaardig) overkomt, vooral flarden hier en daar waardoor het me nog steeds niet geheel duidelijk is wat welke afmetingen precies betekenen...
Situatie is als volgt: Rohloff naaf met tandwiel voor riem. Daarvoor zei Koen me (hij heeft mijn naaf ingespaakt en is de Belgische Rohloff en Gates importeur) uitlijnen op 58 mm. In de technische documentatie van Gates (die Koen me gaf) zie ik echter het volgende:
Het Soma frame heeft schuifpadden en een bracketpot met engelse draad van 68mm breed.
Toen ik het frame kocht zat er nog een gebruikte vierkante trapas in. Makkelijk dacht ik. Gewoon theoretisch uitrekenen welke breedte ik nodig heb. Als proef op de som monteren met de oude as en opmeten hoe “scheef” het resultaat is. Aftoetsen of dat overeen stemt met de eerdere berekening en de correcte as bestellen.
Hieronder de moeilijkheden waar ik als leek tegenaan loop.
ISO of JIS crankstel?
Het is een 2dehands stronglight speedlight. Ik kon nog geen echte technische fiche vinden op het web maar blijkbaar werden ze zowel verkocht met JIS als met ISO as. Ik lees ook dat die uitwisselbaar zijn, maar ik vermoed dat dan wel invloed heeft op hoever je cranks op je trapas schuiven? En dat is dan weer niet onbelangrijk voor de uitlijning… Hoe/waar kan ik opmeten/zien wat voor passing mijn cranks hebben?
De trapas die er nu in zit is een Sunrace BBS 18 ik meet met de schuifmaat 117,35 mm vermoed afgaande op de markeringen dat dat een trapas van 118 mm is. Ook hier is het mij onduidelijk of die een JIS dan wel een ISO passing heeft. Technische fiches vond ik hier en hier.
Bij voorkeur plaats ik mijn tandwiel op de buitenkant van het crankstel. Omdat dat er netter uitziet en omdat dat de q-factor gunstig beïnvloed. Hoe hou ik rekening met die plaatsing in mijn theoretische berekening? Het crankstel was oorspronkelijk een double. Beide zijdes zijn dus geschikt om tandwielen tegenaan te schroeven. Met de schroefmaat meet ik daar een dikte van 3,66 mm, dus dat kan ik verrekenen indien nodig.
Hamvraag is welk type en breedte trapas koop ik nu. Wie maakt me wegwijs in deze doolhof en legt me uit hoe ik dit correct kan uitrekenen?
Heb best al wat gegoogeld hierover, maar niet echt iets gevonden dat helder (en geloofwaardig) overkomt, vooral flarden hier en daar waardoor het me nog steeds niet geheel duidelijk is wat welke afmetingen precies betekenen...